7 305 läst ·
8 svar
7k läst
8 svar
Problem med pelletspanna, 70 grader ut till elementen?
Hej,
Jag har en Värmebaronen Comet som är en kombi el- och pelletspanna i nya huset

Pannan stod på kurva 1 från början men vi har höjt det allt efter som det blivit kallare så nu är den uppe på 2(trodde att utegivaren skulle sköta detta). Vi ska ha en utegivare som reglerar pannan, ingen innegivare.
Vi har haft en rörmokare på plats som felsökt varför pannan överhettas en gång i veckan(bildas kolklumpar i brännarne som måste städas ut), han har ställt in pannan på 70 grader då den jobbar bäst där säger han.
Pannans temperatur flurerar mellan 50 och 75 grader.
Temperaturen på vattnet som går ut till elementen står på 75 grader.
Våra element har vanliga vred, inga temostater och så länge som man inte har de helt stängda så blir de riktigt varma.
Sänker vi kurvan till 1.5 så blir det kallt i vissa rum även om man öppnar vreden helt på elementen. Dessutom blir den allmänna temperaturen inomhus så låg som 17-18 grader.
Hur ska man göra för att ställa in detta system korrekt och slippa ändra det manuellt så fort temperaturen ändras ute.
Jag har en Värmebaronen Comet som är en kombi el- och pelletspanna i nya huset

Pannan stod på kurva 1 från början men vi har höjt det allt efter som det blivit kallare så nu är den uppe på 2(trodde att utegivaren skulle sköta detta). Vi ska ha en utegivare som reglerar pannan, ingen innegivare.
Vi har haft en rörmokare på plats som felsökt varför pannan överhettas en gång i veckan(bildas kolklumpar i brännarne som måste städas ut), han har ställt in pannan på 70 grader då den jobbar bäst där säger han.
Pannans temperatur flurerar mellan 50 och 75 grader.
Temperaturen på vattnet som går ut till elementen står på 75 grader.
Våra element har vanliga vred, inga temostater och så länge som man inte har de helt stängda så blir de riktigt varma.
Sänker vi kurvan till 1.5 så blir det kallt i vissa rum även om man öppnar vreden helt på elementen. Dessutom blir den allmänna temperaturen inomhus så låg som 17-18 grader.
Hur ska man göra för att ställa in detta system korrekt och slippa ändra det manuellt så fort temperaturen ändras ute.
Har du kontrollerat så det är rätt drag i skorstenen när du eldar ? För lite drag kan ge de symptom som du har. Finns det draglucka så bör du även kolla så den är rätt injusterad.
Jag förmodar att elementtemperaturen regleras via värmekurvan, 75 grader är relativ hög temperatur vid denna årstiden. Vet du att utegivaren fungerar som den skall, annars kanske den är boven i dramat.
Jag förmodar att elementtemperaturen regleras via värmekurvan, 75 grader är relativ hög temperatur vid denna årstiden. Vet du att utegivaren fungerar som den skall, annars kanske den är boven i dramat.
Du menar att kolen i brännaren inte blåser in utan ligger kvar och förkolnar? Ställer jag ner kurvan på 1 så fungerar det bra ju, men det kanske ändå kan vara draget? Jag vet iallafall att det finns en lucka till skorstenen som öppnar sig vidöppen lite då och då när pannan jobbar. Jag får kontrollera med rörmokaren om det kan vara något sådant.NetNut skrev:
NetNut skrev:
Ja precis, kurvan anger vilken värme som ska skickas ut på ledningen, jag har nu sänkt den till strax över 1.5 så får vi se om det blir rimligare temperatur.
Utegivaren har jag inte kontrollerat, får tippsa även detta till rörmokaren då jag inte själv vet hur man kontrollerar.
Vi har ju bytat expansionkärl för inte så länge sen och jag har tömt och fyllt på vatten i systemet och det verkar funka bra. Även lufta systemet ger ett bra tryck. Expansionskärlet har förövrigt ett tryck på 1 bar.Eld skrev:
Men menar du att detta skulle kunna göra att pelletkolen blir kvar i brännaren och förkolnar och därmed överhättar systemet?
När jag rengör pannan efter att den har överhettats så är det oftast stora klumpar kol jag drar ut från brännaren som förvisso faller i sönder i hinken. Men kolet är helt svart, annars brukar det vara lite ljusare. Så något gör att pelletkolet stannar kvar i brännaren och överhettar systemet.
Rostret borstar jag ren varje gång och det är inte igensatt. Tubulatorerna rengör jag kanske var annan var tredje gång. I regel måste jag rengöra maskinen var 4-6e dag.
Du har en dragregulator ser ut som en tigex, och den ska som sagt röra sig för att hålla optimalt drag.
Att det blir kol i brännaren är ganska normalt, har själv ganska mycket efter 1 vecka. Antar att din brännare får gå lite hårdare när du höjer kurvan och begär högre framledning dvs den får gå oftare för du tömmer pannan på värme fler gånger per dygn än du gör på lägre kurva.
Däremot att ligga på 75 grader nu är så här på rak arm utan att veta antalet element i ditt hus vill jag säga är tok för mycket! Jag ligger på kanske 45-50nu och toppar på 80 vid -30.
Det kan indikera på att din cirkulationspump inte snurrar, om du lägger handen på den ska du känna att den vibrerar lite. Sen så beroende på pump, vet inte om alla har det men det finns en spårskruv på pumpen. Tar du bort den och sticker in en mejsel så känner du om pumpen snurrar eller ej.
snurrar pumpen så skulle jag börja se över styrningen.
Men då du sänker kurvan och det blir kallt inne vilken temp har du ut från pannan då? Och känns då rören vid pannan och vid elementen lika varma/kalla?
Att det blir kol i brännaren är ganska normalt, har själv ganska mycket efter 1 vecka. Antar att din brännare får gå lite hårdare när du höjer kurvan och begär högre framledning dvs den får gå oftare för du tömmer pannan på värme fler gånger per dygn än du gör på lägre kurva.
Däremot att ligga på 75 grader nu är så här på rak arm utan att veta antalet element i ditt hus vill jag säga är tok för mycket! Jag ligger på kanske 45-50nu och toppar på 80 vid -30.
Det kan indikera på att din cirkulationspump inte snurrar, om du lägger handen på den ska du känna att den vibrerar lite. Sen så beroende på pump, vet inte om alla har det men det finns en spårskruv på pumpen. Tar du bort den och sticker in en mejsel så känner du om pumpen snurrar eller ej.
snurrar pumpen så skulle jag börja se över styrningen.
Men då du sänker kurvan och det blir kallt inne vilken temp har du ut från pannan då? Och känns då rören vid pannan och vid elementen lika varma/kalla?
Ja precis, dragregulatorn ändrar sig själv, ibland är den fullt öppen ibland inte.
Jo men i detta fallet blir det liksom större kolbitar som sitter ihop och kan tänka mig att de då har svårt att fläktas in i själva pannan där uppsamlingen egentligen är. Kör vi på 1 i kurvan så får vi inte detta problemet, men visst har det hänt att den har haft problem att tända då men det har varit för att matningen gått för snabbt.
Jag har sänkt den till 1.5 nu och nu idag ligger tempen på runt 50 istället. Huset har 14 element och ett större golv med golvvärme(vattenburen).
Jag har pratat med rörmokaren igen han säger att felet måste ligga i pannan då den fortsätter att bränna trotts att temperaturen är nådd. Pannan stänger av sig själv runt 100 grader och hit ska den aldrig nå utan den ska själv slå på och av brännaren.
Ett kretskort är redan bytat men i denna pannan finns det 3 st och rörmockaren ska nu beställa de 2 andra korten också och se om det löser problemet. Tyvärr låter kretskorten som en dyr historika.
Värt att nämna är att rörmockaren har pratat med värmebaronen som tillverkar pannan och de verkar också luta åt att det är något kretskort.
Jo men i detta fallet blir det liksom större kolbitar som sitter ihop och kan tänka mig att de då har svårt att fläktas in i själva pannan där uppsamlingen egentligen är. Kör vi på 1 i kurvan så får vi inte detta problemet, men visst har det hänt att den har haft problem att tända då men det har varit för att matningen gått för snabbt.
Jag har sänkt den till 1.5 nu och nu idag ligger tempen på runt 50 istället. Huset har 14 element och ett större golv med golvvärme(vattenburen).
Jag har pratat med rörmokaren igen han säger att felet måste ligga i pannan då den fortsätter att bränna trotts att temperaturen är nådd. Pannan stänger av sig själv runt 100 grader och hit ska den aldrig nå utan den ska själv slå på och av brännaren.
Ett kretskort är redan bytat men i denna pannan finns det 3 st och rörmockaren ska nu beställa de 2 andra korten också och se om det löser problemet. Tyvärr låter kretskorten som en dyr historika.
Värt att nämna är att rörmockaren har pratat med värmebaronen som tillverkar pannan och de verkar också luta åt att det är något kretskort.
Produkter som diskuteras: "fläktas"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
"kolbitarna" är väl vanlig sintring? dvs vanlig förorening i pelletsen och borde inte ha mer med shuntautomatiken att göra än att brännaren får gå dubbelt så mycket pga temperaturen går upp för högt. Självklart skall inte brännaren heller gå till 100 grader. Det verkar som det är pannans överhettningstermostat som bryter istället för driftsditon.
Så du menar att stora kolbitar som sitter i nästan hela brännarröret är normalt? Dessa kolbitar har en viss hårdhet men när de hamnar i spannen så går de isönder.
Iallafall så ska rörfirman komma ut och byta de 2 andra korten på Måndag, får hoppas det löser problemet.
Dock rädd för att detta kommer bli riktigt dyrt, vad jag förstod så kostade ett kort par 1000 lappar
Iallafall så ska rörfirman komma ut och byta de 2 andra korten på Måndag, får hoppas det löser problemet.
Dock rädd för att detta kommer bli riktigt dyrt, vad jag förstod så kostade ett kort par 1000 lappar
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden