Värme allmänt
asvanberg: [citat] Hur är avsnitt 8 relevant i sammanhanget?
Dsl: Har märkt att mitt system tappar tryck, ca 0.1bar i veckan. Fyllde till 1.3bar för ett par veckor sedan och nu är det nere på 0.9. Min egentliga fråga är hur sannolikt det är att jag har en läcka under mitt uppreglade golv. Tycker att en lintätning borde självtäta om den börjar läcka, och sprickor borde göra att det läcker snabbare. Hittar inget läckage någonstans, men inbillar
Ribons: hat bestämt för mig att jag tittade på de för ca en mån sedan
Krilleman: Är det bara pumpen som gett upp så byter du självklart bara drivsidan som Josth skriver. En vanlig Grundfos pump brukar passa om du har någon liggandes och skräpar...?! Typ denna: [bild] Edit: Laddomat säljer lösa drivsidor om du vill handla en ny! RSK: 5761340 Dyr! Sök på RSK på Google med endast svenska resultat så hittar du flera internetbutiker som saluför dessa. Finns tex här:
Krilleman: [citat] Jag håller med, fast med större betoning på lite värme! Helt rätt att isolera värmerör i krypgrunden!
Robert Sudden Sundqvist: Jag har ett likande problem dock har jag ett expansionskärl och till det går det en slang från ett vattenrör. Är det påfyllning? Har även sett att man skall stänga av cirkulationspumpen vid luftning, några förslag på hur denna artikel ser ut?
t9565: Hej Har en pool på väg och behovet att slippa elda på sommaren ökar så solfångare är ett måste. systemet ser ut såhär just nu V33 (sidouttag med möjlighet till pellets) med 4st 500liters tankar (källaren klarade inte större tankar) ingen solslinga. Poolen skall kunna värmas via värmeväxlare med högsta temperaturen. Dock funderar jag på bästa sätt att koppla in allt då jag
korsdå: Nä, pumpen jobbade ihjäl sig när den aldrig fick upp temperaturen på destinationen. Den fösökte nog värma varmvattnet men värmde huset. Eller tvärtom. Vi var på resa och kom till utkylt hus. Nibes växelventil av denna årsmodell har motor för ena läget bara. Då klarar den galant en liten kärvning men andra läget fås när motorn drar tillbaka och en fjäder skjuter iväg den.
herrbergman: Hej! Hoppas jag kan få hjälp här och förhoppningsvis är inte frågorna redan besvarats 500 ggr tidigare :) Jag är nybliven villaägare till en suterräng-kåk på 140kvm där det på undervåning ligger golvvärmeslingor ingjutna i plattan som jag förstått det. Dessa får sin värme från en Danfoss DHP-AQ Maxi beredare som tydligen ska vara förberedd för att kunna koppla på en
Jocker75: Självklart är det "kinagrejer" men man kan väl inte säga att allt är juni bara för att det kommer från Kina? Nu är det inte alla som har blivit återkallade utan en viss serie...
Jörgen H: Skall även tillägga att vi även bereder allt vårat varmvatten vi två slingor i tanken. Det är egentligen det som brukar styra när vi får för oss att elda.
Peter 123: Gammal tråd, men nu har vi en på plats. IR-bild kanske av intresse. [bild] [bild]
kickassford: Funderar på hur mycket energi som krävs för att varmhålla ett garage/verkstad. Ca 350kvm med ca 4,50 i takhöjd. Välisolerat i vägg, tak och under platta men med fyra portar som säkert kyler bra. Bor i Västerbottens kust och runt 10-15 grader inomhus räcker. Har sett nån "grundregel" som säger 50-70w/kvm men det framgår ju inte vid vilken ute/inne-temp och takhöjd som det baseras
Krilleman: Men är inte det där cirkulationspumpen för hela systemet på den undre bilden? Golvvärmen ska ju ha en lägre temperatur än övriga radiatorer varvid man bör shunta ner temperaturen på något sätt. Vid denna shunt sätter man även en separat cirkulationspump. Finns färdiga "kit" att köpa men man kan även bygga en själv. http://www.roth-nordic.se/shuntar.htm Att endast sätta en
-RB-: Jag kan lämna rörelsemån i ena änden. Jag skippar extraslingan. Tack!
Josth: Hade valt jordvärme (om det får plats på tomten) när det ändå bökas runt i marken för bygget och trädgård. Annars bergvärme eftersom luftvatten har en undre temperaturgräns och elpatronen är mycket begränsad med BBR energi- och effektregler för nyproduktion.
MagHam: Nu är det ju ingen "raketvetenskap" att koppla in och driftsätta en hel värmepump heller för den händige. (bara för LL med anslutning av kylmedium som enligt lag måste hanteras av ackrediterad tekniker)
Krilleman: Risken med att bocka tillbaka fästena är ju att dom blir mer benägna att återgå till det deformerade stadiet. Och när man endå måste plocka bort radiatorn, varför inte köpa nya när man ändå är igång? Jag skulle bli väldigt sur om det hände igen efter man rätat ut dom. Men vad säger hyresvärd/brf-förening? Eller är det en villa?
tommib: Vattenburet, alla dagar i veckan. Speciellt när du har fjärrvärme som så att säga "går" även under sommaren.
PeterStrandberg: Öppna i sovrumstermostaten, samt i en annan termostat, och kolla om alla är inkopplade i den ändan
AndersS: Behöver du en termostat, kan låta som en dum fråga men vissa system med värmepump fungerar bäst med helt öppet eller fasta strypningar?
folkeorg: Det är väl för att det troligen inte är linjärt och dessutom är beroende på tilloppstemperaturen..
Avemo: Ja då har du räknat fel. Effekten hänger ihop med flödet och temperaturdifferensen. Volymen är inte en parameter. Tar vi fasta på 5ºC för golvvärmen och 10ºC för radiatorerna så krävs dubbelt så stort flöde på vattnet för att leverera samma effekt med golvvärmen. Jag vill bara att det skall vara tydligt att om man isolerar golvet så minskar energiförbrukningen. Lägger man
Maggi_68: Hej Har en enkel vvb av märket teclime men ingen bruksanvisning. Läste i div. forum att man skall kontrollera den ibland men jag vet inte hur. Jag ser att den droppar ibland. Betyder det att den fungerar eller skall men testa den ändå? Önskar en trevlig dag. :cool: [bild]
Enk Projektet: Räkna inte med någon ekonomisk fördel med golvvärme men för komfort är det skönt. Att det skulle kunna värma huset billigare tror jag lite vad jag vill på...bättre att lägga dom pengarna på att se över isolering och lister i dörrar och fönster.
Ramnemark: Sen är det ett brett spektra på om golvet är kallt eller varmt. Kaklade golv utan golvvärme är riktigt kalla. Men det låter som ni varit hemma hos folk som vill att golvvärmen ska göra golvet riktigt varmt/nästan hett? Ställer du in rums-temp på 21 grader så är golvet 21 grader, alltså inte kallt. Fungerar systemet och man låter rumstermostaten styra så har du ju precis den
Sven79: Svårt att säga, just nu varma vi bara två rum upp med luft/luft värmepumpar. Vi bor mitt i skogen nära Perstorp (Skåne).
bondrängen: Av en ventkille som var och kollade ventilation i svinhuset. Jag ska sota skorsten igen i helgen (bara två veckor sedan sist) se om det gör någon skillnad. 11 m 16×16 cm tegel , borde vara ett riktigt bra drag!
Plutus: Om du menar en typisk hemmatermometer som du köper för en hundralapp så kan du nog inte räkna med bättre än +/- 1 grad, (vilket i sig gör att vissa visar exakt rätt), att de har en upplösning på 1/10 grad är något annat. Nu är det ju inget jättejobb att byta en givare, men det är inte självklart att det gör skillnad.
Laths: [citat] Hej. Kolla här, de har olika skivor. http://www.ebeco.se/isolering Fanns någon på 20mm och någon på 6mm, men man ska kolla så de är anpassade för våtrum så det är anpassat för antingen plastmatta eller klinker.