Huset är ett renoveringsprojekt, ska snart installera en bergvärmepump, en Daikin med variabel effekt

Tänkte köra underhållsvärme under vintern men vilken temperatur ska jag köra? Huset är dåligt isolerat
så mycket värme går till kråkorna

Har en vedpanna som jag kan elda i om jag behöver värme när jag är där

Jag skulle sikta på +10°C för att hålla ner fukthalten.

Det är ju inte bara risken för frysskador som kan komma vid låga temperaturer,
utan också fuktskador, då den relativa fuktigheten ökar vi lägre temperatur.

Vilken del av landet är det?

Köpte ett hus 1991 som var byggt 1966 men stått oanvänt. Ägaren var en professor i materialteknik, och han hade hållt 12 grader i huset under alla år, villket han menade var minsta temp man skulle ha i ett hus för att fukt inte skulle förstöra det. Jag vet inget om det, men huset var felfritt, fanns inga spår eller lukt av mögel trots att stått i 25 år.

Renoveringsprojekt och en vinter. Jag tror inte att du behöver oroa dig för något annat än frysande vattenrör. Många sommarstugor står helt utan värme på vintern år efter år utan problem. Jag antar att huset har vattenburen värme, så du kan inte stänga av helt, men att sänka till +5º lär inte vara ett problem.

T
spuno skrev:
Huset är ett renoveringsprojekt, ska snart installera en bergvärmepump, en Daikin med variabel effekt

Tänkte köra underhållsvärme under vintern men vilken temperatur ska jag köra? Huset är dåligt isolerat
så mycket värme går till kråkorna

Har en vedpanna som jag kan elda i om jag behöver värme när jag är där
Hur värms huset idag? Vad tror du energibehovet är? Hur stort är det?

Fundera lite på hur mycket det kommer att kosta att hålla värme i huset med din nya BVP. Det kan vara värt att lägga lite mer pengar på att hålla en vettig temperatur för att dels slippa fuktproblem dels ha en vettig temperatur när du är där och jobbar. Särskilt om du ska spackla, måla etc.

Du behöver ju inte ha full värme för att arbeta men att jobba i +5 är rätt drygt, +15 är bra mycket trevligare så om det blir trevligare att jobba kanske du är där mer och är effektivare och då kan det vara värt att det kostar några tusenlappar i el under vintern.

Vi fick rätt rejält sänkt elförbrukning för uppvärmning med BVP istf elkassett, från ca 25 MWh till knappt 10 på årsbasis. Vi har ett hus från -57 med lättbetongväggar och puts och ca 15 cm kutterspån i tak, d v s rätt dåligt med isolering.

Hur är det med plast i väggarna? Som avenmo skriver så står många hus ouppvärmda på vintern utan större problem men då genereras inte så mycket fukt(ingen som bor där och tvättar, duschar, lagarmat etc) och det kan absolut funka en vinter för dig. Speciellt om det är diffusionsöppet i väggar och tak.

Vedpannan kommer väl inte att hinna ge så mycket värme om du inte eldar ett par dagar? Eller menar du en kamin? Det finns ju en inbyggd tröghet i ett kallt hus och med vattenburen värme.

Många parametrar som påverkar ett beslut och jag tror inte du ska stirra dig blind på elkostnaden utan försöka se helhetsbilden.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.