J
jensaro: Ventilen kanske inte är öppen. tycker den påminner om ett radiatorkoppel och då finns det en insex under messingshuven du har nedåt, kolla den.
1 svar · 5,6k läst
·
nikasp
nikasp: [citat] De där var riktigt fina men dyrare än jag vill just nu. Behöver nog 3 st till vad det lider.
9 svar · 6,7k läst
A
Arne999: ok det låter ju vettigt med lite rörrull
5 svar · 1,7k läst
KalleKe
KalleKe: Tack för det @magham! Enligt denna texten http://www.varmepumpsforum.com/faq/index.php?sid=516&lang=sv&action=artikel&cat=18&id=8&artlang=sv så tolkar jag det som att min CTC har fast kondensering och jag kan låta det vara som det är kopplat nu. Min värmer ju upp till en fast temperatur hela tiden. Är alltid ca 60 grader i tanken.
9 svar · 4,5k läst
M
MaZk: Jag köpte Flooré kit till vårt kök på 16m2. Valde 13mm då jag inte ville höja golvet nämnvärt. Det resulterade i 2 kit med max 9m2 vardera. Till detta behövs en shunt, ex Floore FS36. http://floore.se/produkter/gor-det-sjalv-kit/
2 svar · 1,4k läst
S
snowjim: Rengöringen hjälpte 1 vecka och då fungerade det riktigt bra men sen överhettades den igen. Ny rengöring gjorde och nu verkar den fungera bra igen. När jag rengör den så ligger det ca 3-4 djupt med kol inne i pannan och i brännaren ligger det något liknande. Dessutom så är det som ligger i brännaren med klumpigt. Kolet är så gott som svart(har för mig att ägaren sa att det skulle
73 svar · 10,2k läst
·
L
LeonRadley: Vi har en något udda uppvärmning, där bergvärmen är en ivt greenline C4 som är direktkopplad mot en carrier fläktkonvektor. bergvärmen har en sensor som styr hur varmt vattnet är som går till fläktkonvektorn och kan på så sätt styra hur varmt det ska vara. det som är dåligt med detta är att fläktkonvektorns termostat måste stå på max och vi måste manuellt gå och slå om
0 svar · 3,2k läst
KalleKe
KalleKe: Tack! Blev en liknande lösning som du förslog fast med annat fabrikat från rinkaby :)
3 svar · 1,3k läst
·
Q
qvintus4: År det så här enkelt tro ?? http://www.tv4play.se/program/%C3%A4ntligen-hemma?video_id=650059 Då vågar till och med jag mig på en intallation av en kamin
6 svar · 5,6k läst
·
Bäckarn
Bäckarn: Nu är pumpen bytt, tack alla för era råd! :thumbup: [citat] Tack för genomgången! Jag kan säga att min plan initialt var att göra enligt dina första två stycken. Drog igen ventilen från acktanken och körde shunten på "full värme". Men det verkar ändå som det kom en del vatten denna väg, dock kanske jag inte utvärderade det tillräckligt. Hur som haver så körde jag till slut
5 svar · 4,6k läst
·
E
exerg: För skorstenen är det nog ,som tillika i en kakelugn,sämre om du slutar att elda innan värmemagasinet är riktigt varmt. Skorstensröken bör ju hålla minst 60 grader när den kommer ovan tak för att undvika kondens. Eldar du mindre kan det kanske vara bra att "blåsa ur" skorstenen genom att öppna bypassen sista delen av eldningen för att torka bort den ev kondensen i toppen av
4 svar · 1,3k läst
B
beanie: Okej, tack för svaret. Funderar på att skaffa en insats ändå eller eventuellt kolla på att fixa en spiskråka.
2 svar · 14,1k läst
V
SBH: går det att montera 5cm tjocka lecablock?
3 svar · 5,5k läst
G
Ghost79: Vad ska rökhyllor vara bra för? Särskilt undre rökhyllan. Känns ju som den stoppar nästan all rök som ju ska gå uppåt?
0 svar · 1,4k läst
D
Donwoody: Ne den ena är varm o den andra är kall/ljummen bara. Dem e luftade o allt sånt
2 svar · 1,2k läst
N
Nerre: Den var bättre än många andra eftersom den skiljer på hur värmen skapas och hur den distribueras, men den variant vi har finns inte med. Luftburet nämns i inledningen men sen är det bara luft/luft av de uppräknade lösningarna som är luftburen.
18 svar · 2,0k läst
S
systemfel: Finns eps/frigolit plattor med spår i som man ska kunna lägga klinker direkt på tiitta på Lk eller uppnor har bra system för detta
2 svar · 1,6k läst
·
V
vilpi: Om du inte redan gjort något liknande så kan det ju vara en idé att sätta en termostat som stänger shunten om det inte finns duschvarmt vatten i tanken.
5 svar · 5,2k läst
M
MagHam: Röstar på stålrörskopplingarna i detta fall. Att gänga R32 är tungt och kräver bra verktyg (typ REMS). /M
7 svar · 3,8k läst
F
filurfigur: Om du har en gv-installation med >1 fördelare så ska varje fördelare vara försedd med en injusteringsventil för att man ska kunna balansera flödet så att varje fördelare kan ge rätt effekt. Rätt tillvägagångssätt här är då att strypa flödet till födelaren på nedanvåningen så att mer flöde når fördelaren på ovanvåningen.
12 svar · 11,8k läst
·
S
smurfen72: Man ska inte ha plast under spacklet och framförallt inte om man ska ha tät skikt över. var ett tag sen jag kollade vad som gäller numera men funkar det inte med 22 mm golvspån och primer och spackel och naturligtvis slang för värmen i mellan.
5 svar · 2,3k läst
·
N
Nerre: Ja, just ja, jag tänkte inte så långt att den höga tempen bara behövs när det är riktigt kallt... Men jag ska testa lite i vinter, jag kollade vad pannan har för inställningar och det finns tre grejer jag kan skruva på: 1. Lutning på kurvan ("program" A-E, den står på E nu, brantaste, men jag kanske kan ställa flackare) 2. Max panntemp (den står på 80 nu, men jag kan ju ställa
14 svar · 5,3k läst
·
Bäckarn
Bäckarn: [citat] Tack! Det känns ju något lugnande :) [citat] Japp, det är inga problem. Tyvärr var inte någon nolla utdragen i min nuvarnade installation :( Men får bli en stickpropplösning till å börja med!
13 svar · 10,0k läst
·
A
Andreas0991: Hej! Funderar på en helt inbyggd kamin av modell attityd 510. Är det någon som har erfarenhet om dessa? Är värmen dom genererar ok eller är det bortkastade pengar? Länk: http://www.spismiljo.se/produkter/attityd-510/ Tacksam för svar!
0 svar · 1,1k läst
F
Fabio Carlos: det visade sig att cirkulationspumpen hade inte varit i gång,men nu är den igång skruvade som du sa och då kom det ut ljud som inte fanns innan. jag väntar och ser nu om elementen blir varma, ja höjde tempen till radiatorerna genom att lägga fin justering lägga på +10 nu ligger det runt 40, tror du det kan hjälpa nu att elementen blir varma
21 svar · 2,6k läst
·
A
AronD: Tack såg inte svaret förrens nu. Jag upptäckte att jag hade två enrörsslingor och har fixat förbikoppling och en mycket drägligare tillvaro nu.
7 svar · 14,2k läst
S
saule: ...en summering nu en tid efteråt, så här blev det: Vi körde på med elpannan som den var, och sedan bytte till Bergvärme i aug -14. 160 m hål och ca 115TKR totalt efter ROT. Efter drygt ett år ser vi att vi nu har kommit ned rejält i förbrukning och nu använder endast ca 35% el av vad vi gjorde året innan. Även om förra vintern var mild och det blir värre i år så bör det bli en
14 svar · 4,0k läst
Tomture61
Tomture61: Jag gjorde ett mellanting ! Satte fast slangen på slanghållare mot frigoliten ,när armeringen var klar lyfte jag upp slangen mot armeringen och najade med buntband. Slanghållarna städade jag bort senare. Mer jobb , ja ,bättre , kanske ;)
12 svar · 7,3k läst
Flöjten5
Flöjten5: [citat] ah tack, då tar jag termostat med högre maxtemp.
17 svar · 14,6k läst
·
P
PoP Family: [citat] Har elförbrukning på ca 17-18.000 Kwh för all el, har inte koll på hur stor del som är uppvärmning. Då eldar vi en hel del i en insatskamin som vi har satt in i öppna spisen
4 svar · 4,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.