S
slurppe99: Du skrev inte hur gammal llvp var. Någonstans runt 10 brukar den hålla. De nya har blivit betydligt bättre. Funderar du på element så kan lvi sänka värmen till 60 grader på elementen. Köper du begagnat till en tredjedel av priset eller lägre så rekommenderar jag minst mec eller näst sista modellen yali G. Undvik meb som har gammal anslutning och de äldre gick tydligen sönder.
8 svar · 2,2k läst
martin43
martin43: Det gick bra! Muttrarna satt knappt fast så det var nog bra att känna på dem...
2 svar · 879 läst
·
B
Boan: hej läste att på vissa ställen ska en backventil sitta vid shuntgrupper, men på andra ställen står inget om det, frågan är, när man har en ack-tank, och sen kör ut en värmekrets på från, via en shunt och sen en cirkpump, första exemplet enligt ESBE på deras anvisningar, behövs det en backventil på ledningen från returen tillbaka till shunten? eller går det bra utan? ska montera
0 svar · 1,5k läst
roland53
roland53: [citat] Ja, spindeln går igenom en packning som finns innanför glandermuttern. Om spindeln är skadad kan den i sin tur skada packningen. Man kan då ta isär ventilen (bröstet) och ta ut spindeln, rengöra och slipa bort skadorna med en fin smärgelduk. Plåtpanna har en kortare livslängd än en gjutjärnspanna. Hur gammal är pannan och vad skulle en ny i motsvarande storlek kosta inkl.
17 svar · 6,0k läst
·
I
InsidersUnited: [citat] Den heter Mitsubishi FH35 , och den är riktigt bra. Bosch är samma som IVT vilket är en Sanyo pump om jag inte missminner mig. Mitsubishi kommer du vara nöjd med, jag har den lite mindre 25an och den har gått klanderfritt i snart 6 år.
6 svar · 1,2k läst
R
Raginglynx: Någon som kan hjälpa?
1 svar · 690 läst
S
smurfen72: Ett vanligt Ftx system en helt vanlig jordvärme vp och ev solceller helt fristående från varandra böra göra att man bor i stort sett utan uppvärmnings kostnad om man bortser från investeringen. ett nytt hus bra isolerat med bergvärme och Ftx kan inte dra många kwh per år antar att hus håls elen är högre.
16 svar · 2,9k läst
Krilleman
Krilleman: Jo, men även fast du har lågtemp-system på radisarna ska ju endå GV ha en egen shunt för det.
4 svar · 805 läst
J
Jotsat: Ok, tack! Nästa fråga, kan man bara slå på allt och hoppas att drt rullar eller ska man greja med något innan? Ska upp och kolla m jag ser några uppenbara fel i expansionskärlet, men gör jag inte det är det bara att trycka "on"? �� hur fullt ska det vara?
3 svar · 1,4k läst
·
A
Arnesson: Tack för svaren, uppskattas! Ska bo in mig och se vad faktiska driftkostnaderna är innan jag tar ett beslut. Det finns pengar i kalkylen för nytt värmesystem men jag vill gärna göra en bra investering rent ekonomiskt också. Jag testar nog en vinter med nuvarande lösning och ser hur det funkar.
10 svar · 2,2k läst
D
Danny Vendel: Hej. Vi håller på att renovera källaren i vårt hus på 250kvm. Nu när vi river ut hela källaren kommer vi investera i nytt värmesystem för hela villan. Det kommer blir ett luft/vatten system från IVT. Vi kommer alltså värma upp 250kvm med radiatorer och ca 125kvm är källare. I familjen är vi 6 personer. Vi kommer ha stort bubbelbadkar och två duschar i huset. Vi har fått offert
0 svar · 1,2k läst
S
Starken: Tackar för svaren. Verkar som om vattenburet är att rekomendera. Om så blir fallet skulle jag helst dra golvvärme i hela huset men är rädd att det blir ett enormt projekt projekt. Har kommit till den punkt då det är dags at gjuta plattan men är lite osäker på vilken nivå jag skall lägga den. Valet står mellan samma höjd som befintligt golvspån, vilket gör att jag måste riva upp
4 svar · 1,7k läst
R
richard2285: Hej. Borohus 200m2 med ovanstående installerat 1990. Fjärrvärmepump och golvärme i nedre plan förutom groventre, wc, tvätt installerat för ca 5 år sedan Som ni kanske förstår är jag inte helt kunnig :-) och borde väl tänkt över helhet från start. Till detta garage på 68m2 med el element som sällan är på FTX (2 st ACF/1 st ACJ) Är körda och den gyllene frågan vad är bästa
0 svar · 1,1k läst
J
jonko: Det brukar kunna gå att rensa ventiler genom att öppna/stänga injusteringen helt ett par gånger och på så sätt få snurr på det igen.
1 svar · 2,4k läst
N
niblom: Allt är relativt. Bodde i tio år i ett hus som hade huvudsakligt uppvärming av en gammal gjutjärnskamin. Det var liknande planlösning som Patriks hus. Ja, det var kallare i de andra rummen jämfört med rummet med kaminen, men om det var 25 i rummet med kaminen, var det 22 i köket och 18 i sovrummet. Är det bara för mysvärme eller för när/om strömmen går, så duger det fint! /N
5 svar · 4,4k läst
·
A
aiskylos2: Vill bara tacka, har fått en hel del nya tankar som jag tar med mig. Hyresgästerna kommer betala ett schablonbelopp för el, vatten, vv, bredband. Standard för studenter vad jag vet.
12 svar · 5,1k läst
Oldboy
Oldboy: Någonting däromkring kanske. Har aldrig hört talas om frostsprängning i betong/källarväggar, men det utesluter inte att det kan förekomma. Marken håller 4-8 C året om, men kalla barmarksvintrar har det ju hänt att tjälen gått ner ett par meter. Dock så vitt jag vet huvudsakligen i grus/sand, inte i blöt lerjord. Eftersom betong leder värme bra, (ingen bra isoleringsförmåga), så
4 svar · 2,9k läst
Oldboy
Oldboy: Beror väl på vad en ny FLVP kostar. Kan också vara så att den gamla pumpen inte gav mer värme än att det räckte till vv + ett element. Tekniken har gått framåt så kanske en ny FLVP ger mer värme att nyttja. Antingen genom att installera fler vattenburna element, el att byta det som finns mot ett med fläkt så att mer värme kan skyfflas ut i huset. Förutsätter att elementet sitter
2 svar · 1,7k läst
messijah
messijah: Fast å andra sidan så funkar ju varmvatten mm i kranar mm, går inte det via frånluftsvärmepumpen först? Nu blev jag konfunderad.
1 svar · 3,4k läst
·
F
flaektrem: Snabb fråga, visst måste det väl funka att lägga Uponors 12mm rör i LKs EPS skiva avsedd för deras 12mm rör? det är ju bara godstjockleken som skiljer i rören. Att jag tänker göra så beror på att jag har Uponorrör hemma helt enkelt.
0 svar · 979 läst
ByggaNytt
ByggaNytt: Idag hade jag nog satt en till kasett i master bedrom alt. dragit en separat ventkanal dit från den befintliga. Har dock en granne som har en kombo av FTX + ett frikylaaggregat i tilluften till FTX-systemet MEN den styrningen kan bara han sköta :D
19 svar · 14,3k läst
·
D
Drdeo: [citat] Avvaktar lite med vem som tillverkat, vill se va de säger först
6 svar · 1,5k läst
E
Eleonor Honkanen: Ja precis det är en bostadsrätt. Jag får nog försöka göra den till ett "uterum" så gott det går. Jag har en rätt stor växt och trädsamling på vår andra terass, så en uppvärmd terass på vintern är egentligen lysande ur växtsynpunkt. Värme förlusten är egentligen inte mitt stora problem, men jag vill ju inte att de ska frysa sönder och orsaka en vattenskada i bjälklaget där
5 svar · 1,4k läst
·
simpa81
simpa81: Ah, kanske också funkar :) bara den är vassare än min...
42 svar · 26,4k läst
·
S
slurppe99: [citat] Kunde inte låta bli men statistik är som den är och talar om det man vill säga, denna sammanfattning tvivlar jag på.;) "Brandorsak i flerbostadshus och villor 2014 Orsaken till att bostäder brinner ser väldigt olika ut för villor och flerbostadshus. I flerbostadshus är det vanligast med spisrelaterade bränder (glömd spis) och i villor orsakar soteld (i skorstenen) flest
5 svar · 1,4k läst
Krilleman
Krilleman: Visst går det, men kan man sätta den ovan så gör det. Är det helt omöjligt, så kör på fördelare under slingorna. Det som kan inträffa är luftningsproblem. Men det går att åtgärda genom att man trycker ur luften med vattentryck.
4 svar · 1,7k läst
S
sebbe83: Hmm nu såg jag att det var extra kostnaden du frågade om. Beror på hur mycket rördragning det är men för 2 fläktkonvektorer samt rördragning m.m så räknar jag med 50-70 ungefär
13 svar · 2,4k läst
J
JPK: Bakgrund Vi tänker lägga klinker i uterummet som är oisolerat, underlaget består av en betongplatta som ser slät ut men har dalar och kullar, de flesta påverkar nog inte läggningen, tre av hörnen har däremot flera cm upphöjning, även en kant har en sluttning som behöver hanteras. Sitter med skägget i brevlådan och har redan köpt klinkers. Trodde det skulle gå att lägga det idag
0 svar · 1,0k läst
kulle
kulle: En ny termostat kostar inte så mycket http://www.rinkabyror.se/artikel/danfoss-termostat-ra-v-2960/ Mät isåfall om du har 26 eller 34 mm fäste
19 svar · 3,1k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.