5 324 läst ·
23 svar
5k läst
23 svar
Förslag på lösning för att få varmvatten även med en kall acktank?
Hade det varit mitt hus och jag varit nöjd med värmekomforten inomhus förövrigt så hade jag satt ex en nibe 30 liters vvb i serie efter tanken räcker till 2 kortare duschar matas den med lite förvärmt vatten så ökar ju kapaciteten ytterligare! Vill du har mer vatten så kör på en 50-60 liters beredare.
Det som efterfrågades var ju att inte stå helt utan varmvatten, vilket du ser till med denna lösning till en billig peng. Finns ju en hel del begagnade små beredare med lång livslängd på blocket ex nibe, OSO, osv.
Har själv en 100 liters el vvb som matas med förvärmt vatten ca 25 grader, elförbrukningen på denna ligger på blygsamma 70-100kwh/månad. Vi är 2 vuxna och 2 barn, inga stor/lång duschar dock.
Det som efterfrågades var ju att inte stå helt utan varmvatten, vilket du ser till med denna lösning till en billig peng. Finns ju en hel del begagnade små beredare med lång livslängd på blocket ex nibe, OSO, osv.
Har själv en 100 liters el vvb som matas med förvärmt vatten ca 25 grader, elförbrukningen på denna ligger på blygsamma 70-100kwh/månad. Vi är 2 vuxna och 2 barn, inga stor/lång duschar dock.
Redigerat:
Du kanske skulle kunna komplettera systemet med en ytjordvärmepump med direktförångning, t.ex. en Zirius M2 eller Sirius S1. Sådana värmepumpar är gjorda för att kopplas mot en ackumulatortank. Fördelen med dessa är att man enbart behöver en kort markslinga, det är ganska stor skillnad på ingående och utgående temperatur och de är relativt billiga. Nackdelarna är dåligt COP-tal (ca 3,2) och sämre livslängd än andra pumpar. Den minska pumpen här borde passa ditt system bra, den kan ge 120 kWh per dygn.
Ditt problem är, som sagt inte att du saknar varmvatten. Problemet är ju att du saknar energi överlag.
Tar du mer varmvatten, kommer inomhusklimatet bli kallare. Det kanske kändes som ett alternativ i somras och höstas, men nu tror jag inte att det är ett vettigt alternativ.
Du har bara två alternativ. Endera drar du på mer ström/kopplar in en ny VVB. Eller så uppgraderar du pannanläggningen, med ny större panna.
Allt beroende på om du vill ha låga/höga månadskostnader eller höga/låga investeringar.
750 liter är för lite att "trolla" med. Men mer tankar klarar nog inte heller din nuvarande anläggning att värma.
Tar du mer varmvatten, kommer inomhusklimatet bli kallare. Det kanske kändes som ett alternativ i somras och höstas, men nu tror jag inte att det är ett vettigt alternativ.
Du har bara två alternativ. Endera drar du på mer ström/kopplar in en ny VVB. Eller så uppgraderar du pannanläggningen, med ny större panna.
Allt beroende på om du vill ha låga/höga månadskostnader eller höga/låga investeringar.
750 liter är för lite att "trolla" med. Men mer tankar klarar nog inte heller din nuvarande anläggning att värma.
Som jag ser det så ställs El-Patron mot investeringskostnader. Det avräknat på 15år cirka (uppskattad livslängd på tekniken). VVB eller VP L/V, M/V.martinradbo skrev:Enkelt. För att jag inte kan slappna av när den går och tickar dyra pengar.
Detta gäller oavsett om återbetalningstiden är 1 eller 100 år för nån annan lösning. Det är känslan av att NU (!) kan vi bo gratis och lägga pengarna på annat framöver som är mer värdefull än något annat för mig.
Sen finns det sådant som miljöskäl. Samma argument som att bygga energieffektivt när man ändå bygger för att slösa så lite som möjligt på resurserna.
Ett annat skäl som inte väger speciellt tungt, är att det är skönt att klara sig hyggligt även vid ett långvarigt strömavbrott.
Ingen av lösningarna är "Offgrid", att minska det elektriska avtrycket för ert hus.
Det är isf en utökning med en vedpanna, vilket är minst 55-100k investering, dvs likande på VP-M/V.
Vill man inte vara helt elberoende så skulle det kunna funka att installera en vattenmantlad pelletskamin som komplement. Jag tycker att det är en betydligt sämre lösning än både värmepump och elpatron, men jag upplever inte elkostnader som problematiska på samma sätt som TS. Då behöver man iallafall inte göra så många ilägg.
En vanlig luft/luft-värmepump skulle också funka för att avlasta systemet.
Tyvärr finns det inget vettigt uppvärmningsalternativ som är både oberoende och arbetsfritt.
En vanlig luft/luft-värmepump skulle också funka för att avlasta systemet.
Tyvärr finns det inget vettigt uppvärmningsalternativ som är både oberoende och arbetsfritt.
Medlem
· Västra Götaland
· 1 658 inlägg
Glöm det där om ej el-beroende, ångrar att jag skrev nåt om det. 
Men i övrigt är det intressant att höra era åsikter.
3. Installera en riktig vedpanna och elda mer seriöst, tillsammans med utökad tankkapacitet.
4. Värmepump luft/vatten
5. Bergvärme/jordvärme. Kan då även användas för kylning av huset sommartid.
3:an vet jag vad det innebär på ett ungefär. Massor av vedhantering, däremot så kan man mata in mycket ved i taget så att det får brinna ett bra tag. Har ej koll på kostnader dock. Kräver också en stor slavtank som jag ser det.
Är mest intresserad av skillnaderna i kostnader, effektivitet, COP, m.m. mellan 4 och 5. Ev. känner jag en kille som kan borra för bergvärme billigt, men det avgör nog ändå inte frågan.
Men i övrigt är det intressant att höra era åsikter.
3. Installera en riktig vedpanna och elda mer seriöst, tillsammans med utökad tankkapacitet.
4. Värmepump luft/vatten
5. Bergvärme/jordvärme. Kan då även användas för kylning av huset sommartid.
3:an vet jag vad det innebär på ett ungefär. Massor av vedhantering, däremot så kan man mata in mycket ved i taget så att det får brinna ett bra tag. Har ej koll på kostnader dock. Kräver också en stor slavtank som jag ser det.
Är mest intresserad av skillnaderna i kostnader, effektivitet, COP, m.m. mellan 4 och 5. Ev. känner jag en kille som kan borra för bergvärme billigt, men det avgör nog ändå inte frågan.
Medlem
· Västra Götaland
· 1 658 inlägg
Ett passivhus som "nästan" håller värmen av sig självt tycker jag är ganska nära att vara oberoende av el. Sen att det finnas mängder med andra funktioner i huset som havererar vid ett långt elavbrott är en annan sak. Färskvattenpump nog det värsta, även kyl- frysskåp. Men detta kan man starta en annan tråd om ifall man vill.pelpet skrev:
För husets skull är brist på ventilation nog det värsta som kan hända.
Tveksamt om det klarar sig över tid utan forcerad ventilation.
För punkt 5 så kan nyttjandet av en borra till frikyla lösas, men till rätt stor investering och ombyggnad.
Du behöver en eller flera fläktkonvektorer för att få loss kylan och tillföra den till rummen. Massor med rördragning och extra fläktar i huset.
Så att nyttja en borra för att ta ut runt 25-35kWh per dag till uppvärmningen låter lite som att gå över ån efter vatten.
Alt 4 är rätt simpelt löst, docka på en VP L/V göra man på en till två dagars arbete och du kan dessutom välja att gå med en mindre pump för att dimensionera för ett medelvärde snarare än köldtoppar.
Runt 50-60k kan det kosta, iom att du har tekniktanken på plats.
Tveksamt om det klarar sig över tid utan forcerad ventilation.
För punkt 5 så kan nyttjandet av en borra till frikyla lösas, men till rätt stor investering och ombyggnad.
Du behöver en eller flera fläktkonvektorer för att få loss kylan och tillföra den till rummen. Massor med rördragning och extra fläktar i huset.
Så att nyttja en borra för att ta ut runt 25-35kWh per dag till uppvärmningen låter lite som att gå över ån efter vatten.
Alt 4 är rätt simpelt löst, docka på en VP L/V göra man på en till två dagars arbete och du kan dessutom välja att gå med en mindre pump för att dimensionera för ett medelvärde snarare än köldtoppar.
Runt 50-60k kan det kosta, iom att du har tekniktanken på plats.
Produkter som diskuteras: "fläktar"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Medlem
· Västra Götaland
· 1 658 inlägg
Frikylan skulle i så fall användas till ett vattenaggegat på tilluften i ventilationen, den är förberedd med kondensisolering m.m. ifall behovet uppstår. Så just den installationen blir enkel och billig.
Men det är eg. ett lyxproblem. När det är 32° utomhus så håller det välisolerade huset sig kallt hyfsat länge, men efter ett par dar är det så klart väldigt varmt inne också. Men det händer ju inte speciellt ofta i Sverige och man får väl njuta av värmen då istället.
Kostar en VP L/V 50.000 kronor? Låter dyrt i mina öron. Jag installerar allt själv så långt det bara är möjligt.
Jag antar att effektiviteten (COP:en) skiljer ganska mycket på en VP L/V kontra ett borrhål med kompressor? Eller har luftvärmepumparna kommit ikapp idag?
Jag får väl ta in några offerter och kolla.
Men det är eg. ett lyxproblem. När det är 32° utomhus så håller det välisolerade huset sig kallt hyfsat länge, men efter ett par dar är det så klart väldigt varmt inne också. Men det händer ju inte speciellt ofta i Sverige och man får väl njuta av värmen då istället.
Kostar en VP L/V 50.000 kronor? Låter dyrt i mina öron. Jag installerar allt själv så långt det bara är möjligt.
Jag antar att effektiviteten (COP:en) skiljer ganska mycket på en VP L/V kontra ett borrhål med kompressor? Eller har luftvärmepumparna kommit ikapp idag?
Jag får väl ta in några offerter och kolla.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Förslag planlösning litet badrum
Planlösningar -
Montering av större glas i carport – förslag på lösning
Fönster & Dörrar -
Lösningsförslag sökes - rördragning till element
Värme allmänt -
Hjälp med förslag på tillbygge och förändring planlösning
Utbyggnad och tillbyggnad -