C
camaro1969: skorstenen är en isokern, så det bör gå pricka mitt på den om man mäter... annars fungerar ju ögonmåttet lite sådär hehe.. känner inte till honom men låter som min tvillingbror... hann dock inte med mer än att kolla så rökröret passade på kaminstosen igår :D barn/hund/fru tar mer tid än ja trodde :D
11 svar · 5,7k läst
B
BackL: Fungerar ett brunnsborrningshål på 68 meter för att ansluta till bergvärmepump för ett hus på 60 kvm? Någon som vet?
0 svar · 898 läst
mexitegel
mexitegel: Kunde inte låta bli :D
6 svar · 978 läst
S
Skysodan: @Exerg Nu har jag proveldat enligt konstens alla regler. VILKEN SKILLNAD Innan fick jag nog lägga i 3-4 ugnar ved för att nå ca 25 grader i vardagsrummet. Igår gjorde jag enligt alla instruktioner här och på contura. Efter två laddningar var vi uppe i 28 grader!
11 svar · 4,2k läst
·
K
KmeMek: Hej. Bor i ett hus, en och en halv plan med källare. Har idag en IVT Greenline HTC jordvärmepump. Ska göra om i källaren och ska sätta in ett bubbelbad, ej bestämt exakt märke än, men kommer att ligga på ca 350-400 liter. Eftersom beredaren i jordvärmepumpen ligger på 165 liter kommer den troligtvis inte kunna fylla ett bad med behaglig temperatur vilket blir ett problem. Innan
0 svar · 1,1k läst
Moving
Moving: http://vel-vet.com/ Lustig annons från Spanien Torrevieja med ovanliga säljare men påstås säljas i många länder. Verkar väldigt praktiskt att ha med i resväskan. Enda nackdelen jag sett möjligen [citat] Hittar närmaste bara på ryska. Hos Alibaba men vill nog köpa närmare. http://www.alibaba.com/showroom/infrared-carbon-fiber-heating-panels.html
0 svar · 953 läst
HasseTeknik
HasseTeknik: Blir väl mer förluster p.g.a. turbulens, men hur mycket sämre är ju svårt att veta.
3 svar · 1,2k läst
GK100
GK100: Ja det skulle jag göra, de kan ha en tendens att börja småläcka lite med tiden och tömmer man och fyller mycket vatten är det bara att öppna en tid igen.
20 svar · 2,4k läst
L
LasseKofot: Hej, Ok, tack så mycket! Då har jag bättre koll. Jag återkommer säkert om det blir av...
4 svar · 2,0k läst
L
Lolla5: Men vad bra länkar - tusen tack :)
15 svar · 3,0k läst
·
ByggaNytt
ByggaNytt: Upp till 22-rör: https://www.ahlsell.se/10/varme--sanitet/installationsror-och-delar/klamringskopplingar/a-collection-gul-massing-klamringskopplingar/t-koppling-90-a-717-a-collection/ Jag är också glad amatör men kom över en bättre begagnad pressmaskin på Tradera :)
8 svar · 2,8k läst
·
Krilleman
Krilleman: Stämmer, dom har blivit över och sen liggandes i en låda.
23 svar · 10,0k läst
·
C
cecar33: https://www.youtube.com/watch?v=gElMsA4nhag
3 svar · 3,6k läst
Anna_H
Anna_H: Pappa har en gammal kombipanna ved/olja som han först kompletterade med elpanna, sedan tog han bort elpannan och oljebrännaren och installerade bergvärme. Eldar med ved när han behöver lite extra skjuts på varmvattnet, samt på sommaren när han bara behöver lite varmvatten och ingen värme.
30 svar · 4,5k läst
H
harryerik: Någon som har kopplat pelletsvärme till en frånluftsvärmepump. För att få ut värmen i bostaden funderar jag på en pelletskamin som även har utgång för spirorör och dra det till korsväxlaren för v-pumpem CTC Master. Någon som har provat något liknande? Harry
0 svar · 519 läst
B
Bea Wil: Hm.. då lär det synas på elräkningen om inte annat!
6 svar · 2,7k läst
T
toolman77: Blev det något av webswitch lösningen? Varför tycker du inte att det är bra att reglera värmen med till/från på elpatronen? Jag har tänkt lägga en termostat parallellt över kontaktorns ingång för att kunna ställa den på 5 grader eller slå på helt med webswitchen som då lägger på konstant spänning.
1 svar · 1,8k läst
M
Marcussjogren: Sorry 15 år menade jag!
4 svar · 1,0k läst
K
kuntri: Jag har vänner som värmer sitt uterum med en liten gaskamin. Smidigt som tusan och skön värme.
7 svar · 4,8k läst
A
Arne999: I nuläget eldar jag ganska mkt och elmätaren som jag satt på accumulatortanken har tickat 500kwh på 2 månader och dom har varit kalla...svårt att nu bedöma vad som lönar sig. Att förbereda som du säger är nog bästa lösningen i nuläget.
9 svar · 3,1k läst
M
Matstj: [citat] Hur ska du göra med varmvatten då ? Bor du söder ut då passar luft vatten vp väldigt bra för dig.
120 svar · 12,2k läst
·
kulle
kulle: Pherra menar denna [bild]
7 svar · 1,1k läst
·
G
goldfish1977: Vad kom du fram till att problemet var? Jag fick nämligen hjälp med att byta ut en cirkulationspump förra veckan och i samband med det så tömdes hela systemet (alla radiatorer på vatten). När systemet därefter fyllts med vatten har jag någon enstaka radiator som inte pyser varken luft eller släpper ifrån sig något vatten trots att jag helt skruvat ur luftventilen. Det kommer verkligen
27 svar · 28,3k läst
MathiasS
MathiasS: Steelpool är inte gratis. Platsbyggd liner är mycket dyrare än en vanlig måttbeställd, men man kan också hävda att merkostnaden är försvarbar då den är gjord av en mycket tjockare pvc-duk som anses hålla längre.
20 svar · 10,0k läst
T
Tihali: krilleman_215, Jag chansade på att skaka liv i tråden istället för att skapa en ny.
16 svar · 31,9k läst
S
Stefan1972: jo det är nog avstängningen, drar du den i botten försiktigt så stryper man båda rören allt om oftast. Svårt att se i den där vinkeln vad det är för koppel....
1 svar · 1,8k läst
·
C
cpalm: [citat] Självklart, hade inte räknat med att tappa så mycket dock. Skulle gissa att snittet ligger på 215V. Skulle vara intressant att mäta de gamla också, de står dock undanstuvade f.n. Detta är mätt när termostaten låter elementet gå konstant. Jag har problem med regleringen också, trots att det inte är enklare termostater. Men det är en annan grej. Har införskaffat en
4 svar · 1,8k läst
A
abel48: De löste sig med o pröva sig fram teslut
2 svar · 2,0k läst
·
F
FRS05: Yes, jag har testat att dra åt kopplingen utan något bra resultat. Jag köpte två stora skiftnycklar bara för att slippa dra med polygripen. Dragit till det tar stopp.Tar jag i mer så känns det bara som om jag vrider allt och det kommer gå sönder något. Jag ser hur det sipprar ut/bubblar vatten i ovankant av muttern ibland. Tyckte det håller mer tätt om jag "lossar" muttern 10 grader
2 svar · 1,0k läst
·
S
shootking: Ok, jo jag har sett de spåren. Det är alltså det som är låsskruven? Då lär jag testa det!
2 svar · 3,9k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.