18 739 läst ·
68 svar
19k läst
68 svar
energiförbrukning i stockholms villa med bergsvärme
Husägare
· Västernorrland
· 2 532 inlägg
Det tror jag inte kan göra så mycket. Har inte isolering i nått källargolv. Hus byggt 56 tillbyggt 71. Vinden är inte bra isolerad. Bor i Sundsvall. Bergvärmepump där tillsats endast gått i vid riktigtkallt väder då den värmer upp för salmonella skydd. Kanske 2-4h/år. FTX system. 1 plan med källare, 127+119 ca 21 grader uppe som nere. Elgolv värme i badrum. Fristående Garage med elvärme till 8grad. Senaste 3 åren legat på runt 14000kWh totalt. Innan låg vi på runt 17000, köpte då min logger2020 och började felsöka och trimma systemet.Pelk skrev:Som många redan skrivit, är troligen ett dåligt isolerat källargolv en stor bov i dramat. Husen på 60-talet hade normalt ingen isolering i källargolven. Var inte förrän i mitten av 70-talet som man började med det så smått.
Dålig isolering gör att du värmer upp jorden utanför huset, mer eller mindre lika mycket som du gör i källaren. Och det spelar egentligen ingen större roll, vilken utetemp det är i luften - då marken i princip har lika låg/hög temperatur året om.
Redigerat:
Husägare
· Västernorrland
· 2 532 inlägg
Såg att det var golvvärme i källaren. Då kan jag förstå en högförbrukning och läckage av värme. Men borde vara lätt att kolla vad som drar iväg.
Husägare
· Västernorrland
· 2 532 inlägg
Nja..beror kanske på pump. Men det är mest rensa smutsfiltret och ev på fyllning av sprit som behövs göras. Har då ingen service lampa som lyser på min från 2002 t ex 😄 optimera pumpen tar minst en vinter och inte ett par timmar service från en tekniker.ullak40 skrev:
Redigerat:
@Mattias_Jo1
Även om det är dåligt isolerad golvvärme, så förklarar ju inte det en plötslig uppgång i energiförbrukning. Då bör det ju varit samma problem hela tiden.
En annan fråga, hur kan man veta om värmepumpen behöver service eller inte när man i stort sett aldrig mäter Cop?
1. man har ingen aning om hur bra den ev går
2. svårt att få indikation på att den går sämre
Ta fram "basfakta".
Kolla energistatistik över flera år och se om det skett någon trend ändring
Ta fram "basförbrukning" via energistatistik
Räkna fram värmedelen via energistatistik och "normalisera" denna via lämplig schablon, nu kan vi se om vi har en "onormal" förbrukning eller inte.
Kolla timstatistik för att se olika förbrukningar, stäng av t.ex. ventilation en dag eller några timmar för att se vad som händer. Försök analysera (räkna) ihop alla förbrukningar UTOM värme & vent för att se om de stämmer.
Felsök
Har för mig TS hade FT(?) ventilation, kolla tillskottsvärmaren så att denna inte ligger till hela tiden eller står med för hög temp.
Kolla gångtid på vp
Kolla gångtid på tillsatsvärme
Min ringa erfarenhet är att en vp är inte svaret på jungfruns bön, då de flesta ej är injusterade eller korrekt installerade.
Även om det är dåligt isolerad golvvärme, så förklarar ju inte det en plötslig uppgång i energiförbrukning. Då bör det ju varit samma problem hela tiden.
En annan fråga, hur kan man veta om värmepumpen behöver service eller inte när man i stort sett aldrig mäter Cop?
1. man har ingen aning om hur bra den ev går
2. svårt att få indikation på att den går sämre
Ta fram "basfakta".
Kolla energistatistik över flera år och se om det skett någon trend ändring
Ta fram "basförbrukning" via energistatistik
Räkna fram värmedelen via energistatistik och "normalisera" denna via lämplig schablon, nu kan vi se om vi har en "onormal" förbrukning eller inte.
Kolla timstatistik för att se olika förbrukningar, stäng av t.ex. ventilation en dag eller några timmar för att se vad som händer. Försök analysera (räkna) ihop alla förbrukningar UTOM värme & vent för att se om de stämmer.
Felsök
Har för mig TS hade FT(?) ventilation, kolla tillskottsvärmaren så att denna inte ligger till hela tiden eller står med för hög temp.
Kolla gångtid på vp
Kolla gångtid på tillsatsvärme
Min ringa erfarenhet är att en vp är inte svaret på jungfruns bön, då de flesta ej är injusterade eller korrekt installerade.
TS har inte skrivit i sin fråga, att det var en plötslig uppgång. Huset var nyköpt och således har TS inte någon info/vetskap om husets förbrukning under sitt ägande.lat skrev:
Vad tidigare ägare haft, kan ge indikationer så klart. Men 2 familjers vanor kan vara så olika. Kanske värmen i källaren varit avstängd fram tills november? Förra ägaren kanske inte körde värmen alls i källeren etc.
Frågan var, hur kan förbrukningen vara så hög? Och det är den frågan de flesta i tråden försökt komma med ideer på.
God fortsättning på julen.
Var kan man hitta normer om vad en villa ska ha ungefär i elförbrukning efter strl o antal som bor där?
Tänker kolla upp mina värden då de ligger högt efter vad jag läser övriga förbrukar här.
Villa ,1plan, 4 r o k med full takhöjd i kök o allrum, 130 kvm i Norrbottens län, med jordvärme, och golvvärme enbart.
Bergvärmepump Nibe fighter.
Har ju varit milda vintrar senaste åren även här uppe.
Tillsatsvärme påslagen på värmepumpen, kallare innetemp utan den.
Är det rimligt det ska vara så ??
Pumpen borde väl klara uppvärmningen utan tillsatsvärme.
Mycke kallras från köksfläkt vid kall temp.utomhus.
Tips på vad som kan göras åt det önskas också !
Tänker kolla upp mina värden då de ligger högt efter vad jag läser övriga förbrukar här.
Villa ,1plan, 4 r o k med full takhöjd i kök o allrum, 130 kvm i Norrbottens län, med jordvärme, och golvvärme enbart.
Vilken pump är det? Hur många timmar har den gått och hur många timmar tillsats. Samt vilket datum installerades den.ullak40 skrev:Var kan man hitta normer om vad en villa ska ha ungefär i elförbrukning efter strl o antal som bor där?
Husägare
· Västernorrland
· 2 532 inlägg
Svårt att säga normer, beror ju på så mkt variabler. Men i jämförelse med mig då. Bor i Medelpad, 2 vuxna 2 barn. 127+119 kvm (ca 21 grad), elgolvvärme i badrum på 5kvm, fristående garage med elvärme (8- 9 grad) FTX system. Nibe Fighter 1210-7kW. Braskamin som eldas lite dåd och då som nu när det är -15 t ex. Men ej kontinuerligt. Tot har vi senaste åren legat på 14500-15000 kWh. TVn går Bl à 12h/dag känns det som iaf. Snålar inte på hushålls elen i mitt tycke. Blir väl runt 40 kWh/dygn över året.ullak40 skrev:Var kan man hitta normer om vad en villa ska ha ungefär i elförbrukning efter strl o antal som bor där?
Klicka här för att svara