H
DIY_freak: Om det inte blir för mycket extrajobb så gör två slingor i det större rummet och 1 slinga i det mindre. Då blir slingorna ungefär lika långa och du slipper strypa in dem och pumpen behöver jobba mindre (fast skillnaden är nog iofs ganska marginell).
4 svar · 1,6k läst
B
big mike: En fördel med byggfläkt är att man lätt kan placera den där man ska arbeta, då blir det varmt och gott direkt :)
17 svar · 9,8k läst
L
Lane: Det är ju det vi inte vet, om vi igen tar Purmo som exempel har de ju flera olika modeller. Helt släta, linjerade, klassiskt "öppna" osv. Jag skulle vilja se dem innan jag bestämmer mig. v
2 svar · 1,1k läst
S
strandli: Till utseendet var det en helt ny del. Enligt Dvis representant har han en låda sådana bottendelar kvar men de har en benägenhet att snart ta slut.
14 svar · 13,0k läst
·
S
Sam_u_El: Tack för svaret! Jag har nog pressat färdigt för den här gången. Jag är inte färdig med bla radiatoranslutningar så än har jag inte haft möjlighet att provtrycka. Jag hade lånat pressen av en VVS-grossist och har ingen aning om när den senast var kalibrerad. Jag resonerade dock som du att så länge backarna inte är extremt slitna kan de inte pressa för hårt. Båda backarna som jag
2 svar · 4,6k läst
·
E
Ettnamn: Tur att det är vitt så jag kan dra av rot i alla fall. Har du Swish?
19 svar · 2,9k läst
·
D
Dave13: Du får räkna med att betala extratid om du vill att rörfirman ska fylla hela systemet samt lufta alla radiatorer. I vanliga fall stänger dom bara ventilerna i närheten av befintlig central och ansluter sen den nya. Själva värmesystemet töms aldrig. Du kanske får hem en firma som löser det utan gnäll men räkna som sagt inte med det.
1 svar · 638 läst
·
G
gws: Verkligen ingen som har någon erfarenhet av det här? Eller är det helt enkelt så att kvalitén inte skiljer mellan fabrikaten trots variationer i pris. Kanske inte spelar så stor roll vad jag väljer för typ av kabel?
1 svar · 800 läst
Thomas Nordlinder
Thomas Nordlinder: Hej. Tänkte höra vad ni tror om detta? Hade brandinspektion i piporna för ca två månader sedan. Och sotaren sa att det såg bra ut. Men det senaste har detta trängt fram :( sprickor i putsen har funnits under de två år vi bott i huset. Dock ej missfärgningarna. Funderar på om det kan bero på mycket regn.. Har pellets panna som gått hela sommaren. Så det borde väll torkat upp det i
0 svar · 1,2k läst
·
C
cpalm: [citat] Nu saknades det inte i vårt fall, det gick bara inte att stänga :p Jag var inte på plats själv vid kontrollen men jag antar att resonemanget var att finns det ett spjäll så skall det fungera. Det kan dock säkert variera hur nitiska de är.
7 svar · 14,4k läst
M
Marcussjogren: Tack för pedagogiken! Om jag ser rätt nu då - så trycks fästet rakt ner och fäster i kuggarna och sedan höjer och sänker den piggen när man vrider på den. Ventilen verkar också vara fastdragen någorlunda ordentligt, vilket i teorin betyder att man bör känna ett tydligt motstånd om man ens kommer lyckas lossa på ventilen. Finns det någon nackdel med att öppna ventilen för mycket?
2 svar · 2,9k läst
·
J
jorlut: Tiilägg 2: Nu hände det saker. Jag lossa på slangen från påfyllningen för att kontrollera om det kom vatten. Det gjorde det, inga problem där. När jag skruva fast slangen och satte på tryck igen, ingen skillnad. När jag skulle dra fast slangen en sista gång för att slippa läckage, knäppte det till och vattnet började flöda, 2 bar på den tid det tog att stänga ventilen :) Jag
6 svar · 17,3k läst
·
E
Ewald: [citat] Enl. EN 1264-4 gäller värmemotståndet under golvvärmerören minst vara 1,25 m²*K/W även mot källare respektive ouppvärmda rum. Men i byggreglerna finns det ju ändå krav på vilka U-värden att man ska uppnå på vissa byggnadsdelar. Det som är interessant är att EN 1264-4 även ställer krav på ett visst värmemotstånd mot uppvärmda rum. Dessa krav bör man dock mycket
5 svar · 5,7k läst
leby
leby: Nu ser jag att du har den nya fördelaren i plast, mina är mässing... Du lär känna om den inte skall sitta där, det är ett rejält tryck oavsett så dom är kraftiga, går det att skruva i med handkraft skulle jag säga att det är ofarligt, men använd inte verktyg för att tvinga i den..
3 svar · 2,5k läst
·
prototypen
prototypen: [citat] Går det röra på den så går det sätta shuntautomatik, sitter den fast så håller jag med Lutte
4 svar · 6,0k läst
·
K
kuntri: [citat] Ja, om det blir denna eller liknande lösning så blir det en tank ca 500L. Dock vill jag som många andra här kunna njuta av elden samtidigt som den värmer upp huset. Dessutom har jag krav på tunnel/genomsyn och storlekskrav. Jag är också lite orolig över att 6kW dumpas. Dock tror jag inte all den effekten dumpas rätt i rummet. Det kommer vara ca 5kvm med värmebetongelement runt
7 svar · 2,9k läst
Highflower
Highflower: Hej, det du råkat ut för är med största sannolikhet ett fenomen som kallas för termisk diffusion. Det uppkommer då en blandning av ämnen med olika storlek befinner sig i en temperaturgradient (din tapet i det här fallet är uppbyggd av en stor mängd molekyler i varierande storlek). Temperaturgradienten ger upphov till vanlig molekylär diffusion som ger separatation och därmed en
7 svar · 6,3k läst
P
PaW: Någon som kör LK Värmeväxlarpaket som kan dela erfarenheter? Dags köpa in och få igång. Klinkers beslutat för golvet och rummet börjar ta form. [bild]
5 svar · 1,9k läst
·
Thyro89
Thyro89: Okej, så enligt din mening spelar det ingen roll hur "spjället" står? Då det är till en äldre utlufts. Ja men jag tackar så hemskt mycket för svaret. Och jag testade den förra vintern att ha både "öppet spjäll" och "stängt spjäll", dock utan att jag anmärkt någon skillnad på något av det. Så det förstärker väll bara teorin om att det är något gammalt och obefintligt i
2 svar · 3,3k läst
·
C
corre: De flesta flytspackel kräver det. Speciellt om du bara flyter en tunnare kaka ovanpå spånskiva.
1 svar · 712 läst
Krilleman
Krilleman: Grön pils anläggningsyta är på muttern, vilket tvingar in kanten i röret likt en klämringskoppling. Röd pils anläggningsyta är på kopplets koniska säte och tätar koniskt. 12 kona överst, 15 underst. Röret ska självklart vara i botten på konan vid åtdragning. [bild]
1 svar · 1,3k läst
·
S
snickarjojjan: Ja men visst! Självklart ska de va så :) Jo jag har alla möjligheter att koppla på det viset och så får det bli. Hur står det till med koppar till mässing mot rostfritt. nån nippel emellan eller bara å koppla ihop
2 svar · 800 läst
kulle
kulle: [citat] Till den tillkommer batteri + laddare Denna duger att pumpa däck med http://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/tryckluft/kompressorer-och-vakuumpumpar/kompressorer/kompressor-200011/
4 svar · 5,9k läst
A
AG A: [citat] Mellan avluftningen och fördelaren.
4 svar · 8,0k läst
·
C
Cicaro: Kanske ska tillägga att jag efter att jag laddade in fotona och la upp dem här nu går för att med skurtrasa göra rent ventilhusen och golvlister :-P
8 svar · 11,6k läst
·
P
patrik1975: hmm... Expansionskärlet tomt på vatten säger du.. Expansionskärlet står i golvhöjd jämte pannan, och jag hade tänkt tömma ur systemet med hjälp av övertrycksventilen i taket ovanför. Frågan är hur jag kan tömma ur klockan på vatten? Det enda som finns är ju röret mitt på som går rakt upp samt bilventilen. Ingen tappkran eller liknande... Fast det kanske räcker att tömma ur
5 svar · 2,0k läst
T
Tony Johansson: Ok Jag får kanske avvakta tills det blir lite kallare
3 svar · 2,1k läst
Roev08
Roev08: Jag tror den reglerar - till vänster proportionerligt flöde - till höger konstant flöde / tryck. Kan du hitta ngt nummer på den så kan vi leta efter manualen.
2 svar · 2,0k läst
·
peternicklas
peternicklas: Var inte rädd att köpa för stor, passa på om det finns något bra erbjudande på en bra pump. Jag satte in en pump i en tillbyggnad (golvvärme) men mest för att använda som cirkulation av luften i huset. Den kan även hjälpa till på vår och höst om den vanliga värmekällan inte är på och det plötsligt skulle bli kallt. Vår är på 9kW. Tror vi betalade 15000:- inkl. installation.
2 svar · 819 läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.