Då var man nybliven husägare!
Med det så kommer allt underhåll som ett hus kräver och min första huvudkliande utmaning blev shunten på värmepannan som är en CTC 1100 miljö vad jag kunnat klura mig till :cool:
Efter att ha jobbat i byggbranschen några år trodde jag mig vara tillräkligt händig och teknisk för att göra något så simpelt som att byta en shunt!.. men tji..

Kollar jag igenom manualerna till pannan så ska det vara två stycken avstängningsventiler installerade på radiatorkretsen en på framledningen och en på returen.
Dom finns inte i mitt fall och det hela blev lite mer omständigt då min första tanke var att stänga/sluta radiatorkretsen från pannan byta shunt, öppna ventilerna och sedan slå igång cirkulationspumpen på panna.

Som jag ser det nu måste jag tappa ur hela systemet. Först stänga av vattnet till pannan och efter det släppa ut trycket från expansionskärlet.
När det är gjort så kommer vi till avtappningen av systemet där säger manualen att det är kranen längst ner till vänster om pannan inga konstigheter där MEN jag har en vad som liknar en avtappningsventil strax efter "huvudtillförseln" som skulle underlätta avtappningen då den sitter på en lämpligare höjd, så första frågan är väll om jag kan använda mig utav den? Påfyllningsventilen för radiatorsystemet sitter efter denna och misstanken jag har är att den kanske kan agera backventil för att inte få radiatorvatten i kallvattentillförseln..

Oavsett vilken avtappningsventil jag använder kommer jag behöva fylla på vatten i systemet igen efter att shunt bytet är gjort och nästa fråga kanske är rent utav idiotisk men hur vet jag att jag fyllt på tillräkligt med vatten i systemet?
Är det så enkelt att jag bara öppnar påfyllningsventilen och väntar några minuter för att sedan stänga den och låta expansionskärlet göra sig av med överflödet genom säkerhetsventilen när vattnet sedan blir varmare och expanderar?
Det känns inte riktigt rätt och därför vänder jag mig till er!
Jag bifogar en bild och pdf till manualen för att underlätta för den som känner att den vill hjälpa! :)

http://www.ctc.se/files/pd_old/CTC_1100-Family_-före-99-.pdf
JC1wVTx.jpg

töm allt på avtappen på pannan längst ner. Sen när du fyller på så ser du på manometern på expkärlet när det stiger. Stanna vid typ 1,5 bar och lufta överallt. När det är luftfritt överallt så fyller du igen tills du har lite övertryck på mätaren. Vad det ska vara vet jag inte, jag kör med lagom.........:)

Har du för lite vatten i så slutar det blåsa luft på de element som är högst, då får man alltså fylla mer och köra igen. När det är bra sprutt på vattnet överallt så är det fullt. Trycker man i mer vatten så stiger som sagt trycket på expkärlet.

okey ! det låter vettigt får ge det ett försök imorgon, tack :)!
Om man skulle misslyckas med uppfyllningen av radiatorsystemet säg att man har för lite vatten för mycket luft.. och pannan skulle börja värma vattnet..
Riskerar jag att något flyger i luften då? :rolleyes:

Behöver väl inte tappa mer än där det står "Eventuell avtappning". De 120 liter som finns i pannan är onödigt att tappa ur.
Spara helst det urtappade i en ren tunna och pumpa tillbaks det efter reparationen med en enkel borrmaskinspump.
Syre och kalkrikt vatten direkt från kranen är värmesystemets fiende.

Nej precis johanpelle det var vad jag hade hoppats på.. Dock gick det inte för som jag misstänkte var det en backventil vid radpåfyllningen.
Det var nog lika bra så jag inte fick radvatten i kranvattnet :rolleyes:

Vart att tömma hela systemet vid nedre ventilen sen fylla hela systemet på nytt efter shuntbytet.
Hade ingen möjlighet att pumpa upp det gamla radvattnet men ska ha det i åtanke till nästa gång och ha försett mig med nödvändiga verktyg för det. De verktygen man sparade på sig i lägenhet räckte inte långt när man flytta till hus så var lite begränsad där :D

Men nu efter att ha sprungit runt till alla element och lufta om vartannat jag fyllt på vatten i pannan så är systemet åtminstone luftfritt och huset gemytligt varmt :thumbup:

Så jag bockar och tackar för hjälpen!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.