Värme allmänt
Bengt Svejdur: Sitter ventilen på en varmvattenberedare så måste du stänga tilloppet till beredaren för att kunna byta den. Sitter den på ett system med jord eller bergvärmepanna behöver du för säkerhets skull stänga av den och sedan stänga kranen på värmereturledningen för at kunna byta ventilen. Lycka till!
lordi: Tog bort mitt inlägg för jag gjorde nog en tankevurpa. Måste klura lite.. :banghead:
D09: Det beror nog på vad du har för panna. Min vedpanna har styrningar för sånt men det tillkommer en massa utrustning då vattnet i kulvertarna har frysmedel i sig tror jag och inte kan anslutas direkt. Sen brukar man väl tappa lite effekt under resan i kulverten. Förmodligen är ett bergvärme eller vedpanna etc som brukar nyttjas till sånt men jag är ingen expert på det där. Har en
Christian Andersson: Varit borta 2 dagar nu. Inget dropp och helt tomt i min lilla skål! Nu får vi se vad som händer när vi börjar använda varmvattnet igen. Trycket stabilt vid 1bar
Krilleman: Tyvärr är det där ingen avstängning. Det är en inskärning. T-plus är korrekt benämning. Läs mer: https://flamcogroup.com/se/catalog/flexcon-expansion-system-och-tillbehor/flamco-t-plus/flamco-t-plus
Pumba: [citat] Har pumpen satt på 18 grader, brukar höja när jag är där ute och jobbar, upplever det dock som att det värmer högre än vad man ställer in den på, för bilarna säger alltid 20 grader när man startar dessa trots att pumpen står på 18.
111111: Har denna Den är på 300W efter vad jag har lyckats få fram.
PoP Family: OK, tackar för feedback!
ecb182: Fläktkonvektor blir väl jättebra då, under förutsättning att man kan leva med fläktljudet i utrymmena som berörs.
Finndjävel: [citat] De flesta märkes luftvärmepumpar kan ställas på underhållsvärme +8 till 10 grader.
Krilleman: SYR 2177 har en extra manuell ratt för tömning. http://somatherm.se/vvs-armatur/vatten/sakerhetsventil-2115-2117/# LK 514 med RSK 5005353 har ett "hack" som det stora vredet fastnar i för tömning. http://www.lksystems.se/sv/LK-Systems-Sverige1/Produktkatalog/LK-Armatur/beredararmatur/Sakerhetsventiler/77747343.aspx Båda gör samma jobb.
Miki_s: Va på rinkaby rör idag och vi kollade på uponors system. Han påpekade inget vad det gällde att jag skulle köra med isolering. Vet inte vad jag annars skulle kunna andvända mig av för att fylla upp utrymmet när jag bilat bort den översta plattan och forslat bort sanden. Stenull är inget alternativ då jag måste ha något som är stabilt att gjuta en ny 5cm tjock platta på. Har även
berrabongo: Montera bort fläkten och testa att göra rent den från sot.
kuntri: Är det en gjutjärnskamin så är det nog inte värt att laga den. Det krävs svetsning och gjutjärn är svårt att svetsa.
kuntri: Som svar till TS. Jag har köpt en demoeldad Tulikivi Valkia som ska stå som avdelare mellan mitt vardagsrum och kök. Om jag vill kan jag vattenmantla den. Jag kommer förbereda för detta när plattan gjuts. Under ett dygn ska den avge strax under 2kW per timme om den eldas en gång om dagen.
Cicaro: Spontant är krallig tång, kan det gå att använda en stor rörtång bara för att få den släppa? Sen de element jag bytte på som satt fast hjälpte rostlösare även om det var mässing, rostlösaren tog bort mycket av det skit som satt fast och den tunna olja trängde in så det släppte. Sen finns flera olika bästventiler, dels de med invändig gänga och dels de med överfallsmutter,
Boan: nu pratar vi ju om en sådan kompakt FTX, det är ju ypperligt för en stuga. då säkerställs ju god ventilation.
Guson: Som rubriken säger söker jag schema på styrelektroniken. RSA 21 kan möjligen funka också, det står RSA 21 i papperen till anläggningen men på mönsterkortet står det RSA 22. Jag vill se kretslösningen för att se hur/om jag kan gå in och läsa av sensorvärdena parallellt med styrkortet för egen loggning. Det är inte inkopplingen mot omvärlden jag är intresserad av, kortet är i
Husqvarna220Ac: Är det nån som ska diska/duscha när han är borta?
osiris: Yes, och så fick jag dessutom lära mig hur man gör om jag behöver byta i min egen framöver.
Micke64: Kanske bäst att skaffa en Luft-Luft pump för att fixa kyla då. Kylan är väldigt viktig för komforten.
LaT: Problemet är nästan alltid att de är fel monterade. Ventilen skall monteras så att den får ett så kallat värmelås, dvs skyddas mot onödigt uppvärmning genom t.ex ledning. Har för mig att själva termostatkroppen inte tål mer än 65-70c.
Jonatan79: 2 element kanske inte räcker, beroende på ytan på respektive rum, det behövs nog ett i hallen, två i v-rum/kök. Jag gissar med detta upplägg ca 400-500kr/månad (förbrukningskostnad, ej fasta avgifter) i snitt om det finns tvättmaskin/tumlare och fullutrustat kök.
Guson: toto1: Två givare, en i kärlet 9 och en vid utloppet från panelen. När panelen är 3 grader varmare (justerbart i styrningen) än kärlet startar pumpen. Tyvärr är det mesta inslaget i isolering så jag kan inte se exakt var givare och sånt sitter monterade. Jag har 40-sidig "Handbok för projektering och installation" som kom med systemet och läser i så jag är rätt säker på hur det
Henrik Rahkola: Jodå. Beställde nytt. Vad TA koppel som endast var till ett-rör :)
Boan: om elementet har R20 så sätt en adapter i varje ände.. det stryper lite, men var det R20 från början var det nog för självcirkulation och nu har du väl en pump.. så det är inte någon fara. en bussning R20-R15 i elementen, och sen en justering mot ventilen. finns ju kromade bussningar så blir det lite finare. :)
Andreas_H: Jag har en del erfarenhet av dylika monster, fast äldre än den du har. Din panna är kanske lite bättre, men generellt kan man säga följande: Dessa pannor är inte jättebra att elda ved i, men det funkar, om: Fyll vedutrymmet ganska mycket med TORR ved, tänd med stickor och dylikt UPPEPÅ veden, som ett stearinljus. Det är ganska logiskt om man tänker på det en stund. Tänder man
j-o75: Oj det verkar vara många parametrar som avgör. Den sitter i min ivt värmepump. 6 år gammal? Der gick att tappa varmvatten under ganska lång tid vid strömavbrott så den är nog okej isolerad.
Yrrol: Vet inte om du menade före eller efter jag lossat ventilen? (Kanske c21. två paneler, en värmeplåt) [bild] [bild] Hittade en tysk sida med engelsk text som gav mig hopp om kunna be om specialbeställa delar. Förr gick det att hitta viessmann pdf katalog med alla delar men deras sida har gömt radiatorerna väl numera. https://www.badshop-web.de/HEATING-NEED/Viessmann-heater/?page=2