1 091 läst ·
4 svar
1k läst
4 svar
Behålla rör och radiator trots golvvärme?
Jag ska lägga LK:s 5 kvm-lösning (8 mm) med minishunt i renoverad toa på entréplan. Här hänger nu en radiator ansluten med järnrör. Enligt anvisningen ska man ansluta slangen till befintliga radiatorrör men toan är belägen just ovanför rörens anslutning på stammen i källaren. Så den snyggaste lösningen är att göra hål i golvspånet, dra ned slangen och ansluta direkt mot stammen. Då kan jag ta bort radiator och rör. Minishunt med avluftning hängs på väggen på toan. Men är det så man gör? Finns det skäl att behålla järnrören och ansluta till dem inne på toan? Ex för att ge flexibilitet vid framtida utbyggnad? Synpunkter på detta?
Vi installerade LK 5 lösningen utan egen el-patron och cirkulationspump, funkar bra ihop med bergvärme under det kalla året, på vår / sommar så funkar det dåligt, kalla klinkers-golv är inte skönt. Jag satte golvvärme / el i toaletten på nedervåningen efter detta...alltid skönt å varmt golv samt ingen större kostnad i el!
Jag hade kört på elvärme i detta lilla utrymme, skulle jag ha till större utrymme så hade jag kört på vattenburen värme med cirkpump & patron...dock aldrig LK 5 igen!
Jag hade kört på elvärme i detta lilla utrymme, skulle jag ha till större utrymme så hade jag kört på vattenburen värme med cirkpump & patron...dock aldrig LK 5 igen!
Men det är ju självklart att du inte får varma golv på sommaren med LK:s Minikretsventil M5, Marre666.
Eller fick du informationen att det skulle vara varmt året om?
Minishunten M60 kan du ju komplettera med LK Heater 350. Dock inte Minikretsventil M5.
Eller fick du informationen att det skulle vara varmt året om?
Minishunten M60 kan du ju komplettera med LK Heater 350. Dock inte Minikretsventil M5.
Jepp, jag var medveten om detta när jag installerade den. Men tänkte att det gör väl inget med lite kalla golv på sommaren tänkte jag...aldrig igen, väldigt skönt med komfortvärme även på sommaren speciellt på klinkers. Därav avråder jag från LK 5 eftersom man lika gärna kan ta elvärme då det är så liten yta att det inte blir speciellt dyrare med el .
Jag har tänkt över saken och landat i att jag vill köra vattenburet. Så till frågan - så länge avluftningen sitter ovan slingan spelar det ingen roll var man ansluter till värmesystemet? Är det att rekommendera att demontera radiator och rör?
Klicka här för att svara