Hej! Jag har en Nibe F470 som är kapitalt underutnyttjad då den bara värmer tilluft, tappvatten och ett badrumsgolv på ca 8kvm. För att hålla varmt i huset måste jag köra en llvp och ibland stödelda i kamin.

Jag lever i tron att det "bara" är att hänga upp några radiatorer och dra lite rör för att få ett betydligt bättre värmesystem. Jag drar mig inte för att göra saker själv, men VVS har jag ytterst begränsad erfarahet av. Jag är också något av en teoretiker, så dimensionering och generell systemdesign är nog inte det besvärliga.

Jag skulle vilja ha lite tips kring vilken sorts rör jag lämpligen väljer och hur jag böjer/vinklar/skarvar dem.
Koppar? Stål? Galvat? Målat? Kromat?
Klämma? Pressa? Löda?
Hur tar jag mig bäst genom innerväggar? Förbi altandörren?
Finns det kanske nån bra sajt eller bok för VVS-blåbär?

Alla tips mottages tacksamt :)

Beroende på vilken Luft luft du har så kan den nog vara effektivare än din f470.

Det må så vara, men den är jättedålig på att blåsa varmluft runt hörn och genom stängda dörrar. Dessutom skulle jag nog behöva en till för att få tillräcklig effekt.

Alu PEX eller komposit rör hade jag tagit lätt att arbeta med.

mks skrev:
Hej! Jag har en Nibe F470 som är kapitalt underutnyttjad då den bara värmer tilluft, tappvatten och ett badrumsgolv på ca 8kvm. För att hålla varmt i huset måste jag köra en llvp och ibland stödelda i kamin.

Jag lever i tron att det "bara" är att hänga upp några radiatorer och dra lite rör för att få ett betydligt bättre värmesystem. Jag drar mig inte för att göra saker själv, men VVS har jag ytterst begränsad erfarahet av. Jag är också något av en teoretiker, så dimensionering och generell systemdesign är nog inte det besvärliga.

Jag skulle vilja ha lite tips kring vilken sorts rör jag lämpligen väljer och hur jag böjer/vinklar/skarvar dem.
Koppar? Stål? Galvat? Målat? Kromat?
Klämma? Pressa? Löda?
Hur tar jag mig bäst genom innerväggar? Förbi altandörren?
Finns det kanske nån bra sajt eller bok för VVS-blåbär?

Alla tips mottages tacksamt :)

Elförzinkade stålrör, presskoppla är det som används mest idag (synligt). Dolt kör man på alupex (stråk/stammar) som matar antingen fördelarrör eller ett fördelarskåp. Från dessa drar man pex RiR dolt i väggar/golv. Sen vid synligt montage som sagt elförzinkade stålrör.

Jag hade gjort en okonventionell lösning...alupexrör/Plisolrör dragen i RiR direkt från Niben eller ännu hellre en acctank.

Vilken typ av element tänker du använda?

Jag föreställde mig tämligen ordinära Purmo compact eller motsvarande. Rördragningen måste nog bli mer elller mindre helt synlig, annars måste jag öpnna väggar och bila i plattan.

mks skrev:
Jag föreställde mig tämligen ordinära Purmo compact eller motsvarande. Rördragningen måste nog bli mer elller mindre helt synlig, annars måste jag öpnna väggar och bila i plattan.
Brukar bli dyrare att dra synligt då man vill inte gärna dra PEX synligt och får då gå med "hårda" rör som är betydligt dyrare och jobbigare att jobba med.

Tips: Dimensionera rören efter effektuttag! Försök hålla dig runt 100-130 Pa/m i mottryck.

Kopplingar till alupex är oförskämt dyra.
Och o-ring vill jag inte ha i mitt hus, så här är det koppar och löda som gäller.

Jag hade använt mig av PEX inte alupex. Skarvfritt. Ett par/stick till varje radiator om möjligt. Blir bara 2 läckagepunkter då. Vi kopplet som man har koll på och vid "fördelaren" VP som är synlig. Men svårt att säga vad som funkar för honom.

TotalControl skrev:
Jag hade använt mig av PEX inte alupex. Skarvfritt. Ett par/stick till varje radiator om möjligt. Blir bara 2 läckagepunkter då. Vi kopplet som man har koll på och vid "fördelaren" VP som är synlig. Men svårt att säga vad som funkar för honom.
VP står i tvättstugan i ett hörn av huset. Entré i motstående hörn. Jag tänkte mig en slinga åt vardera hållet längs ytterväggen. 3 radiatorer på ena slingan, 4 på andra. Jag förtår vitsen med ett "stjännät" ut från en fördelare, men det skulle bli ett knippe PEX-rör som ska iväg åt samma håll från fördelaren, det går knappast att få snyggt om det inte går att gömma?

mks skrev:
VP står i tvättstugan i ett hörn av huset. Entré i motstående hörn. Jag tänkte mig en slinga åt vardera hållet längs ytterväggen. 3 radiatorer på ena slingan, 4 på andra. Jag förtår vitsen med ett "stjännät" ut från en fördelare, men det skulle bli ett knippe PEX-rör som ska iväg åt samma håll från fördelaren, det går knappast att få snyggt om det inte går att gömma?
Dra synligt uppe vid tak. Glöm inte luftning vid högsta punkten.
Du bör börja med och räkna på hur mycket effektbehovet är i varje rum där (nya?) radsen ska sitta. Kan ju även köra på schablon värde W/m2, vilket år är ditt hus byggt? Tvåglasfönster? Vilket ytterväggskonsruktion? Löda är svårt och kan vara extremt farligt om man inte är erfaren med det, ma press is the way.

• Gilla
Erik_X
  • Laddar…
Det fins raka Alu Pex rör som är snygga. Givetvis presskopplingar det kan inte gå fel.

mks skrev:
Om du har ont om plats. Så kör en matning / retur per slinga sen quattro lösning mellan radiatorerna.

En bit ner på sidan > http://whatsup.purmo.com/se/2016/02/dimensionering-av-radiatorer/
Storlek på radiatorerna?

Ett exempel:

Rum 10 m2, effektbehov 75W/m2. Tot effekt behov 750W.
Radiator C22 600x1200 Systemp: 50/40/20 = ~800 W, flöde 70 l/h.

Är så du får räkna. Efter det kommer det näst viktigaste. Att dimensionera stammarna och avsticken.

tjatt skrev:
Dra synligt uppe vid tak. Glöm inte luftning vid högsta punkten.
Du bör börja med och räkna på hur mycket effektbehovet är i varje rum där (nya?) radsen ska sitta. Kan ju även köra på schablon värde W/m2, vilket år är ditt hus byggt? Tvåglasfönster? Vilket ytterväggskonsruktion? Löda är svårt och kan vara extremt farligt om man inte är erfaren med det, ma press is the way.
Blir det snyggare att ha det vid taket? det blir mer rör då om man ska ner vid varje element. Den ursprungliga uppvärmningen var direktverkande elradiatorer, men flera av dem är bortmonterade idag. De är på 1kW styck, det är väl en rimlig utgångpunkt även för vattenburet? Huset är ett Faluhus kataloghus från -85, tvåglas utgår jag från att det är. Trästomme, uppskattningsvis 145mm isolering i yttervägg, stående lockpanel.

Är lödning verkligen så besvärligt om man skippar öppen låga och är lite noggrann med rena ytor osv?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.