Hej flyttade till hus nu i sommar med tanten, kan inte något speciellt utan det är mycket nytt att lära och ta in.
Gav mig på ett porlande element i badrummet igår, hittade en elementnyckel och trodde det var lätt som en plätt att lufta.
Vred ett halvt varv som jag läste på nätet och de börja pysa, pysandet avtog rätt fort och det bubbla på rätt fint i elementet men hände inte mer än så.
Gick ner i källaren och kika på pannan (Nibe City) och där va mätare (tryckmätare, pannvatten) som stod på 0,5bar, antar att detta är vatten till element??
Så till min fråga hur gör jag för att fylla på systemet??
Kan man göra fel genom att överfylla och va händer isåfall??
Mvh Oscar
Gav mig på ett porlande element i badrummet igår, hittade en elementnyckel och trodde det var lätt som en plätt att lufta.
Vred ett halvt varv som jag läste på nätet och de börja pysa, pysandet avtog rätt fort och det bubbla på rätt fint i elementet men hände inte mer än så.
Gick ner i källaren och kika på pannan (Nibe City) och där va mätare (tryckmätare, pannvatten) som stod på 0,5bar, antar att detta är vatten till element??
Så till min fråga hur gör jag för att fylla på systemet??
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan man göra fel genom att överfylla och va händer isåfall??
Mvh Oscar
Produkter som diskuteras: "elementnyckel"
Elementnyckel Bårebo
Lufta elementen med en universell elementnyckel
26 kr inkl moms
Läs mer
Har du öppet eller slutet expensionskärl?
Öppet sitter på vinden. Då brukar det finnas ett rör på väggen i källaren som mynnar ut vid golvet. Oftast vid en golvbrunn.
Slutet är en röd rund burk i källaren.
Ingen påfyllningsventil syns på din bild.
Öppet sitter på vinden. Då brukar det finnas ett rör på väggen i källaren som mynnar ut vid golvet. Oftast vid en golvbrunn.
Slutet är en röd rund burk i källaren.
Ingen påfyllningsventil syns på din bild.
Ventipaketet på toppen av pannan med svarta rattar är för ditt vatten (inte värmen). Avstängning, säkerhetsventil, blandningsventil, i ordning från vänster till höger.
På äldre installationer brukar det se ut som bilden i ett av mina tidigare svarade denna tråd:
https://www.byggahus.se/forum/varme-allmant/260314-byta-kran-kulventil.html?perpage=15#post2280766
Är påfyllningsventilen ny kan den se ut på följande sätt:
På äldre installationer brukar det se ut som bilden i ett av mina tidigare svarade denna tråd:
https://www.byggahus.se/forum/varme-allmant/260314-byta-kran-kulventil.html?perpage=15#post2280766
Är påfyllningsventilen ny kan den se ut på följande sätt:
Då har ja vart nere och kika igen, var lite lättare att se i dagsljus utan bara mobilen som ljus.
Kan det vara den ratten som sitter uppe vid taket?? Silvrig, tog 2 bilder men den ene blev skit.
Följ det Vita röret upp mot taket, där sitter en Silvrig ratt.
Kan det vara den ratten som sitter uppe vid taket?? Silvrig, tog 2 bilder men den ene blev skit.
Följ det Vita röret upp mot taket, där sitter en Silvrig ratt.
Logga in
Skapa konto
Medlem
· Västernorrland
· 12 028 inlägg
leta reda på kallvattensidan på övrigt vatten. dvs det som kommer in i huset och fördelar sig till handfat och toaletter, på den ledningen omkring pannan hittar du säkert nån kran och rör som leder till pannan. Det är påfyllningen.
Detta undantaget vattnet som går till ventilen ovanpå pannan då som redan nämnts, det är ju in och ut ur varmvattenberedaren.
Detta undantaget vattnet som går till ventilen ovanpå pannan då som redan nämnts, det är ju in och ut ur varmvattenberedaren.
Nu har jag kollat så gott jag kan i pannrummet och det enda jag kan hitta som är "nytt" förutom det som redan nämts med de svarta ventilerna och den silvriga ratten så är det en blå "spak" lik den röde som synts på bilden tidigare
Gjorde som du sa stefan och följde de inkommande rören men ser endast denna blå. (Precis över röret som är halft målat vitt)
Gjorde som du sa stefan och följde de inkommande rören men ser endast denna blå. (Precis över röret som är halft målat vitt)
Logga in
Skapa konto
Det är den du kallar silvriga som fyller på systemet, testa att öppna den, när nivån är uppe ska det rinna ner via röret som har den lilla hinken under där bredvid. Den blå verkar vara avstängning av kallvatten in mot pannan och gör samma sak som den svarta vid varm/kallvattenrören över pannan.
Men det finns vissa restriktioner när du har en fastbränslepanna och det ser ju ut som du eldar med pellets/flis. Då är det inte att bara bygga om till slutet system utan man brukar behöva värmebegränsningsutrustning också.
Men det vet nog Krilleman mer om.
Men det vet nog Krilleman mer om.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden