mexitegel
mexitegel: [citat] Då får man värma sig på annat sätt :D Skämt åsido så har du rätt, men TS funderar ju på en radiator på annan plats.
6 svar · 3,1k läst
·
A
ankan_84: Ja, den fungerade när jag sålde den men inte nu. Vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga. Kan tyvärr inte skicka den då den sitter uppe och köparen äger den, så att säga.
2 svar · 5,4k läst
·
C
ChristopherH: Hej, Återigen, tack. Nej jag har kollat och allt ser ok ut, jag har inte kopplat något och problemet dök upp på påskafton vilket också talar för läcka. Med vänlig hälsning, Christopher
18 svar · 10,2k läst
·
GK100
GK100: Behöver du inte pumpen för värmens skull så låt den vara avstängd, systemet tar ingen skada av att vara utan cirkulation. Det är för att inte pumpar ska kärva fast man bör starta dem emellanåt när man har ett system avställt inget annat.
4 svar · 3,2k läst
M
muppenx: Tack så mycket för era svar, köper termostaten som krilleman länkade i sitt första inlägg. Uppskattar verkligen hjälpen!
6 svar · 7,5k läst
·
L
lunnis: Förutsättningar Hus 63m2 med källare byggt 1947. Bo våningen är värmt med vattenburna element. Där 17m2 bad/tvättstuga i källaren är uppvärmt med golvvärme, öppet mellan planen. Har självdrag. Har en Nibe 2020-8 utedel som är dockad mot en cTc 265B. 120L VV beredare som för värms i VV slingan i pannan. doc så har den en el-patron på 3KW 1-Fas. Skall bygga ut med 65m2 och nytt
0 svar · 1,2k läst
J
Josth: El-golvvärme plus vattenburen radiator eller vattenburen handdukstork med el-patron är ett sätt att lösa Boverkets byggkrav på om lägsta temperatur på badrumsgolv under hela året och samtidigt ha energieffektiv uppvärmning på vinterhalvåret. Finns även golvvärmefördelare med liten el-patron om golvvärmen är vattenburen. Att köra ut värme från pannan i hela systemet på
12 svar · 4,4k läst
·
J
Jenny Samuelsson: Hej! Tack för alla era svar. Sammantaget fick svaren mig att kontakta en rörmokare:-) Han luftade, bytte ventiler och satte in en starkare pump - nu är värmen tillräcklig.
26 svar · 20,7k läst
·
mexitegel
mexitegel: Ja, om ni räknar med att sälja om fem år så är det ju det som skall vara din kalkyleringsperiod. Det blir naturligtvis lite spekulativt men om FV höjer husets värde med minst samma som installationskostnaden (sannolikt mer - men det kan en mäklare svara bättre på) så är det ju bara den ökade driftskostnaden som du egentligen behöver fundera på, det är 5000 kr om året, 400
5 svar · 1,4k läst
P
pederalm: Tack, det var precis detta som jag ville se att någon annan hade gjort!
4 svar · 1,5k läst
·
D
Dea_34: Tack!
2 svar · 930 läst
A
anderer: Det är som du säger orparn, det kommer och går det här problemet. jag ska prova att kolla lite på kablaget jag med så ska vi se vad som händer. Meningen är som att du säger att man ska kunna hålla 80-90 grader i hela tanken vilket är helt omöjligt nu när schuten öppnar rätt som det är.
13 svar · 3,4k läst
T
Tummeli: Nä det känns inte logiskt att värmen skulle skena när pelletsen tar slut. Dessutom verkar det vara en viss fördröjning. Säg att pannan normalt går i 70 grader sedan tar pelletsen slut och säkventilen löser ut nånstans i kallningsfasen typ 40 grader eller lite lägre.
2 svar · 975 läst
roland53
roland53: Koppla bort rumstermostaten i badrummet så du har värme på alltid som då styrs direkt från värmekällans shunt eller öka på termostaten så den är inställd på en högre temp än vad rummets normala temperatur är. Hur du än gör så blir det ännu varmare i rummet än vad du har nu när du tillför mer värme via golvvärmen.
1 svar · 943 läst
roland53
roland53: [citat] Har ni kollat skorstenen? Fullt drag och inget fågelbo? Hur är det med tilluft till pannrummet? Har ni tätat igen någon ventilation?
30 svar · 16,3k läst
·
S
senmathal: Det låter bra! Jag känner mig ganska trygg med den gamla ventilen som håller helt tätt. Det var kvalitet på grejerna förr: Innan jag satte dit den tog jag isär den för att kolla och den såg väldigt fin ut inuti. Tror ändå att jag ska köpa en ny ventil och ha på reserv ut i fall att. /Mats
2 svar · 1,2k läst
J
Johan Gauermann: Hej, Jag har precis byggt ett badrum med golvvärme. Jag har ett Uponor Pro-1 golvvärme system. Problemet är bara att mitt skåp är fullt med 6 kretsar. Min fråga är om man kan göra någon lösning utan att behöva riva vägg och byta till större skåp? Jag tänker mig någon t-rör koppling. Golvvärmen i badrummet skall vara igång året om. Finns det någon som helst lösning? Kan man
0 svar · 3,3k läst
·
R
roggabear: Behöver sätta en t-koppling på matningen till golvvärmen på nedervåningen, ca 50 cm innan cirkulationspumpen, för att få matning till badrummet på övervåningen. Detta kommer ju medföra att det blir 2 st cirk.pumpar i änden på matarledningarna, en pump på vardera fördelare på vardera våning. Är detta något som kan ställa till problem, kan de motverka varandra, eller att den
0 svar · 1,2k läst
prototypen
prototypen: Normalt ska du ha tjäle runt slangarna vid den här tidpunkten på året, titta på brine-temperaturen. Är det skare så har ju inte snön packats ihop så mycket. Var bara lugn PEMslang, råttor och kackerlackor kommer vara det sista på vår jord. Protte
3 svar · 5,6k läst
A
abel48: Tackar så mycket för all hjälp . Ska fixa en vinkel o rörstump att sätta i kulventilen så jag kan lufta där åxå. Kom ju lite luft där förut när ja öppnade lite försiktigt men ska fixa i ordning de så de blir lättare. Mvh Anders
38 svar · 7,0k läst
·
Krilleman
Krilleman: :thumbup:
3 svar · 2,7k läst
·
Krilleman
3 svar · 2,7k läst
·
Snigla
Snigla: Det behöver inte vara något fel alls, men det kan också vara alla fel i världen.. Nu när ni vet att den inte varit i bruk på länge så kan ni ju köra en provtryckning, har för mig att det kostar från 1500 och uppåt men i trakten kring 2000 kr (men det är ju lätt att kolla med närmsta "expert"). Det minsta ni ska göra är väl att se till att det är sotat ordentligt innan ni provar
5 svar · 4,1k läst
L
Linus Bure: Halsen var 26mm. Vad menas med shuntstyrning? Har termostater på 8 av 12 radiatorer konstigt nog.
4 svar · 1,3k läst
·
klaskarlsson
klaskarlsson: Du kan nog sätta dit något annat, men det måste vara kalibrerat till givaren som sitter där om du inte byter den också...så åtminstonde samma märke är nog bra... Du kanske kan börja med att slå av strömmen (i säkringensskåpet förstås) och skruva bort den och se så att givaren är inkopplad och inte glappar ? Sen kan man ohm-mäta givaren för att se om den verkar ok (finns
3 svar · 2,5k läst
·
martin43
martin43: Vet inte om de är sååå himla tröga? På tio minuter förändras temperaturen på oljeradiatorer ganska mycket. Nu spelar ju det iofs ingen roll egentligen, det handlar snarare om att välja en "lämplig" periodtid. En halvtimme fungerar säkert alldeles utmärkt det också. Eftersom värmen är direktverkande fungerar det väldigt bra med bara proportionell reglering, precis som
3 svar · 3,3k läst
O
olofh: [citat] Stål verkar det som. Fick hjälp på hornbach så jag fick 10mm klämrings med 1/2" yttre gänga och flexislang med 1/2" inre gänga. Ska se om jag får tid ikväll att testa om det funkar
60 svar · 10,5k läst
·
L
Lewdis: [citat] Tack för hjälpen. Dörren till köket står alltid öppen så det finns goda möjligheter till cirkulation runt huset. Jag testade att sätta en stor bordsfläkt på max effekt riktad från vardagsrummet in i köket. Detta gav ingen större effekt (ingen märkbar om jag skall vara ärlig). Så jag tror att det blir svårt för en liten fördelade att göra mer skillnad än så. Jag
15 svar · 3,1k läst
·
P
Pacqman: Bor i ett 140kvm hus ifrån -75 utanför Alingsås, Har källare med övervåning tillsammans format som ett L. 70+70kvm Idag har vi direktverkande el (brödrostar och oljefyllda element) med en luft/luft pump. Årsförbrukning ligger på ca 35000kw och jag är väldigt emot direktelsuppvärmning och vill byta till vattenburet. Sen om det är ekonomiskt försvarbart eller inte skiter jag lite i
0 svar · 816 läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.