Värmen i golvet har lagt av i vårt ena badrum.
Det var redan installerat innan vi flytta in så har ingen aning vad det är för grejer som ligger där under. De enda jag vet är att de inte är vattenburet i alla fall.
Antar att steg 1 är att byta ut termostaten? Om det inte beror på den. Är de riva upp golvet som gäller då?
Det var redan installerat innan vi flytta in så har ingen aning vad det är för grejer som ligger där under. De enda jag vet är att de inte är vattenburet i alla fall.
Antar att steg 1 är att byta ut termostaten? Om det inte beror på den. Är de riva upp golvet som gäller då?
Kontrollmät som Traume skriver.
Är termostaten trasig så verkar vara givarbyte som också krävs för att byta denna modellen. Men vad vet jag, jag är ingen elektriker
https://support.elot.se/forum/t2-golvvaerme/8939-golvgivare-eller-termostat.html
Är termostaten trasig så verkar vara givarbyte som också krävs för att byta denna modellen. Men vad vet jag, jag är ingen elektriker
https://support.elot.se/forum/t2-golvvaerme/8939-golvgivare-eller-termostat.html
Se där. Såg även att TS i länken har/hade en identisk termostat. Kanske man kan passa på att byta till en digital?
Frågan är då, hur byter man ut givaren?
Har försökt få tag på någon elektriker, men dom är väldigt upptagna nu innan nyår pga att alla vill hinna utnyttja ROT innan det minskas. Är dåligt med elektriker i bekantskapskretsen också tyvärr..
Börjar bli rejält kallt inne på golvet och vill inte vänta flera veckor.
Frågan är då, hur byter man ut givaren?
Har försökt få tag på någon elektriker, men dom är väldigt upptagna nu innan nyår pga att alla vill hinna utnyttja ROT innan det minskas. Är dåligt med elektriker i bekantskapskretsen också tyvärr..
Börjar bli rejält kallt inne på golvet och vill inte vänta flera veckor.
Termostaten ser ut att vara en Ebeko för T2 röd och den är/var komplett med givare. Givaren skall ligga i ett vp-rör ut i golvet och skall kunna bytas om det är rätt gjort från början. Den termostaten har inbyggd givare om jag minns rätt så kolla först säkringen, JFB och ändra till inbyggd givare. Att kabeln i golvet skulle lagt av om den inte skadats av yttre påverkan är nog minst troligt.
Tilläggas att jag saknar all kunskap om el, men har bytt den sortens termostat i två golv i tidigare hus. Det är lätt, fota kopplingarna innan du börjar skruva så du kan se att du får det rätt.
Tilläggas att jag saknar all kunskap om el, men har bytt den sortens termostat i två golv i tidigare hus. Det är lätt, fota kopplingarna innan du börjar skruva så du kan se att du får det rätt.
Är ett skåp precis på sidan så får ta bort det och se de är draget något rör där bakom.
Säkring eller JFB lär det väl inte vara då allt annat i rummet fungerar?
Jag har aldrig gjort sånt här förut, så är helt grön inom området så att säga så kanske är lite dumma frågor i mellan åt.
Säkring eller JFB lär det väl inte vara då allt annat i rummet fungerar?
Jag har aldrig gjort sånt här förut, så är helt grön inom området så att säga så kanske är lite dumma frågor i mellan åt.
Termostaten sitter i en vanlig apparatdosa det går 2 st vp-rör rakt ner förmodligen, i det ena går kallkabeln till värmekabeln i det andra går givarkabeln. Det framgår av symbolerna under locket vilken som är vad, dra inte i den som är märkt 230V eller som värmekabel. det är den andra lite klenare kabel med 2 ledare som är givarkabel.
Hann inte kolla så mycket i helgen. Men de enda som finns är ett lock bakom skåpet som jag antar är till värmegolvet.
Ska försöka hinna med att skruva loss skåpet och komma åt locket i veckan.
Måste man stänga av elen när man håller på med såna här kablar?
Ska försöka hinna med att skruva loss skåpet och komma åt locket i veckan.
Måste man stänga av elen när man håller på med såna här kablar?
Klicka här för att svara
