Hej!
Har ett isolerat uterum som ska få lite värmemöjligheter.
Uterummet är ca 25kvm och vi kommer bara använda värmen vid enstaka tillfällen under vintern osv.

Har funderat på att installera en billig luftvärmepump (Typ Zibro) men då jag nu fick se att det finns gasolkaminer godkända för inomhusbruk blev jag sugen på en sådan.

Vad tror ni är det bästa valet?

vad jag har hört är att det inte går att köpa llvp som privatperson så då måste man ju hitta en installatör som vill montera den pumpen med garanti åtagande det kanske är ett problem gasol inomhus kräver en bra ventilation på utrymmet

Är det vid enstaka tillfällen tror jag en vanlig byggfläkt blir både enklast och billigast...om du inte har tillgång till gratis gasol vill säga... ;)

Andreas_kalmar skrev:
vad jag har hört är att det inte går att köpa llvp som privatperson så då måste man ju hitta en installatör som vill montera den pumpen med garanti åtagande det kanske är ett problem gasol inomhus kräver en bra ventilation på utrymmet
Jasså? Den llvp:n jag köpte till garaget var en förfylld Zibro med parker koppling. Bara att installera själv.

Enk Projektet skrev:
Är det vid enstaka tillfällen tror jag en vanlig byggfläkt blir både enklast och billigast...om du inte har tillgång till gratis gasol vill säga... ;)
Förmodligen billigare och enklare med en fläkt ja, men då är jag begränsad till ca 2kw.
En gasolkamin ger ju ca 4kw, och det finns ju modeller med både gas och el vilket skulle ge 6kw. Det blir med andra ord varmt snabbare... =)

De två är lite för olika för att tillåta en jämförelse. Räkna med att gasol blir ungefär dubbelt så dyrt som direktel i drift. Luftvärmepumpen är billigare i drift, men dyrare i installation. Skall rummet bara användas enstaka gånger under vintern tror jag som Enk Projektet att en byggfläkt blir bäst. Eller av alternativen du anger en gasolvärmare. Skall du hålla det varmt längre perioder är luftvärmepumpen bättre.

• Gilla
Christian.k
  • Laddar…
tror inte dom finns längre krävs utbildning för att jobba med kylanläggningar men det kan va jag som har missförstått

Andreas_kalmar skrev:
tror inte dom finns längre krävs utbildning för att jobba med kylanläggningar men det kan va jag som har missförstått
Ok, vet ju att det var prat om det redan när jag köpte min. Så är kanske det som gäller nu.
--

Jo, dom är ju olika. Jag vill egentligen bara ha något som orkar värma rummet och som värmer upp det på någorlunda kort tid. Sen vad är inte så viktigt. Fördelen med gasolen är ju att det finns varianter som brinner och ser ut som en braskamin. Dvs. det blir lite myskänsla av dom också.

Eller ska man typ välja Frico fläktkonvektor? Dom är ju inte direkt billiga dock.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.