Får man använda en dieselkanon i vilka byggnader som helst, tex maskinhall, ladugård m.m. ?
Altså en sådan med skorsten, och dra ut ett rör med avgaserna genom väggen

Vadå får menar du permanent eller tillfälligt?

Claes Sörmland
Jag tror att det är anmälningspliktigt eftersom att det kräver installation av rökkanal/ventilation och dessutom kanske räknas som eldstad (PBL 6 kap 5§).

Utan att veta hur mycket du ska värma så brukar vi stoppa in 2 st 23kw om vi måste meka med någon maskin på vintern i garaget Luktar ingen alls och är ingen fara att vara i utrymmet när man mekar.

Vi har två
http://www.xtrading.se/varme/varmekanoner/varmekanon-23kw.html

Vi drar inte ut någon skorsten från kanonen. Men skulle nog vara lite mer försiktigt om man ska använda dom i mindre utrymmen pga att dom förbrukar ju lite syre och skapar lite avgaser.

Den jag har i mitt garage är nog på 15-20 kw "tillfälligt" monterad fast med skorsten på sotaren sa att man inte behöver kontrollera den så länge man inte gör en fast installation

Claes Sörmland
Är det inte så här att utrustningen är typgodkänd för ett visst användande och följer man det så är allt OK.

Hemsnickrade lösningar med egenkonstruerade skorstenar och liknande så klickar annan lagstiftning in.

Vad står det i manualen om användandet?

Majgårdarna
Jag tror faktiskt inte man får ha en sådan där i ett garage/maskinhall.

Man får väl inte ha en öppen låga där?

Det är ingen öppen låga det är ju som en vanlig villapanna fast utan vattenmantel

Majgårdarna
Du får inte ha en villapanna i ett garage. Då skall du ha en luftsluss mellan garaget och utrymmet som pannan står i.

Så nä du får nog inte ha en dieselkanon där. Fast vem bryr sig?
Så länge det inte börjar brinna eller explodera av bensin ångor så är det väl bara att elda på..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.