Kylan har kommit till skåne också vilket sätter värmesystemet på prov. :D

Vad gör egentligen den här termostaten på golvvärmeslingan?
Minskar jag ner den (till 1 på vredet) så stiger flödet i slingorna, men det verkar som att temperaturen på returvattnet till acktanken sjunker. Ökar jag på den så sjunker flödet på slingorna (till ungefär 3L/min), men det händer inte så mycket mer med varken flöde eller temperatur över 4 på skalan. Man märker att pumpen får jobba hårdare när man sänker termostaten (från 4 till 2 tex)
Sjuntar ut ca 35°C.

Försöker ställa fullt blås mellan acktank och golvvärmesystem för att kunna börja justera flödet på slingorna, men jag vill blanda in så få andra parametrar som möjligt för att slippa spöken. Därav funderingen kring termostaten och vad den gör.

Jag antar att fullt öppen termostat gör att inget vatten cirkulerar runt i golvvärmen, utan allt går tillbaka till acktanken. Dvs den borde stå max öppen då.

När den är fullt öppen lyckas jag komma upp i 3L/min som högst i slingorna när pumpen är maxar. Fullt stängd termostat ligger flödet kring 4L/min som högst.

• A_DSC7218.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • A_DSC7217.jpg
    Skapa konto
  • A_DSC7215.jpg
    Skapa konto
Där sitter en liten termometer på bilden också - jag har aldrig lyckats sänka denna med hjälp av termostaten utan den har alltid visat samma (typ) som temperaturen ut från ack.tanken 15 meter bort.
(Det som jag väl vill dubbelkolla är att den funkar som den ska, samt att den är rätt installerad...)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.