B
Boan: Inget fel, båda funkar men locket är ju bara en sak ;-) Har själv båda sorterna och båda funkar ju precis lika bra.:-)
6 svar · 9,1k läst
·
B
Boan: att jag inte tänkte på det, har några äldre enkelpanel liggande, som aldrig kommer monteras upp... klart jag kan ta de konsolerna. :) eller så blir det att göra enkelt med vinkeljärn. alternativt kanske bara ta en fransk skruv in i väggen och en rör-stump som distans och hänga dem i... verkar ju finnas den typen också. men ändå skumt att ingen av internet-shopparna har såna.. de
13 svar · 4,6k läst
·
Mikael_L
Mikael_L: Det gäller för dig att hitta en där termostaten går att ställa in på under 10°C. En frostvakt är ju bra därvidlag, men ofta är de på rätt låg effekt och kanske inte räcker till din bod om den inte är välisolerad.
2 svar · 2,9k läst
B
Boan: aha! vad bra att det är packning..
4 svar · 2,9k läst
·
S
Stefan1972: såna där kopplingar är ju vanligtvis inte täta en längre tid och sen plötsligt börjar läcka utan anledning utan läcker den så är det troligen nå korrosionsskador. Drar man åt så kanske det separerar helt och man står med 400 liter elementvatten över golvet.......
10 svar · 1,8k läst
·
S
SBH: laga i ( med rätt sortsbruk) och använd korrekt sorts puts så skall det gå bra
1 svar · 751 läst
·
M
magnetens: Jo eller så får du smyga lite rör kolla ventiler osv ...
9 svar · 2,2k läst
·
J
Josth: Jag har ventilationsgaller ca 15x15 cm nertill på garageporten och en vanlig luftventil upptill på väggen i andra änden av garaget. Man får öppna gallren lite mer på sommarhalvåret för att få bra luftombyte och tillsammans med en avfuktare har det fungerat väl. Inget problem att t.ex. tvätta bilen i garaget, det blir torrt tills följande morgon, om det är en bra avfuktare.
2 svar · 838 läst
B
Byggtagen: Vi har jordvärmeslingor nergrävda över hela baksidan och hade behövt bygga ut där....Är det helt omöjligt? Går de flytta? Går det bygga över en liten bit?
0 svar · 1,0k läst
Krilleman
Krilleman: "Lagom" slangen ska ju inte kunna flyta upp vid gjutningen. Prova dig fram, jag har aldrig mätt utan har en enkel regel. Hellre för många än för få! Buntband är ju väldigt billigt!
1 svar · 1,9k läst
M
Marcussjogren: Töm systemet ordentligt efter provtryckningen så kan det gott stå tills dess att du sätter in pumpen. Händer ju inget om rören inte är fyllda med vatten.
12 svar · 8,0k läst
H
Höga Berget: Tack för info Krilleman! Kalibreringsverktyget kostar 1 720kr på Rinkaby, får nog kolla med någon rörfirma om man kan hyra det över en kväll/helg. Denna sax från Biltema borde funka att klippa slangen med: http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/Elektrikerverktyg/Plastrorsax-2000023899/
2 svar · 5,4k läst
·
S
Saffady: Kul att höra. Ska bila nästa vecka och se hur det ser ut i mitt fall. Tack för återknytningen.
12 svar · 4,5k läst
·
Stenolofanders
Stenolofanders: [citat] Det blir bra. Koppla in TVAn så högt du kan på tanken. Om matarledningen är kopplad i toppen så det bör funka, är den kopplad en bit ner blir det en skvätt du inte kan nyttja. Ingen katastrof men erfarenhetsmässigt är jag ofta glad för den sista skvätten varmvatten. Jag kopplade in TVAn i topptopp på tankens luftningsanslutning då min matarledning är ansluten en bit ner på
1 svar · 4,2k läst
·
L
Lillkorpen: krilleman. Du är ett föredöme. Lillkorpen.
3 svar · 1,0k läst
·
Johnny Viking
Johnny Viking: Tja, som tidigare sagt så ska det komma en modul som ska gå att koppla in för att få någon typ av extern enhet som sen pratar vidare. Nått sånt. Det är ca 150 på 2 våningar med golvvärme + radiatorer övervåning + 60 kvm garage med golvvärme. Värmer bra hittills, men vi har bara bott här sen slutet mars. Så får se kommande vinter.
7 svar · 1,5k läst
Krilleman
Krilleman: Problemet med VVC som matar golvvärme är ju just temperaturen. 50ºC ska det vara minst nere vid VVX innan VVC:n värms till varmvatten igen. Minsta temp vid tappställe för varmvatten är 55ºC.
13 svar · 2,8k läst
·
L
Lolight: Beror väldigt mycket på hur stort det är. Högt till taket. Men jag skulle säga att en luft/luft pump blir både billigare och enklare att montera. Samt så behöver du bara värma upp när du ska använda garaget. Jag skulle nog köpt två stycken av billigare variant.
4 svar · 3,4k läst
S
Skysodan: Du bör få luftombyte där nere tror jag. Både cirkulation och byte. Jag har både Routers, nas o bira samt förvaring i vår grund. Mkt smidigt. Men uppvärmningen är som sagt elvärme i mitt fall. Men huset går på direkt el i övrigt också förutom luft/luft vp.
4 svar · 2,8k läst
P
Anonymiserad 138940: Såg att kittet är på 90w? Är de för lite? Eftersom att de ska vara i hallen vill man gärna ha mkt varmt på golvet under vinterhalvåret så de torkar snabbt.
2 svar · 812 läst
H
huggan: 300 är brukligt i nybygge, 200 i en källarrenovering är bra.
1 svar · 831 läst
Z
zimtec: Hej, Vår husleverantör förespråkar Enervent HP Aqua som kombinerat ventilation och värmesystem (via ackumulatortank), https://www.enervent.com/sv/mechanical-ventilation/ Dock verkar det vara rätt nytt i Sverige, vilket gör det svårt att hitta referenser. Är det någon här som använder det och har erfarenheter av det? Tack på förhand!
0 svar · 935 läst
R
Rowah: Man bugar och bockar.... Allt serverat på ett silverfat :D
2 svar · 2,0k läst
pelpet
pelpet: Om du ändå ska göra ett stort jobb och gräva ut, gjuta och isolera så lägg ner vattenburet. Om du hade varit inne på en enklare läggning, t.ex. genom att lägga ut platonmatta, 5 cm XPS och sen en laminat på det så jag kanske föreslagit el, men nu när när du gör det ordentligt så är det nog dumsnålt att inte ta merkostnaden för en elshunt mm
3 svar · 940 läst
sir_daniel
sir_daniel: Luft och vatten blir oxidation... Bättre att kunna plugga/loopa elementen men ha vatten i systemet
1 svar · 1,7k läst
J
jtl: Det är givetvis inte bra och jag hade absolut sett till att få det dokumenterat men... Det finns metoder för att skarva golvvärmerör, varje tillverkare har sin metod. Förutsatt att rören skarvas på rätt sätt och provtryckningen går bra så kan jag inte se något problem.
1 svar · 1,7k läst
A
andyoo: Bärlina precis :) gjorde dom lite grövre för jag har några pelare som jag ska ha ståendes på dom så jag tog 2 st 145 x 45 och slog ihop dom, men som ni säger, en vägg är ju inte papperstunn :D jag oroar mig i onödan
3 svar · 1,0k läst
Maxwells demon
Maxwells demon: Egentligen inte.Nästan bara fördelar. De viktiga är att inte ha för mycket mottryck i slangen. En bra tumregel är max 400-500 meter på enkel slinga PEM 40. Parallelkopplar du så minskar mottrycket drastiskt.
7 svar · 2,3k läst
G
Guson: Jag gick in på Purmos hemsida och jag tror att deras konsoler för Purmo serie 21-33 (dubbel- resp. trippelpaneler) skulle passa min 10-619 som är en dubbelpanel. Deras konsoler för Purmo serie 11 passar dock inte TP serie 11 men om jag fick se en Purmo-konsol IRL skulle jag ganska snabbt kunna avgöra om den är lämplig att modda för mitt bruk eller om det är enklare att göra egna från
4 svar · 1,2k läst
·
S
smurfen72: [citat] Om vp har shunt som reglerar värmen har den troligtvis ingen växelventil men jag tror din vp är hyffsat modern och har växelventi och jobbar med flytande kondensering dvs tillverkar ungefär så varmt vatten som för tillfället behövs till radiatorerna. Om vp startar och stoppar ofta trots att den endast gör vv är det risk för att växelventilen läcker igenom det kan man kolla
145 svar · 21,5k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.