Värme allmänt
Tony Johansson: Ok Jag får kanske avvakta tills det blir lite kallare
Roev08: Jag tror den reglerar - till vänster proportionerligt flöde - till höger konstant flöde / tryck. Kan du hitta ngt nummer på den så kan vi leta efter manualen.
peternicklas: Var inte rädd att köpa för stor, passa på om det finns något bra erbjudande på en bra pump. Jag satte in en pump i en tillbyggnad (golvvärme) men mest för att använda som cirkulation av luften i huset. Den kan även hjälpa till på vår och höst om den vanliga värmekällan inte är på och det plötsligt skulle bli kallt. Vår är på 9kW. Tror vi betalade 15000:- inkl. installation.
anders07: [bild] Nu ska det i alla fall vara isolerat så det heter duga runt rören... Problemet är nu bara hur jag ska se till att få isolering in i väggen...? Byggskum med något smalt munstycke...?
Krilleman: Den skulle säkert fungera, men för att det ska vara korrekt ska ju delarna vara provade och typgodkända med varandra. Ring Purmo och kolla vad dom tycker i frågan.
Fiskpojken: påfyllningen är en kran på övervåningen som går in på sidan av expansionstanken. Men nu när du säger det så sticker det ut ett rör ur grunden nästan i linje med den där. jag ska prova vrida lite på den och återkommer med resultatet!
Ulff: Nja... det är en liten andel av den totala bebyggelsen, men bara i det lilla området där jag bor finns det över 400 radhus som saknar individuell mätning och debitering av värme (även bland de som byggts senaste åren) - och i riket borde det bli flera tusen. Det finns säkert statistik någonstans och det kanske inte är tillräckligt många tusen för att vara mödan värt? Många har
Kallebo: Är det någon som murat upp en isokernskorsten ovanpå en Contura Kakelugn av den fyrkantiga modellen på senare år? Har mailat Nibe men inte fått något svar. Det blir ju en del tyngd i en murskorsten, men kakelugnen på 1600 kg är ju inte lätt i sig själv...
Krilleman: Montera kopplet "sidomonterat" och bocka två kopparrör/stålrör?
_paul_: När det gällde avluftning försökte jag mig på genom ta en titt på följande tråd http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=38772.msg362019#msg362019 och hen fyllde sitt system via värmepumpen. Har nu efter ytterligare googlingar sett att de flesta trycksätter och avluftar med gardena slangar. Behöver man någon manometer för att säkerställa rätt tryck eller kan man
exerg: Alla helisolerade prefabrör på svenska marknaden behöver ha min 5 cm till närmast brännbara del. Ett 15 cm rökrör som går ut genom vägg brukar kräva ett utsågat vägghål på 37-38 cm i diameter. Att känna på röret strax före genomgången till väggen är naturligtvis inte den temperatur som belastar trävirket i utkanten på ursågningen inne i väggen när väggutrymmet är fyllt
Tony A: hej Det jag funderar på är cirkulationen på nedre fördelaren. det jag upplever är att, när jag shuntar till övervåningen(manuellt) så tappar jag genomströmningen på nedre golvvärmefördelaren 0l/min (returen är varmare än framledning mätare på lk fördelaren). Den övre golvvärmefördelaren har 2,5-3l/min genomströmning då tar alpha2 ca27w (i auto läge). Har provat höja
DIY_freak: En termostatventil är optimerad för att låta så lite som möjligt medan en kulventil är optimerad för att låta flöde antingen passera eller strypas helt, inte något däremellan. Men du skulle kunna sänka hastigheten i cirkulationspumpen eller byta ut den mot en självreglerande cirkulationspump så minskar antagligen strömningsljudet även med kulventilen. Fast det är ju en dyrare
Thomas_Blekinge: Hej, jag har en NIBE F1245 med radiatorsystem. Nu tänkte jag installera vatteburen golvvärme i badrummet och fick tips att Niben klarar två olika värmesystem. Tydligen är det tillbehöret ECS40 (pump och shuntgrupp) som klarar det. Är det någon som har erfarenhet, eller lagt till ett oberoende värmesystem på en Nibe?
Pierre705: Toppen. Tack för hjälpen allihop!
DIY_freak: Det är vanligt att man bara fyller över borrhålet för bergvärme. Möjligtvis att det sitter en skylt på fasaden med anvisning om var hålet finns, men tvivlar på att det finns överallt. Någonstans mitt i gräsmattan kanske? https://www.byggahus.se/forum/attachment.php?attachmentid=62235&d=1338712853&thumb=1
jhedberg: Hade lite tur och en polares farsa hade lite koll på det här. En ordentlig käftsmäll med en brädbit så startade pumpen och började gå. :) Så nu har jag värme och har på köpet lärt mig lite om hur allt det här fungerar. Upptäckte också efter pumpen börjat att gå att den brytare som sitter i pannan för cirkulationspumpen inte gör någon nytta alls, utan det är tydligen enbart
kulle: Då är det halvkoppling dom använder tydligen. Bra att du fick ihop det :)
NeLa1: Vi är på gång att bygga hus och skulle vilja ha en öppen spis i vardagsrummet men hittar ingen färdig som passar våra önskemål. Vi skulle vilja ha en öppen spis där det går att se elden 360 grader runt. Hittar en del i metall/gjutjärn men det är inte det vi är ute efter. Tar tacksamt emot tips om färdiga öppna spisar alternativt duktiga murare i Göteborgstrakten?!
sblixten: Det borde vara optimalt att ha samma värmepump för dessa. Poolen värmer du sommarhalvåret och garage/uthus vinterhalvåret.
depalma: Ok, va bra. Det innebär ju även att man bara kan plocka bort styrdonen för att få fullt flöde. Kanon!
Emilen: [citat] Har sneglat lite på de hembyggda solluftfångare ni nämner i tråden varav båda verkar ge imponerande uteffekt. Ölburkar går bort, korrugerad plåt är ju finare, men mest intressant verkar de med metallnät. Har dock inte hittat något metallnät ännu. Tips mottages tacksamt.
Bertram: Jag har liknande problem med en gammal push 10 pump. Avluftning hjälper inte och jag har satt dämpande gummi mellan den och väggen utan resultat. Låter alldeles för mycket. Kan inte sova i rummet jämte (den sitter i en garderob) utan att stänga av den först. Funderar på att köpa en ny pumpdel och hoppas det löser problemet: http://www.rinkabyror.se/artikel/uponor-pumpdel-for-push-10-12/
Fällebyggarn: Ska snart på och få avlopp nedgrävt till en LTA-anläggning och har ganska bra fall i backen där detta ska ske. Hur känsligt är det om man får några brantare partier som överskrider de där 2 cm per m som man annars pratar om? om man ska hålla på och gräva ledningen som en trappa så är risken att man kommer ner till berget ganska snabbt...är jag rädd. Lite lätt gissat så är
Åsa Lund: Oj! Kolla med lokale smeden om hur man kan gå tillväga?
klex: Hittade bara den här manualen: http://www.manualslib.com/manual/800095/Eko-Vimar-Orlan.html?page=30#manual
stiga_villa: Ok hade inne för svetsning med, men godset blev väl så försvagat av att de svällt så de sprack på andra ställen
Lilla Yk: Min temperaturmätare har pajat...
Enrico: Några viktiga värden för energiprestanda är; Uppvärmd yta som man ska ha med för uträkningen, väldigt speciella regler - Alla rumsytor med värmesystem som man värmer upp till minst 10 grader ska räknas med även källare, men inte garage i huset, fristående uppvärmt garage ska räknas med, liksom uppvärmt fristående förråd. Man behöver också energiåtgång för varmvatten och
AlfredJ: Hej. Jag och min sambo är på G att köpa vårat första hus tillsammans. Bifogad bild visar planlösningen. [bild] Det jag starkt ogillar med huset är badrummet. Där inne så kommer inkommande vatten upp. Med en väl synlig vattenmätare. Där inne står också varmvattenberedaren, och tar tyvärr upp utrymme. Badrummet är som synes inte speciellt stort. Och blir väldigt svårmöblerat om