Hejsan!

Har ett så kallat seriekopplat vattensystem (Enrörssystem) i mitt 70-tals hus. Det har suttit aluminiumflänsar på rören men just nu är dessa bortagna och endast rören är kvar.

Det jag undrar är om det går att att ha vanliga radiatorer på dessa rör och vilka som skulle kunna passa?

Kan man även ha termostater när det är enrörssystem. Sista röret på slingan är över tre meter långt och de minsta ca 30-40 cm.

Seriekopplat vattensystem med synliga rör utan aluminiumflänsar mot en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bilden visar ett enrörssystem utan flänsar längs en vägg med tapet, fråga om kompatibilitet med vanliga radiatorer.
Skapa konto

Redigerat:
Krilleman
Jag ser inte bilderna...

Bilden visar ett enrörssystem utan flänsar längs en vägg med tapet, fråga om kompatibilitet med vanliga radiatorer.
Skapa konto
Seriekopplat vattensystem med synliga rör utan aluminiumflänsar mot en vägg.
Skapa konto

Här kommer bilderna igen. Lika rör fast i olika längder i alla rum i huset. På den ena bilden ser ni flänsarna som sitter fast skruvad på ett av röret. Dessa är dock bortagna.

Hur skulle ni gjort med ett enrörssystem. Vilka radiatorer/termostater fungerar? mvh Walle

Det är själva kopplet som anpassas till ett- eller två-rörssystem. Många koppel är omställningsbara.

okej tack för svar. Så de flesta radiatorer går att använda till ett enrörssytem bara man har rätt kopplingar?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.