Tänkte byta ut våra termostater mot nya Trådlös termostat+ eQ-3 MAX! De har M30 x 1.5

Har nu spenderat tid online men ändå inte lyckats identifiera rätt adapter för befintliga ventiler som verkar vara integrerade i elementen. Märkta med TP och har ett yttermått på ca 21 mm ( mätt vid gängorna ). Tacksam för hjälp

DSC_0444.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag antar att du redan tittat i MMA:s rotbok? http://www.mma.se/wp-content/uploads/2014/03/rot_kompl_2014_web.pdf

Där nämns ju dels AGA/TP (1970-1988) men även TP-kopplen nyare än 1988 som har gängmått 22x1,0

Du har ingen bild på dina befintliga termostater? Jag tycker det ser ut som ett äldre AGA/TP koppel men dina uppmätta gängor stämmer inte. Jag antar att du med 21 mm menar att du mätt gängtopp till gängtopp på yttersta delen av kopplet?

Den var bra den boken, att det är en AGA termostat idag stämmer. 21 mm är som du antar gängtopp till gängtopp. Så jag gissar att den korrekta benämningen är M20x1 ??

Hittar adapter till M28x1,5 men att sätta adapter på adapter är väl inte att rekommendera ??

Länk till tilltänkt termostat

Bild på termostaten.
DSC_0445.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gör jobbet ordentligt och byt ventilhusetvså slipper du knacka stiften i framtiden.

kulle
Vad är egentligen nyttan med att installera trådlösa termostater?
Jag har svårt att se någon förbättring eller besparing.

Kul pryl? Jag har själv funderat på att sätta trådlösa eller digitala termostater i vardagsrummet så jag verkligen kan ställa in dem på exakt samma temperatur!

Jag tycker det ser ut som du har såpass långt stift att du kan ta ur stiftet ur mma-adaptern. Däremot skulle jag nog försöka köpa en adapter på öppet köp och testa först innan jag beställer till alla element.

Om adaptern passar och originalstiftet är tillräckligt långt blir det inte adapter på adapter eftersom då är det bara ändring av gängstorlek och fortfarande samma stift.

Ps. Du gör helt rätt i att byta ut de där termostaterna. De lär ha vax som känselkropp och ha gjort sitt vid det här laget.

Men adaptern som jag hittar har ju M28x1,5 och termostaten M30x1.5 så det lär väl inte passa då ?? ( MMA-NTI
RSK nr: 480 52 82 ) Kan givetvis testa med 1 uppsättning först men vill iaf att det finns en teoretisk chans / möjlighet till att det fungerar. Eller finns det en adapter från M20x1 till M30x1,5 ??

Byta ventilhus ?? Kanske det, jag är absolut inget proffs, men är det nödvändigt ??

Anledning till bytet är att de inte fungerar bra, så att ta modern teknik känns rätt, sen gillar jag prylar med appar...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.