Har lite funderingar på vad som krävs för att ställa en skorstenslös vattenmantlad pelletskamin i garaget. Måste det vara speciellt byggt, typ som ett pannrum?
Krävs det något avlopp?Eller går det bara att borra några fler hål genom plattan (snett ut) ut mot det öppna?
Gammalt garage från 70, där dom verkar ha löst det så.
Tanken är att jag inte vill hålla på med det nere i källaren, att fylla på 2-3 ggr i veckan gör mig ingeting eller så bygger jag någon sorts silo med matarskruv. Sen så kanske det blir lite spillvärme som värmer upp garaget ett par grader?
Detta är min plan, kamin i garage, kulvert in till hus där det även kommer att stå en acktank som laddas. Sen ut till radiatorer samt golvvärme, spillvärme till garaget så det hålls frostfritt.
Något jag glömt? Någon som har gjort liknande?
Avstånd mellan hus och garage är ca2m, inringade rutan på bilden är där jag vill ställa kaminen
Krävs det något avlopp?Eller går det bara att borra några fler hål genom plattan (snett ut) ut mot det öppna?
Tanken är att jag inte vill hålla på med det nere i källaren, att fylla på 2-3 ggr i veckan gör mig ingeting eller så bygger jag någon sorts silo med matarskruv. Sen så kanske det blir lite spillvärme som värmer upp garaget ett par grader?
Detta är min plan, kamin i garage, kulvert in till hus där det även kommer att stå en acktank som laddas. Sen ut till radiatorer samt golvvärme, spillvärme till garaget så det hålls frostfritt.
Något jag glömt? Någon som har gjort liknande?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Avstånd mellan hus och garage är ca2m, inringade rutan på bilden är där jag vill ställa kaminen
Akta dig för KMP ! Har flera bekanta som har problem med deras pelletskaminer. Och KMP Drag fryser igen på vintern.
Blir en stor sotfläck på väggen med tiden också.
Ta istället och montera en pelletsskorsten med 80 mm rökgång. Räcker med 1 meter över tak.
Blir en stor sotfläck på väggen med tiden också.
Ta istället och montera en pelletsskorsten med 80 mm rökgång. Räcker med 1 meter över tak.
Det är ju vanliga pellx-kaminer med drag. Även om de tar förbränningsluft utifrån så är det nog osäkert om de får stå i ett garage. Däremot kommer man å ha fullt upp med att få dem att fungera någorlunda felfritt och vattenvärmaren är på max 3kw så nån värme till kulvert blir isåfall blygsam.Dessutom ingår de låsbara påfyllningsluckorna i säkerhetsarren så nån automatisk påfyllning från pelletsförråd går inte. Bygger du ett pannrum är det ok men då behövs skorsten och en rejälare värmekälla och en skorsten är inte dyrare än dragfläkten.
tack för tips angående kmp, har inte kollat upp det till 100% utan tyckte det såg smidigt ut från diverse youtube klipp. Ska fundera mer på det men tillbaka till kaminen som ska stå i garaget. Vad kommer det att krävas för att ha en där? bygglov? säkra upp rummet på något vis där den ska stå?
I garage kan misstänkas att det nån gång kan hanteras bensin el likn. Därför får ingen apparat med öppen låga finnas där. Ett eget utrymme med luft utifrån blir ett pannrum och då är väl inte en kamin det första man tänker på. kanske nåt sånt här: https://www.facebook.com/4168420417...6842041725526/685740794835648/?type=3&theater
Klicka här för att svara