E
exerg: För de som har "flytande el" ger detta i de flesta fall billigare värme sommartid än fjärrvärmen. kombinera med avfuktning
4 svar · 3,2k läst
X
xdigger: Haha, och där gjorde jag självmål! ;) Bara läste om mitt meddelande och kände att jag kanske verkade lite dryg, det var liksom inte andemeningen. :)
23 svar · 5,0k läst
·
Anna_H
Anna_H: Då är ju lösningen att inte hänga handdukar där annat än just när de behöver torka.
7 svar · 6,2k läst
·
T
tombe691: Tack för bra svar, har vattenburet i närheten men rörmokaren tvivlade på att rören (15mm) skulle orka värma ett till element. Har idag 3 element på ca 60 kvadratmeter men efter att ha satt upp väggar så saknar ett rum på ca 20 kvadratmeter nu egna element. Håller väl ca 10 grader vintertid med hjälp av spillet från övriga rum. Behöver få lite mer temp för att få komfort och
6 svar · 4,4k läst
J
Jouko Kinnunen: [citat] Tack Pherra ! Jag fick låna en värmepistol och det funkade, allt klart !
2 svar · 1,0k läst
·
T
Tony A: är det någon som har denna styrning som kan förklara i vilket läge man ska ha den. ex om jag vill att den startar vid 24 grader kommer bara att använda den till frikyla. sen undrar jag det står i installationen att man kan Anslut pumpen på plint 11-12. men vilken av trådarna är i så fall L och N
0 svar · 1,6k läst
·
Krilleman
Krilleman: Jag körde på Weber Base 224 när jag lagade min skorsten. Billigt och ändamålsenligt! https://www.k-rauta.se/byggvaruhus-bilagor/500348279_B.pdf
2 svar · 970 läst
buspojken
buspojken: 13mm standard gips
1 svar · 989 läst
A
Atom: Jag har hittat platsen på kartan. Tydligen är det vattentäkt där! Vad kan det innebära för mig?
2 svar · 846 läst
·
B
Beemaster: Jag har varit i kontakt med leverantören men han kan inte heller komma med någon vettig förklaring. Inga rör verkar vara skadade i alla fall, så det blir nog att avvakta om något mer händer som man kan börja nysta i. Tack för ert engagemang!
9 svar · 1,8k läst
larsbj
larsbj: [citat] På pumpen går det att justera hur den höjer framledningstempraturen i förhållande till behovet/utetemp. Det kallas värmekurvan.
6 svar · 2,6k läst
T
thomasx: Man får se det som ett litet 3D-pussel ;) Här är lite rörmockeri som jag fixade till en gång, med lödda delar och skruvkopplingar. :) [bild]
20 svar · 3,5k läst
·
L
lordi: [citat] Ja, då blir det nog omständigt. Att gräva en kulvert för det är inte försvarbart.
5 svar · 3,0k läst
G
gusvo085: Fast det där med shunt beror nog på många saker.. Jag kör blandat och har inga problem utan shunt! man får tänka till lite med slanglängder och dimension så brukar det gå bra. Kan nog medge att det är en portion tur med oxå :)
5 svar · 13,7k läst
M
Moomin: Halloj. Håller på och konvertera värmesystemet från direktverkande el, till vattenburet och bergvärme... och ska installera värmegolv i vissa av rummen...och nu till den stora frågan. Vad ska jag välja för tillverkare? Har i det gamla huset haft UPONOR, och varit nöjd med det, och nu funderade jag på det igen...men ser att det skiljer ganska duktigt i pris. T.ex. 120m 20x2,0mm PEX för
0 svar · 2,7k läst
P
para: [citat] 19 tusen varav beredaren kostade 15200 (Rinkeby tar 9500kr). 6h jobb varav han var här 2.5h men det är nog 40min enkel resa hit plus att han var o köpte beredaren och sen skrotade den gamla. Sen tillkommer fakturan från Nibe killen som var här och kostaterade att den var trasig Jag åker på självrisk 2500 och 8% åldersavdrag men det är skönt att ha varmvatten igen
8 svar · 9,9k läst
·
J
Jensnorrland: http://jonnajinton.se/wp-content/uploads/2011/06/062910.jpg kolla här hur man staplar hörnen alt. sidorna för att att inte få så mycket utåt tryck som kan skapa problem för väggar, dessa staplar man då först.
7 svar · 4,3k läst
·
L
Larssonsimon: Jag har en CTC 10kw utedel en Borö ackumulatortank tip 750 samt Siemens reglercentral rva36/531 Fram på pannan finna två termometrar som aldrig visar högre än 40 grader, så vida jag inte kör elpatron. Jag upplever att vi har väldigt lite varmvatten, när jag läser i manualen för reglercentral ska jag kunna ändra tappvarmvatten på menyn men när jag trycker på reglercentralen finns
0 svar · 1,1k läst
·
torbeno
torbeno: Inte hittat mer info än. Rörmokare kommer imorgon.
8 svar · 2,4k läst
·
B
BoLindqvist: Tackar för informationen, det ska jag testa när det inte är så varmt ute. Nu har jag ingen lust att dra igång värmen. Pumpen står fullt redan. Gängtejpen ska jag ta bort... :)
5 svar · 5,2k läst
·
larsbj
larsbj: Det kommer fungera, lägg remsor av mineralull, och skruva utan att dra för hårt.
1 svar · 8,2k läst
·
M
Mats Hällefors: [bild] Här är kopplingsboxen på pannan. Som man kan se, har det varit varmt vid plintarna uppe till vänster. Antar att det är en kontaktor, men resten? Det borde ju finnas en termostat någonstans också... [bild] Här är hela installationen. Patronerna är på 4,5kW var enligt märkskylten. Det jag vill, är att få igång skiten igen. Klart det går att vedelda för varmvatten, men så
3 svar · 3,7k läst
·
martin43
martin43: Ja faktiskt. Förutom att jag redan innan gillar produkten (utseende, installation, det dolda kopplet, bra beräkningsverktyg ,olika tjocklekar och stor variation på mått) så gör ju detta att man gärna rekommenderar den till alla man känner... Fick en "original" Thermopanel luftningsnyckel också. :)
14 svar · 4,4k läst
·
Krilleman
Krilleman: [citat] [citat] Jag förstår helt hur ni tänker i frågan. Men nu handlar det om LK:s anslutningar på tex Uponors slang (eller tvärt om). Det är inte godkänt. Har man däremot ett gänga/klämringskoppling mellan är det mer "universal" och självklart är typgodkännandet därefter. Så nej, man behöver inte ha conex rör i conex koppling för kopplingen är godkänd för flera rörtyper
16 svar · 3,3k läst
Krilleman
Krilleman: Klart det går.
3 svar · 1,0k läst
·
Krilleman
3 svar · 1,0k läst
·
J
Jouko Kinnunen: Jag tackar er alla för goda tips och råd ! Nu vet jag vad jag kan prova/göra. Jag återkommer säkert med fler frågor i något annat ämne och hoppas att få lika goda råd då också. Jag avslutar därmed denna tråd.
11 svar · 2,0k läst
·
C
Christer Olofsson: Antagligen jag som bara är för blond för mitt eget bästa. Har dom rena insatskaminer där denna passar till, som man kan mura sin spis... gillar den moderna stilen på Contura.... Tack, Chrille
2 svar · 979 läst
E
Eryl: Ok, tack för svar, ska kolla upp hemma sedan hur det ser ut om det är möjligt att sätta dit en sådan ventil, men det borde gå, finns nog utrymme för den.
4 svar · 3,4k läst
·
Haba_tsutt
Haba_tsutt: ...och som tillägg till Räknenisses inlägg kommer detta servitut att skrivas in i alla fastigheter. Vilket betyder att alla fastigheter som ingår i samfälligheten får en "belastning" i form av servitut inskrivet hos lantmäteriet.
6 svar · 1,5k läst
Krilleman
Krilleman: Minst 10% ska expensionen ha av den totala mängden vatten i systemet vid slutet kärl. Det är bara räkna!
4 svar · 1,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.