JonazThern
JonazThern: Vi har kikat på en bit mark med 5ha skog, borde räcka för att vara självförsörjande på ved? ;) Men, elpatron. Hur funkar det? Kickar den in och kör ex. golvvärmen på el om tempen faller under viss temp, eller tänker jag fel?
5 svar · 2,5k läst
V
VetLiteOmMycket: [citat] Du har helt rätt att 12V inte är en bra lösning. Jag är inte låst till 12V alls. Det är bara det att det finns väldigt många apparater som idag drivs med 12/24V kyl/frys, micro, ja det mesta förutom spis. Men börjar man med likspänning så är det ju väldigt lätt att dela spänningen. Idag kan man köpa solceller i storlek 10x10cm till 50x50 som är gjorda för att själv
44 svar · 12,4k läst
·
K
kingkong87: Jo jag har förstår att värmen skulle försvinna neråt! Men om jag tar bort nuvarande spånskivor lägger dit ny 22 mm spånskivor för golvvärmen på platonmattan då behåller ju fläkten sin nuvarande funktion och golvvärmen blir inte mot plattan och inte lika stora värmeförluster?
3 svar · 826 läst
K
kuntri: Hittade just till denna tyska sajt. En bra början om man vill leta efter de mest energieffektiva produkterna på marknaden. Dock på tyska och inte helt komplett ännu. Flera svenska märken är med. http://heizungslabel.de/
0 svar · 448 läst
A
andost: Najs, där hittade jag resten av LK-s filmer också, precis vad jag behövde! Nu är det bara att skicka in måtten till dem. Tack!!
2 svar · 2,1k läst
M
msson: Finns det någon där ute som har en av dessa tankar eller känner till företaget och deras produkter. När jag söker hittar jag mycket positivt men det mesta är flera år gamla inlägg. Företaget sattes i konkurs 2015 men skall ha ombildats sedan dess vilket gör mig lite fundersam.
0 svar · 904 läst
F
FELLE: FÖ = Fullt öppet 1,75 betyder 1,75 varv från stängt läge på inställningsskruven.
1 svar · 755 läst
J
Josth: Woods normala avfuktare brukar kräva en minsta temperatur på 5 plusgrader för att fungera. Ställ avfuktaren på RF 55% och sätt på elementen med termostat så de håller minst ca 7-8 plusgrader så kommer det att fungera bra.
1 svar · 1,6k läst
C
corre: Ett sätt är att titta i tabellerna efter angiven effekt, ta värdet för den DeltaTemp som passar ditt system. Det är inte ett 100% värde, men det ger ju en indikation över hur mycket bättre en större radiator kan vara. Ex. Purmo C22 600*900 angiven effekt vid Högtempssytem (olja, pellets, ved) 1500W http://www.rinkabyror.se/artikel/purmo-compaktradiator-22-6004/ Det är en vanlig modern
3 svar · 2,3k läst
A
axlsson: vad är det för fiberduk man ska ha?
4 svar · 4,3k läst
Z
zada11: Har gott hopp om att detta ska lösas smidigt, bra kommunikation så här långt. Dock, ett försök gjordes att hänvisa till kondens på pipan/insidan av huven. Sa att jag tyckte det var lite konstigt med lokal kondens på en träregel och i isoleringen när pipan och huven är kruttorr... :banghead:
4 svar · 1,7k läst
M
Marcussjogren: Jag tror at det kan gå rätt smidigt om man stänger tillopp och retur, sänker trycket i systemet till 0 bar och sedan lossar hela kopplingssatsen från rören. Plugga sedan med klämkoppling. Jag går inte i god för att ovan är problemfritt, men det borde inte komma många dl vatten om man gör så.
3 svar · 4,8k läst
·
S
Stefan1972: vad är det för fabrikat på de gamla termostaterna då? Har sett div adaptrar men jag har aldrig sett den där typen........ Tror nog du får byta ventildelen också om du nu inte kan få tag på rätt termostater
1 svar · 1,4k läst
J
jonaslatt: Föräldrarna köpte nyss ett nytt aggregat. Deras gamla va runt 30år. En firma monterade allt och allt funkar. Men den låter och jobbar i princip hela tiden. Det låter mer än det gamla aggregatet. De har kommit ut flera gånger och ställt in och bytt något mm men det låter/arbetar fortfarande. Nu säger de att det ska låta så för det e så pass kallt ute +5 grader. Kör mor torktumlare
0 svar · 1,7k läst
·
S
skidaren: Bildsökte termostat och hittade den här, http://www.billigtvvs.se/produkter/102647/10136915/heat-control-11-hc10-tp. Ser identisk ut men lite nyare. Nu blev jag mer sugen på att byta ut den...
1 svar · 1,6k läst
·
R
Ripper500: [citat] Ca 15000kWh/år.
2 svar · 624 läst
G
gasto: Sant säkert avancerat system. Få måla locket vitt så sen bara :)
32 svar · 7,3k läst
·
B
Byggmarodören: Vi har ett flertal billiga byggfläktar och konvektorelement från Bauhaus, Jula o CO. Alla funkar, så det är mest skillnad på hur mycket fläkten låter samt det estetiska.
5 svar · 4,1k läst
M
Markarbetaren: Vill bara flika in att täljsten gör nytta. Har en Nibe Handöl 10T sedan snart 10 år. Den är klädd med täljsten på utsidan och inuti eldstaden. Plus att utrymmet ovanför eldstaden är fyllt med olivsten(tror jag det heter). Svårt att exakt ge en uppfattning om effekten av täljstenen, men om jag gör ett sista vedinlägg (4-5 vedträn) runt 8-9 på kvällen när det är 10-15 grader
40 svar · 28,0k läst
·
J
Joel Olsson: Tack för svar! Ska börja undersöka. Hoppas det löser sig för din skull också.
5 svar · 7,7k läst
·
P-plats
P-plats: Frågade sotaren som var här och provtryckte här om dagen och det vågrätta röret får max vara 1/3 av höjden av kanalen i skorstenen.
7 svar · 10,0k läst
·
D
dextrocell: Pellets? Tänk på att en värmepump funkar bättre med lägre temperaturer. Är huset dåligt isolerat och radiatorerna idag går på högre framledningstemperatur så är det inte givet att en värmepump är bästa lösningen.
7 svar · 5,1k läst
K
kuntri: OT: Har du testat att använda energiberakning.se? Skulle vara intressant att se om de ger samma resultat som Rockwools program.
2 svar · 3,2k läst
·
S
Sinclair: Löst! Jag tryckte in piggen ca 50 gånger och efter det kändes den "fjädra" smidigare än tidigare. Dessutom kanske jag inte hade tryckt in termostaten ordentligt i botten. Men nu funkar.det. Tack för alla tips och kommentarer.
14 svar · 2,5k läst
·
Himmelsfararen
Himmelsfararen: Luft/vatten släpar med sig radiatorsystem och inomhusdel och en elpatron. Solpanelerna hoppas jag köpa till ett bättre pris än vanligt 50%. Jag vill helst elda då det ju finns personal där hela dagarna men måste ha täckning för när det blir kallt. Min fiktiva investeringskostnad nu är ändå 80000 i råpriser men då får jag 4 system till skillnad från Luft/vatten med elpatron som
11 svar · 2,7k läst
S
Anonymiserad 138578: Ok, då vete fan. Du får sätta ett motstånd parallellt med inomhusgivaren så den tror att det är minst 5+ hela tiden... Eller ring till baxi, det är väl de som gör/säljer automix?
5 svar · 2,5k läst
C
cecar33: Polarpumpen är ett bra alternativ men inte billigast men du har ett bra referenspris där om du kollar på deras sida. Jag installerade en vatten/luft i somras och fick ett betydligt mycket bättre pris av lokal installatör. Men begär offert från flera jag tror att det var 4 eller 5 som var här och kollade endast 1 visste vad han pratade om och lämnade även det bästa priset, långt mycket
3 svar · 7,6k läst
D
Daniel__s: Hur snabbt tar det för er som har solfångare på taket att ladda era acktankar? Nu när solen börjar skina så satt jag och tänkte på vilket bra läge huset jag bor i har :) Storlek på era solfångare samt acktankar? //Daniel
0 svar · 1,9k läst
GK100
GK100: Vad är det du vill beskriva BSOD? Finns inget att tillägga förutom vad lat skrivit i vissa punkter och det jag skrev i #18 och #21 allt helt korrekt och fullständigt ovedersägliga grundläggande fakta bakom det. Det temperaturfall du har att nyttja och därav följande brukbar energi i en varmvattenack bestäms endast av laddtemp och returtemp. Så vänligen blanda inte in framtemp i frågan
22 svar · 3,0k läst
B
Bråkis: Toppen! Tio minuter hemifrån + är föräldraledig, låter perfekt! Du har PM
4 svar · 1,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.