M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Hej!
Vill ha en fläktkonvektor monterad i golvsockeln i köket, vattenburen.
Har därför kollat på myson kickspace och hört att dem låter otroligt mycket. Funderade därför på att bygga en egen, konstruktionen är ju egentligen superenkel.
Det enda jag inte kan hitta är lameller/lamellbatteri att sätta i fronten. Absolut smidigast hade ju vart om det gick att köpa ett färdigt lamellbatteri med kopparrör i var ända av det så det mer eller mindre bara är att koppla på värmesystemet och montera två datorfläktar bakom som blåser på det.
En sådan lösning borde bli grymt tyst och absolut inte skramlig.
Kickstartern reas ju ut på blocket för 20% av inköpskostnaden, säkert inte pga att det är den bästa enheten ägaren haft.
Är jag helt verklighetsfrånvarande när jag funderar på att bygga en sån här själv?
Fläktstyrning med termostat finns ju gott om lösningar på.
Bifogar även en bild på något som liknar det jag tänkt mig som jag hittade på Google
Vill ha en fläktkonvektor monterad i golvsockeln i köket, vattenburen.
Har därför kollat på myson kickspace och hört att dem låter otroligt mycket. Funderade därför på att bygga en egen, konstruktionen är ju egentligen superenkel.
Det enda jag inte kan hitta är lameller/lamellbatteri att sätta i fronten. Absolut smidigast hade ju vart om det gick att köpa ett färdigt lamellbatteri med kopparrör i var ända av det så det mer eller mindre bara är att koppla på värmesystemet och montera två datorfläktar bakom som blåser på det.
En sådan lösning borde bli grymt tyst och absolut inte skramlig.
Kickstartern reas ju ut på blocket för 20% av inköpskostnaden, säkert inte pga att det är den bästa enheten ägaren haft.
Är jag helt verklighetsfrånvarande när jag funderar på att bygga en sån här själv?
Fläktstyrning med termostat finns ju gott om lösningar på.
Bifogar även en bild på något som liknar det jag tänkt mig som jag hittade på Google
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Alde har precis det du hittat på bild, de används framför allt i husvagnar och andra mobila sammanhang men borde passa perfekt till ditt projekt.
Länk:
http://www.alde.se/produkter/mobil/?page=1419
Länk:
http://www.alde.se/produkter/mobil/?page=1419
Borde det inte var väldigt lätt att bygga en fläktkonvektor av en lagom stor oljekylare från en bil/lastbil/buss och ett par dator fläktar? Stora fläktar på lågar varv flyttar mycket luft utan att väsnas så mycket
Produkter som diskuteras: "fläktar"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Oljekylare skulle funka men det är inte så tätt mellan lamellerna. Effektivare är att istället använda värmelementet till kupeventilationen, denna är både kompakt och väldigt tät för att värma luften snabbt och effektivt. På rätt skrot kan man nog få en sån billigt.
Lite ot:
Ditt inlägg fick mig att minnas min egen lösning på bra värme, polaren hade en större mercedes skåpbil som det tog år att få varmt i när det kröp under nollan. Jag monterade en bilkylare i lastutrummet med tillhörande elfläkt och sen blev det varmt betydligt snabbare och till nästan inga pengar alls.
Lite ot:
Ditt inlägg fick mig att minnas min egen lösning på bra värme, polaren hade en större mercedes skåpbil som det tog år att få varmt i när det kröp under nollan. Jag monterade en bilkylare i lastutrummet med tillhörande elfläkt och sen blev det varmt betydligt snabbare och till nästan inga pengar alls.
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Tack för alla svar! Då finns ju i alla fall delarna jag vill ha. Sen kan jag tänka mig att dom ska ha halva min förmögenhet för en sån lamell, det är ju en specialprodukt för husvagnar och dem tar väl minst lika bra betalt som i båtbranschen.
Ja jag har även funderat på om inte värmelamellerna till en bil borde fungera bra och finnas billigt på skroten, ska kolla upp vad som finns!
Men om man går den vägen så lär väl inte försäkringsbolaget bli speciellt glada?
Ja jag har även funderat på om inte värmelamellerna till en bil borde fungera bra och finnas billigt på skroten, ska kolla upp vad som finns!
Men om man går den vägen så lär väl inte försäkringsbolaget bli speciellt glada?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden