4 145 läst ·
7 svar
4k läst
7 svar
Effektsbehov på radiatorerna
November 2010 bytte vi till bergvärme. Samtidigt pratade jag med installatörerna om att jag inte tyckte att huset blev tillräckligt uppvärmt när temperaturen sjunker under ca -8 grader. (Värmen kommer bara upp i 17 grader då) Installatören sa att våra element förmodligen är underdimensionerade med tanke på stora rum o rätt öppna ytor, men han tyckte vi skulle avvakta och se om temperaturen blev jämnare i och med bergvärmen.
Den här vintern har vi inte haft så mycket kyla förrän nu... och sakta sjönk innetemperaturen till 17 grader.
Mina frågor:
Hur beräknar man vilken effekt radiatorerna behöver i rummen?
Var kan man se på befintliga radiatorer hur mycket effekt de ger?
Den här vintern har vi inte haft så mycket kyla förrän nu... och sakta sjönk innetemperaturen till 17 grader.
Mina frågor:
Dimensionering av radiatorer
http://www.rinkabyror.se/sida/hjalp/dimensionering-radiator/
http://www.rinkabyror.se/sida/hjalp/dimensionering-radiator/
Mycket beror på hur väl isolerat huset är men dina element är ganska säkert underdimensionerade. Innebär att du får dålig ekonomi i uppvärmningen då värmepumpen får gå mot en ogynnsam hög framledningstemperatur och detta ger värmepumpen ett dåligt COP värde.
En bidragande orsak kan vara att installationsfirman för att komma med den billigaste offerten medvetet föreslagit en för liten värmepump.
Enda lösningen är att byta till större radiatorer på några ställen. En viss effekt i rätt riktning kan elementfläkten ge.
Får ett befintligt element att bli effektivare.
http://www.ekoprylar.se/butik/energiforbrukning/56-elementflakt.html
En viss förbättring han du också få genom att isolera bakom elementen så minimalt med värme försvinner ut i ytterväggen. Tunna frigolitskivor med påklistrad grillfolie fungerar bra. Ibland har Lidl till försäljning rullar med färdig sådan isolering. Bara att klippa ut och trycka in bakom elementet.
En bidragande orsak kan vara att installationsfirman för att komma med den billigaste offerten medvetet föreslagit en för liten värmepump.
Enda lösningen är att byta till större radiatorer på några ställen. En viss effekt i rätt riktning kan elementfläkten ge.
Får ett befintligt element att bli effektivare.
http://www.ekoprylar.se/butik/energiforbrukning/56-elementflakt.html
En viss förbättring han du också få genom att isolera bakom elementen så minimalt med värme försvinner ut i ytterväggen. Tunna frigolitskivor med påklistrad grillfolie fungerar bra. Ibland har Lidl till försäljning rullar med färdig sådan isolering. Bara att klippa ut och trycka in bakom elementet.
Titta på framledningstemperaturen från värmepumpen. Är den hög (50 grader eller så) då är nog elementen för små eller för få.
Är framledningstemperaturen låg (30-40 grader), är troligen värmepumpen för klen eller temperaturkurvan för lågt ställd.
Är framledningstemperaturen låg (30-40 grader), är troligen värmepumpen för klen eller temperaturkurvan för lågt ställd.
Framledningstemperaturen är just nu 51 grader och retur 44.
Innan hade vi en elpanna.
Huset är byggt 1980 och är på ca 160 kvm, 1,5-plan med stort vardagsrum o stort allrum på övervåningen (två sovrum på öv med). Fönstren är 3-glas, men rätt stora, ca 1x1,3 m, sitter 3 st i v-rum, 3 st i allrum, 2 st i kök, resterande rum 1st.
Elementen är från när huset byggdes och själv tycker jag de ser små ut... Nu förstår jag att effekten kan vara bra även om de är små, men som t ex i v-rummet: där finns 3 st stora fönster, under dem sitter en radiator som är ca 2m långt o ca 30 cm högt, enkelt, inte dubbelt. V-rummet är väl ca 7x3,5m.
Alla våra radiatorer är mkt heta, nästan svårt att ta på dem.
Funderar på att byta ut några, men vill kolla själv, därför frågan om hur man räknar ut effektbehovet.
Beställde just en sån där elementfläkt, så jag ska testa i ett av rummen om det blir någon skillnad. Blir ju lite billigare än att byta ut radiatorerna.
Innan hade vi en elpanna.
Huset är byggt 1980 och är på ca 160 kvm, 1,5-plan med stort vardagsrum o stort allrum på övervåningen (två sovrum på öv med). Fönstren är 3-glas, men rätt stora, ca 1x1,3 m, sitter 3 st i v-rum, 3 st i allrum, 2 st i kök, resterande rum 1st.
Elementen är från när huset byggdes och själv tycker jag de ser små ut... Nu förstår jag att effekten kan vara bra även om de är små, men som t ex i v-rummet: där finns 3 st stora fönster, under dem sitter en radiator som är ca 2m långt o ca 30 cm högt, enkelt, inte dubbelt. V-rummet är väl ca 7x3,5m.
Alla våra radiatorer är mkt heta, nästan svårt att ta på dem.
Funderar på att byta ut några, men vill kolla själv, därför frågan om hur man räknar ut effektbehovet.
Beställde just en sån där elementfläkt, så jag ska testa i ett av rummen om det blir någon skillnad. Blir ju lite billigare än att byta ut radiatorerna.
Jag hade nog unvikt fläktar i vardagsrum samt sovrum. Nackdelen med radiatorfläktar är att de drar runt damm och ibland även kan uppfattas som störande ljudmässigt. Det är som datorfläktar, vissa upplever tysta fläktar som tysta medans andra tycker de låter ändå.
Då du har värmepump så bör du som tidigare inlägg påtalat ha en låg framledningstemperatur för att få hög COP och det kräver större element för att kunna värma upp rummen.
Vardagsrummet som är c:a 25 kvm och krävar c:a 980w då jag förmodar huset är från 60-70 talet (?), kanske något mindre. För att få tillräcklig effekt med en ekonomisk framledningstemperatur (40c) behöver du ett dubbelpanelselement med bredden 2000mm och höjden 450mm ungefär. Tror inte att en fläkt kan ge dig tillräcklig effektökning för att täcka upp värmebehovet. Elementet du har ger c:a 540w när du har 52-55c framledningstemperatur.
Ett tips är att kolla på blocket, ibland finns det prima element som säljes p.g.a felköp eller renoveringar, ibland till rena fyndpriset
Då du har värmepump så bör du som tidigare inlägg påtalat ha en låg framledningstemperatur för att få hög COP och det kräver större element för att kunna värma upp rummen.
Vardagsrummet som är c:a 25 kvm och krävar c:a 980w då jag förmodar huset är från 60-70 talet (?), kanske något mindre. För att få tillräcklig effekt med en ekonomisk framledningstemperatur (40c) behöver du ett dubbelpanelselement med bredden 2000mm och höjden 450mm ungefär. Tror inte att en fläkt kan ge dig tillräcklig effektökning för att täcka upp värmebehovet. Elementet du har ger c:a 540w när du har 52-55c framledningstemperatur.
Ett tips är att kolla på blocket, ibland finns det prima element som säljes p.g.a felköp eller renoveringar, ibland till rena fyndpriset
Produkter som diskuteras: "fläktar"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Effekten för en radiator är beroende på vilken typ av radiator du har ( sektion eller panel).kajsalajsa skrev:November 2010 bytte vi till bergvärme. Samtidigt pratade jag med installatörerna om att jag inte tyckte att huset blev tillräckligt uppvärmt när temperaturen sjunker under ca -8 grader. (Värmen kommer bara upp i 17 grader då) Installatören sa att våra element förmodligen är underdimensionerade med tanke på stora rum o rätt öppna ytor, men han tyckte vi skulle avvakta och se om temperaturen blev jämnare i och med bergvärmen.
Mina frågor:
Sen är det viktigt att tänka på att effekten är beroende på hur välisolerat huset är (um-värde) först när man vet det kan man beräkna en korrekt effekt på varje rum, och när en rörläggare sätter dit ett element så är det viktigaste att det inte är för litet, vad ingen tänker på är att om det är för stort kan det ta effekt ifrån en annan radiator.
Om du har haft en Oljepanna, Vedpanna, Elpanna och byter till värmepump så får du en helt annan temperatur på radiatorn och minskar på effekten.
Purmo har en bra guiden på sin sida, (panel)
Lenova tror jag dem heter har effekt på äldre element (Sektions)
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden