Hej allesammans!
Jag och min fru flyttade den första april in i en enplansvilla (byggd -72) på totalt ungefär 160 kvm yta, villan har 12 radiatorer och värms primärt upp med en luft-vattenvärmepump installerad för tio år sedan. Det finns också en gammal vedpanna som reserv tills när ryssen kommer.
Har på grund av väderleken inte behövt bekymra mig så mycket om uppvärmningen fram tills nu. I morse vaknade jag av att de lät som de droppade under golvet i sovrummet, när paniken lagt sig, innan motorsågen och kofoten kom tills bruks så kom jag fram till att det inte kunde droppa så det lät så pass högt (de lät som de droppade från taket ner på parketten, det finns inte sådan yta i golvet).
Antagligen knakade det från rören - expansionen som sker när de blir varma. Elementen var varma och värmepumpen hade kickat igång eftersom det endast var 6 c ute
I vilket fall då så kollade jag på vår gamla vedpannas manometer och den hade sjunkit något mot för när jag kollade sist - så jag fyllde på. Medan solen gick upp och temperaturen i värmesystemet ned så steg trycket i systemet och tills dess att säkerhetsventilen löste ut?
Ska det inte vara tvärtom? Att trycket blir högre när det är varmvatten i rören? Vad har jag fått om bakfoten?
Dessutom, vad ska trycket vara? När ska det mätas? Ska man slå av värmesystemet och låta det kallna innan man mäter och fyller/på eller tappar? Ska cirkulationspumpen vara på när man mäter? Det finns en röd pil på manometern vid 1 kp/cm3, antar att trycket inte ska gå över den?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hittade följande på villaägarna:
"Alltså, har du fem meter höjdskillnad mellan mitten på expansionskärlet och översta radiatorns överkant ska förtrycket i kärlet vara 0,5 bar. Systemtrycket ska ligga ca 0,3 bar över förtrycket om man har radiatorer.".
Vilket jag översätter till 0,2+0,3 = 0,5 ~0,5 kp/cm3. Men 0.5 kp/cm3 låter lite lite tycker jag?
Tack på förhand!