Har en del bekymmer med elementen i kåken. Kollat trycket i acktankarna. Allt som de ska. Jag har luftat elementen 3 ggr per dag i en vecka. Ändå bråkar elementen. Jag har totalt 18 element, ett sk tvårörssystem. 7 st är varma, en är ljummen, övriga är kalla. Jag har tagit bort termostaten på så gott som samtliga element i hopp om att öppna ventiler ska hjälpa. Vid några av de kalla elementen kan jag känna att det är ljummet längst ner vid röret där det petar fram genom golvet. Det lustiga är att de som är varma nu var kalla i början och vice versa. Trist nog så är de få varma elementen tyvärr i rum där vi inte vistas vardagligen. Det är ett stort hus från 1921. 8 sovrum, ett vardagsrum, två kök.

Jag har kollat detta forum i liknande trådar o fått många bra råd men nu har jag Slut på råd o idéer. Nån som kan peka ut riktning mot en lösning?

Temporärt höjt hastigheten på cirkulationspumpen?
Lufta vid expansionskärlets säkerhetsventil?
Finns tryck i expansionskärlet?

Tack för svaret. Upptäckte efter tipsen där att cirkulationspumpen lagt av. Lyckades kicka igång den genom att ta bort skruven i mitten o manuellt få igång axeln (?) Med hjälp av en mindre skruvmejsel. Tog inte många minuter så vaknade alla element förutom 3. Men antar att pumpen måste bytas.

Låter väl sannolikt.
Har den några år på nacken, så sparar du in en ny ganska fort då den troligen drar betydligt mindre el.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.