Värme allmänt
gunric: Ja, någon variant av pressad kärna och tunt trälager ytterst. /gunric
Location: Ta bort packningen försiktigt. Rimligtvis har du en avstängningsskruv under, ha en spårmejsel redo!
fredand44: Hej! Tackar för svaret! Mvh Fredrik
Dsl: Mitt hus är också byggt -58. Hade gärna haft golvvärme eftersom golven är skitkalla :) Alla järnrör jag pillat på har varit i mycket gott skick, mycket material kvar. När jag gjorde om tvättstugan göt jag faktiskt igen de gamla rören och kopplingarna igen. Så om ditt system är fräscht (inte läckt och blivit påfyllt hela tiden) skulle jag iaf inte tveka på att laga lokalt och
Krilleman: Det sitter färdigmonterat, MMA ventil. Jag har dessa radisar i hela huset. http://www.purmo.com/se/produkter/panelradiatorer/tp-v4.htm
Jonas Kvarnstrom: [citat] En liten varning för ett misstag jag gjorde i början: Det gäller också att mäta när temperaturen i uterummet är konstant, inte bara temperaturskillnaden. Eller åtminstone under ett intervall där temperaturen är samma i början och i slutet. Om temperaturskillnaden är konstant på 15 grader men temperaturen stiger 5 grader (först 5 grader ute och 15 inne, på slutet 10 grader
Krilleman: [citat] Jodå! Det är ca 6-7cm "skevat" innan raksträckan tar vid efter vinkeln på tilloppet. Där kan man montera en klo för frysmaskinen. Men jag skulle fortfarande tycka att avstängning är bäst då det är högst upp, och radiatorn är ju antagligen föreningens egendom. Flytta den bara så mycket som krävs med lite extra utrymme. Enkelt och kostnadseffektivt = Oftast bäst!
majh: Det är det kluriga, detta är källaren och rören går upp i taket och sedan sitter elementen på markplan med rör som kommer upp ur golvet (dock inte så att det matchar dessa). Det finns detta rörpar och ett annat som verkar gå upp i våningen över, men det är inte 100% säkert. Så det enda jag kan säga med säkerhet är efter är rummen i en utbyggnad, där bytte vi till vattenburen
Arne999: Svarar på min egna fråga Det behövs även 2 st Art: 2961 mellan radiator o kopplingssats kopplingarna mellan kopplingssats o rören i golvet,5881 ( 2 st) Vet fortfarande inte vilka rör jag ska använda dock eller vilken dimension.... Varje element kommer få sin egna rördragning så jag antar att 12mm räcker gott å väl eller??
kulle: Om en ventil är sönder kan själva tätningen i ventilen ligga och skramla till ibland, men detta är bara en gissning för vad som kan vara fel. Någon annan kanske har ett bättre förslag.
cazet: Hejsan jag har problem med en shuntgrupp till golvvärmen det gäller en Uponor elpush 12 , det började med lite mekaniskt oljud i pumpen och jag hittade en anvisning på hur man kan rengöra cirkpumpen för att få bort oljudet men efter rengöring så blev det mycket sämre den låter som en värsta kaffekvarn numera jag är helt säker på att det inte kan vara luft i systemet har även
orparn: Är den pump (Jula) som du ritat in verkligen kopplad på det sätt som du ritat? Den pumpen är tänkt att sitta på framledningen och med tryckautomatiken i den kunna öka flödet när fler och fler termostater kallar på värme. Som den sitter nu pumpar den ju bara kallt vatten över till den varma sidan:eek: Har du en till pump i din fjärrvärmeväxlare? börja i så fall med att stänga
Shaexan: Hej, har ett inbyggt dubbelgarage på 60kvm. Det är samma konstruktion som huset med H+H lättbetongelement så det är helt isolerat men däremot är där ingen direkt uppvärmning (som i huset). Jag vill inte saker ska frysa där ute men behöver absolut inte ha några 22 grader. Siktar snarare på att hålla 5-10 grader vintertid. Ska tillägga att jag bor i Skåne så det brukar inte bli
Josth: Det är väl termostathus och ventilinsats som slits och kan bli dåliga med åren. Det är i alla fall de jag skulle satsat på att byta vid en "elementrenovering".
Krilleman: Valfri VVS-firma kan ta hem den tills dagen efter om dom inte har den på hylla.
Josth: Inte lika enkelt med årsförbrukningen tyvärr. Kan bero på många saker, Köp elmätare för uttaget istället tycker jag. http://www.jula.se/catalog/el-och-belysning/elinstallation/testinstrument/elmatare/elmatare-406102/
Robbanlind: Okej, men shunten får intee plats i fördelarskåpet eller? Tänker på hur det blir med säker vatten då skåpet blir inbyggt i vägg med dräneringsslang i botten ifall nått skulle läcka. Hamnar då shunten brevid skåpet blir det lite dumt? Men den kanske får plats i?
mexitegel: Om du söker på duschvärmeväxlare via forumsöket så hittar du några trådar om just detta. Kortfattat kan man väl säga att det råder delade meningar. :)
qvintus4: Läste här i forumet : Det finns täljstenskaminer som väger under 200 kg. De kommer att hålla värmen en aning bättre än gjutjärnskaminen, men det är ingen avgörande skillnad....... då kanske inte 5 kg spelar någon roll ....
Boan: Kollade med LK och de sa det funkar lika bra på vatette
Dede77: Vi har precis monterat in en Keddy 205 i vår öppna spis. Köpte insats samt beställde installation från spismiljö i Hbg. Installationen kostade 6000:- före ROT och då fixade de allt. Glöm inte kolla med kommunen om det behövs en bygganmälan. Beställde kontroll/provtryckning av SIMAB och betalade 1700:-
Ewald: [citat] Hur kraven på dessa nära-noll-hus konkret kommer att se ut bestämmer ju varje medlemsland själv. Det är alltså FEBY, Boverket osv. som tar fram dessa krav.
Josth: Gillar man inte luftvärmepumpar är väl alternativet att gå på bergvärme eller jordvärme för att få ned energiförbrukningen. Blir ju en dyrare investering men då kan värmepumpen styra temperaturen i acktanken till vad som behövs för stunden och man slipper särskild shuntautomatik där. Viktigt då att vattenradiatorerna("elementen") är tillräckligt stora för att fungera med den
filurfigur: Monteringsanvisning Jag tror att du finner vad du söker på sidan sex i länken ovan. Jag vill dock höja ett varningens finger för att öppna allt på max. Så länge du inte har samma längd på dina olika slingor så krävs det ett inbördes förhållande mellan dessa för att du inte ska få helt upp åt väggarna konstiga temperaturer i dina olika rum. Om du tycker att det är för låg
Atom: Då är man uppe i ca + 60 000. Hmm Kan man inte bara gjuta typ 30 mm betong med 16mm rör i? Det skulle bli mycket snabbare än 100mm betong. Och ha 100mm frigolit emellan? Bara undrar.
Nerre: [citat] Här kan du se om grannarna har borrhål och hur djupa de är. http://apps.sgu.se/kartvisare/kartvisare-brunnar-sv.html
JohanLun: Jag kanske ska prova att ta fram stålborsten, sen testa att köra färgspruta på radiatorn som sitter där, blir den snygg kanske det hela är löst... :) Minns från mitt barndomshem (byggt 1924 - planlösning och utseende med dubbla murstockar, varav en bara var fejk och för ventilation, men rummen var förlagda så hade den vart riktig så hade man fått till en eldstad i varje rum men nu
Cicaro: Värmen bör aldrig styras enbart med shuntventil+givare, finliret bör alltid göras av termostater även med bergvärme. Däremot så vill jag minnas att man med värmepump eftersträvar att få så stor skillnad i temperatur mellan framledning och åderledning som möjligt så att termostaterna enbart ska strypa när det kommer tillskottsvärme från ugn, öppen spis etc. Här är jag dock