Hej alla kloka!
Vi har en IVT 290 A/W luft/vatten-anläggning. Varmvattnet är hett så att vi skållar oss, men elementen kalla.
Vi såg att trycket var nere på noll, så vi testade det lilla reglaget strax ovanför tryckmätaren och då började det pysa och mätaren steg.
Vi har också tittat på de två pumparna. De stod på tvåan, vi höjde båda till trean. Och det låter som om de fungerar när vi stänger på och av dem.
I något av rören är det lite värme, men de flesta är i stort sett lika kalla som elementen.
Vad mer kan vi göra själva?
Tacksamma för alla svar!
Vi har en IVT 290 A/W luft/vatten-anläggning. Varmvattnet är hett så att vi skållar oss, men elementen kalla.
Vi såg att trycket var nere på noll, så vi testade det lilla reglaget strax ovanför tryckmätaren och då började det pysa och mätaren steg.
Vi har också tittat på de två pumparna. De stod på tvåan, vi höjde båda till trean. Och det låter som om de fungerar när vi stänger på och av dem.
I något av rören är det lite värme, men de flesta är i stort sett lika kalla som elementen.
Vad mer kan vi göra själva?
Tacksamma för alla svar!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Börja med att avlufta alla element samt fyll på vatten efterhand på det lilla reglaget.
Håll koll på shunten, "ratten" med blått/rött, dvs kallt/varmt, sitter ovanför cirkulationspumpen.
Är det kallt i huset ska den gå mot rött dvs shunta ut varmt vatten till elementen.
Gör den inte det kan ni försöka påverka den manuellt genom att vrida på ratten, det kan vara så att den kärvar och kommer igång när ni rört den lite.
Är det så att den är kass får ni sköta shuntningen manuellt tills i morgon då ni ringer en rörfirma som byter den åt er.
Vrid den då mot rött så att ni får varmt vatten ut till elementen. Blir det för varmt i huset så vrid den mot blått.
För att ha ett värde att gå på så shuntar min elpanna ut ca 43 gradigt vatten nu när det är ca -3 grader.
Lycka till.
Håll koll på shunten, "ratten" med blått/rött, dvs kallt/varmt, sitter ovanför cirkulationspumpen.
Är det kallt i huset ska den gå mot rött dvs shunta ut varmt vatten till elementen.
Gör den inte det kan ni försöka påverka den manuellt genom att vrida på ratten, det kan vara så att den kärvar och kommer igång när ni rört den lite.
Är det så att den är kass får ni sköta shuntningen manuellt tills i morgon då ni ringer en rörfirma som byter den åt er.
Vrid den då mot rött så att ni får varmt vatten ut till elementen. Blir det för varmt i huset så vrid den mot blått.
För att ha ett värde att gå på så shuntar min elpanna ut ca 43 gradigt vatten nu när det är ca -3 grader.
Lycka till.
Varmt tack!
Elementen luktade, fanns ingen luft att tala om.
Det är som en ratt på shunten, och den är räfflad, men verkar inte gå att rubba. Under ett litet plastskydd fanns en skruv, som går att skruva på. Men själva ratten med de rödablåamarkeringen står helt still.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elementen luktade, fanns ingen luft att tala om.
Det är som en ratt på shunten, och den är räfflad, men verkar inte gå att rubba. Under ett litet plastskydd fanns en skruv, som går att skruva på. Men själva ratten med de rödablåamarkeringen står helt still.
Ser ut som att shunten är låst i kallaste läget. På vår Esbe-shunt måste man trycka in ratten för att ta den ur auto-läget och ställa den manuellt.
Och där blev elementen varma! Varmt tack!
R
Roland112
Bannad
· Västra Götaland
· 2 165 inlägg
Roland112
Bannad
- Västra Götaland
- 2 165 inlägg
lånar tråden då jag har liknande förutsättningar/problem. På min pump ställer jag in vilken framledningstemperatur man ska ha på vattnet. Men vilken temp borde man ha för att de ska fungera? Huset är från 1990 och hade från början vanlig frånluftsvärmepump men numera luft/vatten. Jag har både vattenburna radiatorer och vattenburen golvvärme på nedervåningen i betongplattan.
framledningstemperatur är normalt inget man ställer förrutom maximal framledningstemperatur. Man ställer önskad inomhustemp. och lutning på tempkurvan. Sedan ska allt sköta sig själv. Vilket märke är det på pumpen? framledningstemperatur ställs sedan efter hur mycket värme som behövs, förutsätter att du har flytande kondensering som styrning på pumpen.
R
Roland112
Bannad
· Västra Götaland
· 2 165 inlägg
Roland112
Bannad
- Västra Götaland
- 2 165 inlägg
pumpen är en Sanyo från 2007. Maximal framledningstemperatur kan jag ställa i menyerna. Men jag menar om man sätter tex max 10 grader maximal framledning så kan ju vattnet i radiatorerna aldrig bli speciellt varma?
Jag gjorde nu som ovan, ställde shunten manuellt och genast blev det varmare om golven därnere. Väldigt trevligt faktiskt, ska jag låta shunten stå manuellt?
I hallen har vi en temperaturgivare som känner av hur varmt de är. Vad sker i pumpen när den kommit upp i 21 grader som jag ställt in inomhustempen på? Kan den inte reglera ner värmen nu då?
Jag gjorde nu som ovan, ställde shunten manuellt och genast blev det varmare om golven därnere. Väldigt trevligt faktiskt, ska jag låta shunten stå manuellt?
I hallen har vi en temperaturgivare som känner av hur varmt de är. Vad sker i pumpen när den kommit upp i 21 grader som jag ställt in inomhustempen på? Kan den inte reglera ner värmen nu då?
Redigerat:
R
Roland112
Bannad
· Västra Götaland
· 2 165 inlägg
Roland112
Bannad
- Västra Götaland
- 2 165 inlägg
jag stalled tillbaka min shunt till automatic, hur lång tid tar det innan den rör sig till rätt läge för när jag gick så stog den på allra kallaste (ända sättet att starta automatiken igen).
Klicka här för att svara