2 337 läst ·
12 svar
2k läst
12 svar
Hur kolla VVS-företag
Hej!
Vi ska byta element i huset och har fått en offert på arbetet från ett företag som jag upplever seriöst. Läser man på nätet så har de fått goda referenser. MEN.... de vill ha betalt i förskott för materialet. En snabb googling säger NEJ, vilket också är min magkänsla. Överallt står det att man alltid ska kolla upp de företag man anlitar men HUR gör man det? HUR kollar jag om de har försäkring, att de har F-skattsedel, att de är certifierade och om de har skulder hos kronofogden?
Tacksam för hjälp!
Vi ska byta element i huset och har fått en offert på arbetet från ett företag som jag upplever seriöst. Läser man på nätet så har de fått goda referenser. MEN.... de vill ha betalt i förskott för materialet. En snabb googling säger NEJ, vilket också är min magkänsla. Överallt står det att man alltid ska kolla upp de företag man anlitar men HUR gör man det? HUR kollar jag om de har försäkring, att de har F-skattsedel, att de är certifierade och om de har skulder hos kronofogden?
Tacksam för hjälp!
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 157 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 157 inlägg
En del att kolla upp finns i tråden https://www.byggahus.se/forum/hantverkare/282738-kolla-upp-foretag.html#post2551277
Administrator
· Skåne
· 8 668 inlägg
Om de har F-skattsedel ser du på allabolag.se. Om de har skulder ringer du till kronofogden och frågar. Det gör jag ofta och de brukar svara snabbt och tjänstvilligt. Du behöver bara lämna organisationsnumret för att få informationen.
Nej, du ska inte betala för material som de inte har levererat till ditt hus i alla fall.
Nej, du ska inte betala för material som de inte har levererat till ditt hus i alla fall.
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
Betala absolut inget material innan du har det hemma. Vill dom ha betalt för materialet i förskott är risken tyvärr stor att dom har problem med obetalda räkningar. Alla seriösa hantverkare handlar på kredit hos sin återförsäljare.
Ett VVS-företag som vill ha betalt för radiatorer i förskott är absolut inget du ska tacka ja till.
Alla VVS-grossister har minst 30 dagars betaltid på köpt material. Men det kan ju även vara så att det har varit problem med obetalda & väldigt sent betalda fakturor hos vissa företagare. Dom måste betala med kort direkt över disk för deras kredit är strypt. Jag vet om några av dessa hos min lokala grossist. Så det förekommer absolut.
Så nej, byt företag oavsett referenser om dom vill ha betalt i förskott!
Alla VVS-grossister har minst 30 dagars betaltid på köpt material. Men det kan ju även vara så att det har varit problem med obetalda & väldigt sent betalda fakturor hos vissa företagare. Dom måste betala med kort direkt över disk för deras kredit är strypt. Jag vet om några av dessa hos min lokala grossist. Så det förekommer absolut.
Så nej, byt företag oavsett referenser om dom vill ha betalt i förskott!
Moderator
· Stockholm
· 57 828 inlägg
Som sagt, en firma som vill ha förskottsbetalt skall man inte anlita.
Referenser som du hittar på nätet på referenssidor hos förmedlingsbolagen och liknande sidor, är väldigt ofta falska, skrivna av företagen själva. Flera av de sidorna tar även regelmässigt bort dåliga omdömen om firman begär det.
Ofta när jag läser den typen av referenser så känner jag igen språkliga mönster som vi ofta ser här på byggahus, i inlägg som vi VET är falska, och därför tar bort. Ett vanligt fel som också avslöjar falska referenser på referenssidor, är att det kan först vara månader eller år, där ingen skriver något om firman, sedan ser man att plötsligt har 5 st skrivit om hur fantastisk firman är, inom loppet av en halvtimme. Inte ett inlägg om firman på ytterligare 3 månader, och så åter 4 - 5 positiva inlägg på en kväll. Det blir lite skrattretande.
Referenser som du hittar på nätet på referenssidor hos förmedlingsbolagen och liknande sidor, är väldigt ofta falska, skrivna av företagen själva. Flera av de sidorna tar även regelmässigt bort dåliga omdömen om firman begär det.
Ofta när jag läser den typen av referenser så känner jag igen språkliga mönster som vi ofta ser här på byggahus, i inlägg som vi VET är falska, och därför tar bort. Ett vanligt fel som också avslöjar falska referenser på referenssidor, är att det kan först vara månader eller år, där ingen skriver något om firman, sedan ser man att plötsligt har 5 st skrivit om hur fantastisk firman är, inom loppet av en halvtimme. Inte ett inlägg om firman på ytterligare 3 månader, och så åter 4 - 5 positiva inlägg på en kväll. Det blir lite skrattretande.
Moderator
· Stockholm
· 57 828 inlägg
Referenser skall man prata med. Be att få referenser till typ 3 - 5 färska kunder.
Moderator
· Stockholm
· 57 828 inlägg
Vid arbeten som tar lite längre tid så är dte vanligt och normalt med deldebiteringar, för arbete och material. Men då skall det vara för sådant som redan har levererats/utförts.
Ett byte av element borde gå rätt snabbt, det finns ingen anledning att hålla på med deldebiteringar överhuvudtaget.
Ett byte av element borde gå rätt snabbt, det finns ingen anledning att hålla på med deldebiteringar överhuvudtaget.
Absolut är det vanligt att större arbeten har någon form av lyftplan för betalning. När moment X är klart så faktureras det arbetet, detta sker fortlöpande till hela rasket är klart. Men det sker väl bara på större byggen i mångmiljonklassen?!hempularen skrev:
I TS fråga är det ju bara en enkel väremekonvertering av en villa gissar jag på. En standardvilla har ca 12-14 radiatorer. När vi körde dessa konverteringar på jobbet åt det lokala värmebolaget tror jag vi tog 5500:- för varje radiator inklusive allt, oavsett storlek på radiator. Då ingick klammer, arbete, matningsrör, radiator, håltagning, osv.
Ej växlaren inräknad i det priset.
Moderator
· Stockholm
· 57 828 inlägg
ja som sagt, om jag får gissa så tar ett byte av bef. radiator max en timme, och om kopplingarna stämmer så borde det kunna gå på 10 - 15 minuter, eller är jag helt ute och cyklar?
Troligtvis menar TS hela huset, men jag skulle absolut inte anlita det företaget. Om de inte kan ligga ute med pengarna för radiatorerna, så kan man fundera på hur företaget mår ekonomiskt...
Det ringer väldigt många varningsklockor. Så det finns ingen anledning att kolla bolaget djupare. Jag skulle inte anlita dessa.
Eventuell certifiering så kontaktar man den organisation som utfärdar certifieringen. Resten är Allabolag och att ringa Kronofogden.
Man kan även ta en kreditupplysning på företaget om man vill, det brukar kosta lite. Så det är mer för enkelheten man gör det Kronofogden kostar ingenting att ringa och ger väldigt bra och viktig information
Det ringer väldigt många varningsklockor. Så det finns ingen anledning att kolla bolaget djupare. Jag skulle inte anlita dessa.
Eventuell certifiering så kontaktar man den organisation som utfärdar certifieringen. Resten är Allabolag och att ringa Kronofogden.
Man kan även ta en kreditupplysning på företaget om man vill, det brukar kosta lite. Så det är mer för enkelheten man gör det Kronofogden kostar ingenting att ringa och ger väldigt bra och viktig information
Redigerat:
Klicka här för att svara