Värmen i golvet har lagt av i vårt ena badrum.
Det var redan installerat innan vi flytta in så har ingen aning vad det är för grejer som ligger där under. De enda jag vet är att de inte är vattenburet i alla fall.

Antar att steg 1 är att byta ut termostaten? Om det inte beror på den. Är de riva upp golvet som gäller då?

Steg 1 bör vara att kolla säkring och jfb

be en elektriker att mäta slingan. termostaterna brukar gå sönder.

Frågan är hur man ska räkna ut vad för ny termostat man ska ha när man inte vet vad de är som ligger under golvet?
Såhär ser den ut som sitter där idag. Knappen borttagen då.
20151119_214712.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har fått byta en termostat.

Se där. Såg även att TS i länken har/hade en identisk termostat. Kanske man kan passa på att byta till en digital?
Frågan är då, hur byter man ut givaren?

Har försökt få tag på någon elektriker, men dom är väldigt upptagna nu innan nyår pga att alla vill hinna utnyttja ROT innan det minskas. Är dåligt med elektriker i bekantskapskretsen också tyvärr..
Börjar bli rejält kallt inne på golvet och vill inte vänta flera veckor.

Termostaten ser ut att vara en Ebeko för T2 röd och den är/var komplett med givare. Givaren skall ligga i ett vp-rör ut i golvet och skall kunna bytas om det är rätt gjort från början. Den termostaten har inbyggd givare om jag minns rätt så kolla först säkringen, JFB och ändra till inbyggd givare. Att kabeln i golvet skulle lagt av om den inte skadats av yttre påverkan är nog minst troligt.
Tilläggas att jag saknar all kunskap om el, men har bytt den sortens termostat i två golv i tidigare hus. Det är lätt, fota kopplingarna innan du börjar skruva så du kan se att du får det rätt.

Är ett skåp precis på sidan så får ta bort det och se de är draget något rör där bakom.
Säkring eller JFB lär det väl inte vara då allt annat i rummet fungerar?
Jag har aldrig gjort sånt här förut, så är helt grön inom området så att säga så kanske är lite dumma frågor i mellan åt.

Termostaten sitter i en vanlig apparatdosa det går 2 st vp-rör rakt ner förmodligen, i det ena går kallkabeln till värmekabeln i det andra går givarkabeln. Det framgår av symbolerna under locket vilken som är vad, dra inte i den som är märkt 230V eller som värmekabel. det är den andra lite klenare kabel med 2 ledare som är givarkabel.

Hann inte kolla så mycket i helgen. Men de enda som finns är ett lock bakom skåpet som jag antar är till värmegolvet.
Ska försöka hinna med att skruva loss skåpet och komma åt locket i veckan.

Måste man stänga av elen när man håller på med såna här kablar?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.