1 186 läst ·
6 svar
1k läst
6 svar
Golvvärme som strular. Önskar extra åsikt
Hejsan
Vi har golvvärme i delar av huset, en tillbyggd del. Tillbyggnaden är c:a 7 år gammal och i våras började den strula/sluta fungera. Samtidigt har vi haft problem med vatten i expansionskärlet vilket har löst sig och jag vet numera hur man mäter trycket och pumpar in luft.
Ialla fall. Två rörmockarehar båda sagt att problemet nog är att shuntgruppen sitter i krypgrunden, alltså under golvet vilket gör att luften hamnar i slingorna istället för i luftningsventilen. Efter dagens besök fick jag rådet att inte betala för att fixa nåt utan istället sparar mina pengar för att flytta upp gruppen. Eftersom jag gärna vill flytta upp gruppen tyckte jag det var ett bra förlag.
Det sagt vill jag gärna ha andra åsikter. Jag tycker det låter som en bra lösning, det ger säkerhet för framtiden och det gör all framtida felsökning lättare. Men jag är ingen expert så jag vill gärna få mer input om jag missat nåt.
Vänligen
/Petter
Vi har golvvärme i delar av huset, en tillbyggd del. Tillbyggnaden är c:a 7 år gammal och i våras började den strula/sluta fungera. Samtidigt har vi haft problem med vatten i expansionskärlet vilket har löst sig och jag vet numera hur man mäter trycket och pumpar in luft.
Ialla fall. Två rörmockarehar båda sagt att problemet nog är att shuntgruppen sitter i krypgrunden, alltså under golvet vilket gör att luften hamnar i slingorna istället för i luftningsventilen. Efter dagens besök fick jag rådet att inte betala för att fixa nåt utan istället sparar mina pengar för att flytta upp gruppen. Eftersom jag gärna vill flytta upp gruppen tyckte jag det var ett bra förlag.
Det sagt vill jag gärna ha andra åsikter. Jag tycker det låter som en bra lösning, det ger säkerhet för framtiden och det gör all framtida felsökning lättare. Men jag är ingen expert så jag vill gärna få mer input om jag missat nåt.
Vänligen
/Petter
Tycker det låter lite märkligt, försvinner det tryck från systemet är det ett tecken på att något är fel. Det går utmärkt att ha fördelaren under slingorna, men det kräver att man är noggrann med att spola dem när man fyller för att få ut all luft.
Men sen är det väl inte en toppenplacering att ha shuntgruppen i krypgrunden med tanke på frost?
Men sen är det väl inte en toppenplacering att ha shuntgruppen i krypgrunden med tanke på frost?
Tryck problematiken försvann när vi fixade med expansionskärlet. Som jag förstod det så utan expansionskärl kommer vattnet i princip pumpas ut ur systemet så fort det värms upp pga expansionen. Sen när det kallnar sjunker trycket och jag fyller på med luftigt vatten. Upprepa och där kommer problemet.
Vi fick också som förslag att sätta avluftare eller spola men som jag ser det är det tillfälliga lösningar, det löser inte problemet att det är svårt både att avlufta och att spola. Så i förlängningen kommer det här göra mitt liv enklare.
Så då säger ni samma som rörmokaren. Alltså är det bara en prisfråga. Vad är en rimlig tidsåtgång för nåt sånt här? Två dar? För en person.
Vi fick också som förslag att sätta avluftare eller spola men som jag ser det är det tillfälliga lösningar, det löser inte problemet att det är svårt både att avlufta och att spola. Så i förlängningen kommer det här göra mitt liv enklare.
Så då säger ni samma som rörmokaren. Alltså är det bara en prisfråga. Vad är en rimlig tidsåtgång för nåt sånt här? Två dar? För en person.
Är det bara luftningen du tänker på är det som mexitegel skriver inget problem med din placering, det är något man gör en gång om inga andra jobb precis i den delen gör att det behöver tömmas.
Pss som du lärt dig hur expansionskärlet funkar och hur man kommer tillrätta med det kan du göra samma sak när det gäller att sätta värmeslingor och fördelare med övriga delar i drift. Det är inga konstigheter och inte tidsödande eller arbetsamt. Mokarna vill bara skinna dig lite med ett i princip onödigt jobb, om det nu är sju år gammalt och inget annat än luften gör att du behöver göra åtgärder är det onödigt.
Pss som du lärt dig hur expansionskärlet funkar och hur man kommer tillrätta med det kan du göra samma sak när det gäller att sätta värmeslingor och fördelare med övriga delar i drift. Det är inga konstigheter och inte tidsödande eller arbetsamt. Mokarna vill bara skinna dig lite med ett i princip onödigt jobb, om det nu är sju år gammalt och inget annat än luften gör att du behöver göra åtgärder är det onödigt.
Produkter som diskuteras: "värmeslingor"
Termiska avfuktare
En termisk avfuktare använder en värmeslinga för att värma luften och sänka den relativa fuktnivån i luften. Varmare luft kan bära mer fukt än kall luft och det är först över 60% relativ fuktighet det börjar bli risk för
Läs mer
Jo det är sant att det fungerat i sju år. Och jag såg framför mig att det skulle vara lite mer görligt att fixa med slingor mm själv om shunt gruppen var flyttad. För att sitta nere i krypgrunden är rätt tråkigt i längden...
Vi har även tänkt isolera krypgrunden eftersom den är så fuktig och då tänkte jag att man kanske inte bör springa på plasten i onödan när den är utlagd så att det ur det skälet var bra att flytta också.
Så tack för alla svar, nu har jag fått min andra utlåtande!
Vi har även tänkt isolera krypgrunden eftersom den är så fuktig och då tänkte jag att man kanske inte bör springa på plasten i onödan när den är utlagd så att det ur det skälet var bra att flytta också.
Så tack för alla svar, nu har jag fått min andra utlåtande!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
