har en Nibe 300 vvb ute i garaget, men den drar så mycket kwh,10kwh utan uttag av vatten.är för mycket
tänkte sätta en en liten vvb i badrummet istället ...tänkte mig 50 liters kanske...på 2 personer i hushållet.
har hört om dom som har 35liters på 2 pers och det funkar...men kanske bra med lite marginal.
i september måste vvb vara energi märkta....men nu vet man inte alls vad dom drar i el..
ni som har mellan 30-50 liters vvb.vad drar dom i el? märke?
tänkte sätta en en liten vvb i badrummet istället ...tänkte mig 50 liters kanske...på 2 personer i hushållet.
har hört om dom som har 35liters på 2 pers och det funkar...men kanske bra med lite marginal.
i september måste vvb vara energi märkta....men nu vet man inte alls vad dom drar i el..
ni som har mellan 30-50 liters vvb.vad drar dom i el? märke?
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Mindre än 100 liter tycker jag verkar snålt att gå.
Och prisskillnaden till en 50-liters är nog väldigt liten
Min Nibe gör av med ca 125 kWh/månad med två personers varmvattenförbrukning.
Den är betydligt svalare än den förra, en Metro, så förmodligen är isoleringen mycket bättre.
Och prisskillnaden till en 50-liters är nog väldigt liten
Min Nibe gör av med ca 125 kWh/månad med två personers varmvattenförbrukning.
Den är betydligt svalare än den förra, en Metro, så förmodligen är isoleringen mycket bättre.
Mängden energi som du förbrukar påverkas inte nämnvärt av storleken på beredaren. Vet inte om du har värme i garaget, men om man placerar beredaren där man kan få nyttja spillvärmen från beredaren till att värma rummet, så har man ju i princip ingen värmeförlust på vintern.
Nu rör det sig inte om många kronor om året, men ändå.
Ska du byta beredare, så skulle jag säga att köp ingen mindre än 100 liter. Har du badkar lär du behöva ännu större.
Nu rör det sig inte om många kronor om året, men ändå.
Ska du byta beredare, så skulle jag säga att köp ingen mindre än 100 liter. Har du badkar lär du behöva ännu större.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 048 inlägg
Man kan ju undra om det är för varmt i garaget?
Hur värmer du garaget annars?
Att köpa en ny beredare och värma badrummet, sedan köpa ett element till garaget är ju inte positivt för din ekonomi.
Befintlig beredare går ju att isolera, isolering med papper på en sidan förbättrar isoleringen radikalt.
Protte
Hur värmer du garaget annars?
Att köpa en ny beredare och värma badrummet, sedan köpa ett element till garaget är ju inte positivt för din ekonomi.
Befintlig beredare går ju att isolera, isolering med papper på en sidan förbättrar isoleringen radikalt.
Protte
per dygn..
ingen värme i garaget annars....är väl isolerat...vvb värme ju lite där...men behövs inte..
måste väl vara så att en stor vvb behöver mer kwh får att under hålls värma den...är ju mer liter...
tror nog att vvs firmor vill sälja stora dyra vvb ,istället får små billiga
ingen värme i garaget annars....är väl isolerat...vvb värme ju lite där...men behövs inte..
måste väl vara så att en stor vvb behöver mer kwh får att under hålls värma den...är ju mer liter...
tror nog att vvs firmor vill sälja stora dyra vvb ,istället får små billiga
Inte helt säkert. En stor har såklart en större yta som det kan stråla ut från men en mindre är troligt att du måste ha en högre temperatur i ,för att den skall räcka till en el 2 duschar, vilket även detta ökar utstrålningen. Det går säkert att bättra på den beredare du har med mer isolering (.åtminstone i hörnen finns det plats för mycket) och sänka temperaturen till 60 grader.
Ungefär 4kwh dygnet då, är väl med använt varmvatten ,dusch och såKnockOnWood skrev:
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Nja kostnaden för underhållsvärme för en 300 liters kontra en 100 liters lär ju inte skilja något nämnvärt. Gissningsvis kanske en hundring om året.tjena skrev:
Det som kostar är att värma upp det antal liter som du tappar ur beredaren, och det är ju det samma oavsett storlek. Ok, med en 35 eller 50 liters så sparar du ju genom att det blir korta duschar för varmvattnet tar slut så snabbt.
Något som kan påverka förbrukningen är ju om det blir väldigt kallt i ditt garage på vintern. Då kyls ju beredaren utifrån, och elpatronen får jobba lite mer.
Har läst om dom som är 2 personer i hushållet,som klarar sig med en 35 liters vvb,man behöver ju inte duscha precis efter varandra.
det är klart det är kallare i garaget, man öppnar ju porten när det är minus grader ute,och släpper in kall luft där
nog bättre att ha vvb inne i huset,där det är varmt.
det är klart det är kallare i garaget, man öppnar ju porten när det är minus grader ute,och släpper in kall luft där
nog bättre att ha vvb inne i huset,där det är varmt.
Nej och i ärlighetens namn räcker väl det om man duschar framsidan varannan dag och baksidan varannan.tjena skrev: