M
Marcussjogren: Nä det är väl kanske inte hela världen om det skulle råka hamna vatten där. Vattnet torde ju leta sig nedåt ändå så någon större vattenskada är det väl säkert inte tal om även om något skulle börja läcka senare heller :) Visst borde det väl gå fint att använda element som glykolpåfyllnadsstation när man installerar nya? Tänker mig att man kopplar på en snutt
6 svar · 7,4k läst
D09
D09: [citat] Tack :) Tror du man kan göra någonting med handtaget? Funderat på om man vågar svetsa lite men vore fan om kåken brann ner 😳
2 svar · 1,8k läst
·
michfris
michfris: Tack GK100, det som låter självklart för dig och andra gör att jag vet nu hur jag ska gå tillväga. Nu vet jag vad jag söker, ska även finna någon att koppla in anordningen. Jag är tacksam för alla svar från alla, eventuellt kommer mer det fler följdfrågor på detta. Än en gång stort tack!
18 svar · 7,4k läst
Krilleman
Krilleman: Det där är väl endå en termostatventil?! Montera termostaten och dra den i botten så bör flödet upphöra.
1 svar · 795 läst
·
E
ensamresande: [citat] Tack! Då blir det Uponor 9.9 mm slang helt enkelt. Och tack för påpekandet om vad man får och inte får göra i en BRF. Som medlem i styrelsen i vår BRF så är jag allt för bekant med medlemmar som tror att dom får göra både det ena och det andra med husets installationer. Vi har därför sett till att ta fram utförliga rutiner för installation av exempelvis golvvärme som i
3 svar · 1,5k läst
U
Ulff: Funderar på byte av värmekälla, antagligen ny fjärrvärme. Husets kopplingspunkt för gammal fjärrvärme, värmeslingorna till elementen, varm- och kallvatten utgår från en kulvert 6m in i huset. 70-tals huset är byggt på betongplatta med sprängsten under. Antingen förlängs slingorna till elementen och varm- och kallvattenledningar ut till en värmeväxlare på fasaden, eller så dras
0 svar · 683 läst
H
hnurre: Som Pherra säger: Det finns flera lösningar på dockning. Jag kör vedpanna mot acktankar, samt en L/V-pump dockad mot detta. Vad man dock ska titta på först, om du frågar mig, är hur uppvärmningen är gjord. Är det radiatorer? Golvvärme? Normalt är ved- och olje-system förknippat med hög framledningstemp, och då är kompaktradiatorer vanliga. Det passar inte så bra ihop med
2 svar · 6,7k läst
T
Tykon: [citat] Så det finns 4 sätt att räkna på, förvirringen är total :D Elpatron för värme är enbart testkörd någon gång tidigt 90-tal och därefter aldrig använd, herrn i huset är smålänning ut i fingertopparna :) Varmvattenberedaren har tidigare varit på under sommaren för att slippa elda varmvatten och avstängd under vintern när dom ändå eldat för värme. Men den här vintern
19 svar · 19,0k läst
Krilleman
Krilleman: Armaflex kan du få hyggligt bra utan att skära lösa böjar. Dessutom är det lite av en konst som kräver lite erfarenhet. Kör på med vanlig armaflex i böjarna!
4 svar · 5,4k läst
D
daoo: För den intresserade kan jag såhär i efterhand informera om att det är ett flexkoppel, dvs inskruvad är det 2-rörs, utskruvad 1-rörs.
6 svar · 2,8k läst
·
PrincessSanna
PrincessSanna: Har nu beställt detta, får hålla tummarna att det går vägen [bild] Vattenburet typ 22 element med luftningsventil och pluggar. Radiatorn kan anslutas med inbyggt CC50 koppel eller användas med extern CC40 koppel
8 svar · 3,5k läst
·
K
DIY_freak: Jag har lagt laminatgolv längs med slingorna. Märks inga problem alls. Läste inte de instruktioner du hänvisar till.
1 svar · 2,8k läst
fubar
fubar: Den nya termostaten ligger bortglömd i ett skåp. Ingen vidare bra lösning, men har faktiskt glömt bort den. :(
3 svar · 4,3k läst
·
H
Husqvarna220Ac: Hej Ligger slingan väldigt ytligt, så ganska snabb uppvärmning, skulle alla ggr köra den på timer, har du annan uppvärmning i badrummet? Så elslingan är endast för komfortvärme? Vi har ingen värme på på golven på sommaren, ber värmepumpen sluta producera värme vid 14gr utomhus, huset så välisolerat att golvet i badrummet känns knappt varmt vid -30 utomhus. Blir nog ganska stor
8 svar · 8,7k läst
Krilleman
Krilleman: Jag antar att du bara har en slinga? LK har ju sin minikretsventil. http://www.lksystems.se/globalassets/inriver/resources/se.33.c.127_lk-minikretsventil-m52.pdf Vad har du för tillverkare på slangen, och har du lagt tillopp och retur så dom följs åt?
2 svar · 1,6k läst
K
köpthus: Hej Anders! Vi har Nivellgolv i undervåningen i vårt hus som vi får tillgång till i juni. Vi tänkte byta golvet där, dock av estetiska skäl i första hand. Jag har fått för mig att Nivellgolv + golvvärme var en dålig idé eftersom värme skulle ventileras bort? Hur gjorde du? Om vi nu ändå ska ta bort laminatgolvet på undervåningen och lägga in massivt furugolv borde man kanske
7 svar · 3,9k läst
B
bjornberg: Blev Passat Danmark, mycket trevliga. Sen vet jag inte vad texten ovan ska ge för mervärde i ämnet. Många pannor är ineffektiva och brukar bli så, likt bilar, om man jämför med vad framtiden ger hela tiden. Blir mycket egen ved för att betala en helt ny panna. Kommer aldrig avvänja mig vid att kunna trycka in över en meter långa klabbar.
2 svar · 3,5k läst
O
opelrekord69: Funderar på att bygga in farstun. Nya fönster och dörr, samt isolera vägg. Trappan i betong har ett "källarutrymme" under sig som inte används till något. Ytan är 4,5 kvm inuti farstun. Bergvärme och element finns i anslutning till ytterdörren idag. Hur hindrar man framtida golvvärme att försvinna nedåt? Har titta på Flooré värmeskivor, frigolit med aluminiumplåt samt slang på.
0 svar · 2,9k läst
·
C
Conny M3: Hej, Tack för tips, det var termostaten. Har bytt ut mot en ny och nu verkar det fungera som tänkt.
2 svar · 1,3k läst
E
elfs: Hej Vi har en rais 500. (http://se.rais.com/) Vi hade inte en färdig öppen spis utan murade in den med leka och sedan mineritskivor. Vi byggde den med en konvektionskanal som utnyttjar naturlig värmecirkulation som gör att värmen sprider sig snabbt utan fläkt (och ljudlöst). Vi är iaf väldigt nöjda efter två år intensiv användning. Det kanske blir svårt att sätta in i redan färdig
1 svar · 2,2k läst
stanlund2
stanlund2: Jaha, så detta var ingen knapp alltså... Tackar!
2 svar · 4,9k läst
·
S
slurppe99: En enkel lösning som kan vara värt att prova är att öppna upp i rökröret där oljepannan var ansluten. Varm luft tillförs då konstant och fuktproblemen upphör. Vet inte hur era ventilationskanaler är men att släppa ut fuktig luft från tvättstugan till skorstenen kan öka problemet. Det fanns tidigare fyrkantiga rör i järn med skjutlucka så öppningen kunde regleras. Den sköts på
6 svar · 8,1k läst
K
keckepro: Hej Nu har jag haft den inställd på 40 grader i 4 dagar och temperaturen ligger stadigt på 64-65 grader i mitten av tanken. Termostaten jag beställt kom först idag, men den går tillbaka för saker och ting verkar fungera nu. Förmodligen bara något vajsing med potentiometern i termostaten, men det funkar ju ändå. Ser också att vi sänkt varmvattenförbrukningen radikalt sista dagarna.
6 svar · 1,6k läst
·
FrittDrag_II
FrittDrag_II: Problemet med den "termostat" är att det antingen blir full värme eller ingen värme så du kommer inte få "rumsreglering" på ditt värmesystem. ESBE har ventilmotorer för 230V t.ex. http://www.esbe.eu/se/sv-se/produkter/vridande-stalldon/ara600-3-punkts Du bör kunna hitta en som passar din reglerventil men funktionen kommer inte bli så bra. EDIT: Missade att den ventil du länkar till
1 svar · 2,6k läst
·
J
johasp20: Börjar luta åt golvvärme i båda planen nu, ur den synvinkeln blir förvärmd mekanisk från/till-luft ett bra komplement då kallras undviks. Återstår att se om bottom-line tillåter dessa utsvängningar.
16 svar · 3,7k läst
Oldboy
Oldboy: Jo, nog verkar det som om allt gått på el 1:1. (Dvs VPn död.) Råkade ha senaste elräkningen liggande framme, och kan bara konstatera att era och våra förbrukningssiffror följer varandra rätt hyfsat. Då har vi ca 180 m2 uppvärmt. Vi har direktverkande el. Med 110 m2 & VP borde ni ligga mkt lägre i förbrukning. Typ som dagens siffror indikerar.
22 svar · 3,5k läst
·
FG
FG: Du får väl höra av dig till ett borrföretag för prisförslag. Vanligtvis brukar det kosta mellan 200-250 kronor per meter borrhål och sedan tillkommer foderrör.
7 svar · 1,2k läst
Krilleman
Krilleman: [citat] Japp Följ monteringsanvisningen: http://www.vatette.se/fileadmin/upload/microsites/vatette/Monteringsanvisningar/633369_plast.pdf
6 svar · 1,4k läst
·
F
folkeorg: Vi har räknat (eg höftat våldsamt med 10W/m per rör i förlust) med ca 3% besparing enligt formeln: Värme: 50m x 0,02kW x 4390h + VV: 50m x 0,02kW x 8760h = 13170kWh/år Ingen aning om det är rimligt eller om det är mer. Med 10W/m rör så skulle det bli ca 1kW per 25m-kulvert alltså motsvarande en kupévärmare i varje kulvert.
2 svar · 1,5k läst
·
mexitegel
mexitegel: I princip så ja, cirkulera dock glykolvattnet en stund så du får med dig så mycket luft som möjligt. Enklast är nog också om du sätter tre kulventiler så du kan enkelt kan slå över från "fyllnadsläge" till "driftsläge". Glöm inte heller att montera luftningsnipplar på strategiska ställen (högpunkter). Du behöver också sätta påfyllnadsventil på slingan För att fylla
5 svar · 807 läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.