M
MathiasS skrev:
Om det blir tvärtom beror ju på hur slingorna är lagda......
Nja jag fick nog en temporär hjärnpropp. Det jag egentligen ville säga var att det talar för att framledningens vatten är inkopplat på fördelaren för returvatten.

• Gilla
MathiasS
  • Laddar…
M
Davil skrev:
Injusteringsventilerna börjar bli ok.
De är / har aldrig varit för mycket strypta vet jag iallafall. Jag har den längsta slingan helt ostrypt, men sedan är det värre med övriga slingor som jag haft mkt svordomar över.

Ska bypass vara avstängd?
Det finns mig veterligen två lägen då man vill ha bypassen öppen.

Man öppnar bara högra vredet på den övre fördelaren. Fördelarna är identiska i funktion vilket innebär att det kommer börja spruta vatten om man öppnar på den nedre fördelaren. Denna används normalt för att fylla eller lufta systemet med hjälp av extern vattenpump.

1. När man bara har (ett eller flera) golvvärmesystem OCH alla slingor har styrdon/termostater. Detta för att inte cirkulationspumpen ska få arbeta stumt mot systemet.

2. Om man använder värmepump utan ack-/arbetstank så KAN pumpen uppnå effektivare drift då den får ett högre flöde då vissa av slingorna brukar vara strypta när systemet balanserades in.

• Gilla
Davil
  • Laddar…
M
Om det sprutar vatten eller inte beror så klart också på om din rörböjare skruvade tillbaka locket nertill eller inte. Min gjorde det inte iaf :)

• Gilla
Davil
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.