Hej. Jag har en gammal Electrolux insats i öppna spisen. Jag har lite planer på byte till en keddy och undrar om någon vet om det är värt att byta. Electroluxen är antagligen från tidigt 80tal och har en inbyggd fläkt som spyr ut värme. Keddy har ju ingen fläkt men jag förmodar att den har betydligt högre verkningsgrad. Någon som har synpunkter eller tips?
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Keddy är beroende av att det är ett rejält utrymme ovanför kassetten så varmluften lätt kan ta sig ut i rummet. Blir utrymmet mindre än 10 cm kan i många fall en öppning ovanför briken vara en lösning. Din nuvarande kassett blåser ut röken ovanför luckan och har inte samma problem. Däremot är säkerligen verkningsgraden något bättre , även om den inte är den bästa, i keddyn och öppningen ser ut att vara ca 55 cm hög och kunna passa till den lilla keddyn. Alt kan säkerligen förbränningen avsevärt förbättras i den befintliga kassetten med keramplattor på sidorna längst ner i eldstaden, tätlist i nederkant och sidor på luckorna och se till att det inte kommer in för mycket luft underifrån när brasan tagit sig ordentligt
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.