T
Vi har ett litet rum i källaren på knappt 10kvm som jag precis gjort i ordning lite lätt för att ha som hobbyrum.

Rummet är uppreglat med träreglar direkt på betongen av tidigare ägare men allt virke är friskt iaf av de provhål jag borrade, så det fick bli en minirenovering så det funkar ett par år till innan vi river ut det helt och hållet i sambant med att hela källaren får en overhaul och dränering mm.

Till saken hör att i rummet satt innan ett vattenburet element (vi har bergvärme) som var i dåligt skick så det fick åka på tippen.
Rören in i rummet var gamla järnrör som nu är borttagna och pluggade i hallen utanför rummet.

Är man dumsnål om man sätter in en elradiator i detta rum istället för att köpa ett nytt vattenburet element och kopplar på bergvärmepumpen igen?
Prisskillnaden är 3-400 för en elradiator till 2000-3000 för en vattenradiator med rör och kopplingar mm som tillkommer.
Vad tror ni?

Ska ni köra golvvärme sedan när ni renoverar är det ju onödigt jobb med ny vattenradiator. En mobil oljeradiator på el på låg värme är billig i inköp och drift under tiden.

T
Hur uppvärmningen i källaren kommer vara sen har vi inte bestämt än, är ändå ett par år framåt i tiden. Detta rum kommer ev försvinna och bli en del av en större öppen yta typ allrum vid renoveringen, så vi kommer säkerligen inte ha kvar samma element på just det stället iallafall, möjligt att man återanvänder det i nått annat rum i så fall men det är ju ändå massa kopparrör och kopplingar man sätter upp i onödan om det vattenburna inte "betalar sig" så att säga under tiden det sitter där.

Kan man säga vad ett 500w el-element egentligen drar fördelat på ett dygn? Det står ju inte och tuggar på
Med 500w konstant menar jag? Beror ju såklart på förutsättningarna förvisso men rummet är skapligt isolerat idag iallafall.

Svårt att räkna på, men om ni ska ha rummet 15 grader eller så behöver det ju bara stå på mellan okt-april om ni bor i södra Sverige. Alltså småpotatis, onödigt att räkna på ;)

T
sant, blir nog en fristående oljefylld radiator :)

tommib
Sätt en elmätare på elementet så får du se vad det drar. Då lär du dig i alla fall något till nästa gång (och kan berätta för oss :))

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.