11 641 läst ·
5 svar
12k läst
5 svar
Ingen värme i vissa radiatorer trots...
...att jag luftat och det kommer bara vatten. Har kollat piggen i termostaten och den fungerar. Vid luftning kommer det in nytt hett vatten i radiatorn så det blir varmt.
Verkar som det inte finns någon luft i radiatorn, termostaten fungerar, men det blir inget flöde i radiatorn (förutom vid luftning).
Detta gäller tre olika radiatorer i huset (två på övervåningen och ett på bottenvåningen. Frånluftsvärmepump Nibe står på övervåningen med tryck på 1 bar). Övriga radiatorer fungerar som de ska.
Vad kan det vara för fel?
Tacksam för hjälp!
Verkar som det inte finns någon luft i radiatorn, termostaten fungerar, men det blir inget flöde i radiatorn (förutom vid luftning).
Detta gäller tre olika radiatorer i huset (två på övervåningen och ett på bottenvåningen. Frånluftsvärmepump Nibe står på övervåningen med tryck på 1 bar). Övriga radiatorer fungerar som de ska.
Vad kan det vara för fel?
Tacksam för hjälp!
Prova att stänga av alla andra radiatorerna på termostaterna förutom dessa tre kalla och öka pumpen till läge tre (om möjligt).
Då borde du endast få flöde över dessa tre kalla radiatorer och dom borde bli varma. Ev luft i ledningarna spolas då med.
Sen öppnar du alla andra radiatorerna igen och kollar om det hjälpte.
Då borde du endast få flöde över dessa tre kalla radiatorer och dom borde bli varma. Ev luft i ledningarna spolas då med.
Sen öppnar du alla andra radiatorerna igen och kollar om det hjälpte.
#1 - Kontrollera förtrycket i tryckkärlet. För att göra detta måste du kunna stänga av mot kärlet och kunna tappa ur det. Förtrycket skall vara enligt följande:
Systemhöjden / 10 + 0,3 => vid normal 1,5 plansvilla (3 m) ~0,6 Bar. Därefter skall du fylla på vatten så du kommer upp till ~0,9 Bar i statiskt tryck på vätskesidan. Genom det innebär det att du får rätt vattenreserv i kärlet.
#2 - Kontrollera så att inte radiatorventilerna satt sig, knacka på stiftet rakt ovanifrån, dra absolut inte med en tång eller liknande då det lätt skadar O-ringarna och du kan få läckage.
#3 - kontrollera inställningen av Kv-värdet på radiatorventilen. Den ska skapa ~8 kPa över sig vid det flödet du behöver i den aktuella radiatorn. Det kan vara så att du har lägre tryckfall över de övriga radiatorerna och högt tryck i de du inte får ut värmen genom. Låter nästan som detta i ditt fall.
#4 - Kontrollera att pumpen klarar av ditt flöde, kanske får du värme om du stänger av de andra radiatorerna i huset.
Systemhöjden / 10 + 0,3 => vid normal 1,5 plansvilla (3 m) ~0,6 Bar. Därefter skall du fylla på vatten så du kommer upp till ~0,9 Bar i statiskt tryck på vätskesidan. Genom det innebär det att du får rätt vattenreserv i kärlet.
#2 - Kontrollera så att inte radiatorventilerna satt sig, knacka på stiftet rakt ovanifrån, dra absolut inte med en tång eller liknande då det lätt skadar O-ringarna och du kan få läckage.
#3 - kontrollera inställningen av Kv-värdet på radiatorventilen. Den ska skapa ~8 kPa över sig vid det flödet du behöver i den aktuella radiatorn. Det kan vara så att du har lägre tryckfall över de övriga radiatorerna och högt tryck i de du inte får ut värmen genom. Låter nästan som detta i ditt fall.
#4 - Kontrollera att pumpen klarar av ditt flöde, kanske får du värme om du stänger av de andra radiatorerna i huset.
Går dessa tre radiatorer på samma stam eller på separata? Känn om det är tilloppsröret eller returröret som blir varmt när du skapar cirkulation genom att öppna luftningen. Då kan du utesluta om det är tilloppet eller returen som gör att det inte cirkulerar.
Klicka här för att svara