Som sagt, en galen idé som jag kläckte för 5 minuter sedan.

När man dementerar något vattenlås på avloppet hemma så strömmar det ju varm och go (nåja) luft från avloppsstammen.

Jag har en luft-vattenvärmepump som börjar bli lite till åren.
Vad skulle hända om man byter ut den mot en frånluftsvärmepump och ansluter den på avloppsavluftningen?

Då skulle man sno lite av den i princip outtröttliga värmen som finns i kommunens avlopsnät istället för från det egna huset.
Man skulle också kunna låta husets befintliga självdrag fungera som tidigare och slippa kalldrag från en massa nya friskluftsventiler.

Man skulle ju förmodligen behöva avfukta luften före värmepumpen.

Det var bara en knasig idé jag fick och är inget jag skulle få för mig att testa i praktiken, men finns det något som egentligen omöjliggör det?

Det låter ju som en väldigt smart idé tycker jag. kan det vara ett problem att luften är fuktig? Det borde ju inte kunna störa funktionen hos avloppet särskilt mycket. Den stora nackdelen som jag ser är att du pumpar ut stora mängder kyld avloppsluft kring ditt hus. Det finns nog en överhängande risk att det luktar en del. Varm avloppsluft stiger ju uppåt, men kall luft kanske dråsar ner på din altan.

Om en fastighetsägare gör detta så går det säkert bra,
men om "alla" skulle ta varmluft från avloppet blir nog inte kommunen så glad.
Avloppen kommer att frysa, eller behöver värmas upp för att rötningen i avloppsreningen skall fungera.

Men jag förstår inte vad det har med dina dragiga tilluftsventiler att göra.
Installera en effektiv FTX-ventilation så slipper du kalldrag!

Redigerat:
Bajslukt på altanen vill man ju inte ha. Bra synpunkt!

Dragiga friskluftsventiler kan man få med en frånluftsvärmepump. All luft den drar ut ur huset ska ju ersättas med ny kall luft utifrån.
Luftväxlingen i huset blir större med fl-värmepump jämfört med självdrag så det krävs ett par nya friskluftsventiler också.

Jo, ett återvinningsaggregat kan man ju stoppa in men det kräver rätt omfattande åtgärder och värme ska man fortfarande ha.

Fast du drar ju luft efter vattenlåset så det blir väl inget drag i dina ventiler ?

Den värmen som man kan få genom ett avlopp gör knappast till eller från, en L/LVP behöver flera tusen m3 i timmen.

Inte en frånluftsvärmepump.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.