Hej och God fortsättning!
Min flickvän har i sin lägenhet en handdukstork av typen Nordhem Rosendal med tillhörande NH-ventil av typen NK1. Den blir inte särskilt varm vilket är trist eftersom det är rummets enda värmekälla. Den är ansluten till de gamla radiatorledningarna. Jag har funderat lite över vad som kan vara fel, samt provat några inställningar. Dels har jag testat att justera bypass-ventilen eftersom jag är osäker på om huset har 1- eller 2-rörssystem. Troligen är det 1-rörs i detta 50-talshus. Men egentligen spelar det ingen större roll i detta läge då jag försöker köra med fullt flöde. D v s för att tvinga allt vatten torken igenom har jag f n 2-rör inställt, samt fullt öppet på returventil och flödesventil.
Om jag i 1-rörsläge stänger returventilen så märker jag hur returledningen till ventilen snabbt blir varmare. Tilloppsledningen är markant varmare än vad handdukstorken är precis ovanför ventilen.
Jag funderar på om felet kan vara felvänd anslutning, dvs "halvmåne-kopplingen" mellan ventilen och handdukstorken. Men det är svårt att hitta dokumentation. I det här fallet har anslutningen tre flata sidor och en konvex. Den konvexa sidan är vänd till vänster.(Svårt att se på bilden). Någon som vet?
Min andra fundering är om anslutningsrören helt enkelt är för klena (12mm). En tredje fundering är ifall någon av grannarna har felgjord installation i 1-rörssystemet. (Individuellt renoverade badrum).
http://nordhem.se/wp-content/uploads/2015/04/Produktblad-NH-ventil-NK1-NV1-NS1-SK5-20110802-1.2.pdf
Min flickvän har i sin lägenhet en handdukstork av typen Nordhem Rosendal med tillhörande NH-ventil av typen NK1. Den blir inte särskilt varm vilket är trist eftersom det är rummets enda värmekälla. Den är ansluten till de gamla radiatorledningarna. Jag har funderat lite över vad som kan vara fel, samt provat några inställningar. Dels har jag testat att justera bypass-ventilen eftersom jag är osäker på om huset har 1- eller 2-rörssystem. Troligen är det 1-rörs i detta 50-talshus. Men egentligen spelar det ingen större roll i detta läge då jag försöker köra med fullt flöde. D v s för att tvinga allt vatten torken igenom har jag f n 2-rör inställt, samt fullt öppet på returventil och flödesventil.
Om jag i 1-rörsläge stänger returventilen så märker jag hur returledningen till ventilen snabbt blir varmare. Tilloppsledningen är markant varmare än vad handdukstorken är precis ovanför ventilen.
Jag funderar på om felet kan vara felvänd anslutning, dvs "halvmåne-kopplingen" mellan ventilen och handdukstorken. Men det är svårt att hitta dokumentation. I det här fallet har anslutningen tre flata sidor och en konvex. Den konvexa sidan är vänd till vänster.(Svårt att se på bilden). Någon som vet?
Min andra fundering är om anslutningsrören helt enkelt är för klena (12mm). En tredje fundering är ifall någon av grannarna har felgjord installation i 1-rörssystemet. (Individuellt renoverade badrum).
http://nordhem.se/wp-content/uploads/2015/04/Produktblad-NH-ventil-NK1-NV1-NS1-SK5-20110802-1.2.pdf
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Klicka här för att svara