kulle
nombz skrev:
Avstängd vatten inatt gjorde att trycket inte ökade (tvärtemot vad jag såg tidigare, kanske hade jag inte fått igen kranen helt). När jag slog på så började det öka igen.
Så antingen "döden" för pumpen , dvs hål i VVB eller trasig påfyllnadsventil antar jag.
Om det var hål i VVB, borde inte trycket i radiatorslingan minska om jag stänger av tillvattnet till huset och öppnar varmvattenkranen max? Jag tycker att det borde tryckas ut vatten "åt andra hållet" då?
Sitter det någon avstängning till bara vvb så kan den vara stängd och öppet på själva inkommande, så borde man kunna se om det är genom vvb det läcker.

Tycker jag med. Men jag hittar inte exakt något sådant. Skall kolla med på skissen över allt som finns där. Men jag tror att påfyllningsventilen är "sist i kedjan" tyvärr.

Jag råkade ut för precis samma sak och då läckte påfyllningsventilen igenom. När jag bytte den så blev trycket i radiatorsystemet stabilt.

nombz skrev:
Tycker jag med. Men jag hittar inte exakt något sådant. Skall kolla med på skissen över allt som finns där. Men jag tror att påfyllningsventilen är "sist i kedjan" tyvärr.
Ventil nr.46 i instruktionen tror jag är till att stänga av in till varmvattenberedaren.

http://www.google.se/url?sa=t&rct=j...-tvEepkwN99u-jhPo6_Yr5A&bvm=bv.82001339,d.bGQ

Eller så kanske det är påfyllnignsventilen till värmesystemet som läcker in vatten, som föregående skrev.
ventil nr.49

Kanske är 49 som spökar? om det nu är så att problemen uppstod i samband med att värmesystemet byggdes om. Då användes väl den ventilen och efter det kanske den inte är helt stängd eller nåt?

Redigerat:
kulle
Ventil 46 borde vara avstängning/påfyllning vvb

Redigerat:
roke skrev:
Ventil nr.46 i instruktionen tror jag är till att stänga av in till varmvattenberedaren.

[länk]

Eller så kanske det är påfyllnignsventilen till värmesystemet som läcker in vatten, som föregående skrev.
ventil nr.49

Kanske är 49 som spökar? om det nu är så att problemen uppstod i samband med att värmesystemet byggdes om. Då användes väl den ventilen och efter det kanske den inte är helt stängd eller nåt?
49 är den jag felsökt hela tiden. Och mina tester fram och tillbaka tyder mer och mer på den. Det är antagligen inte VVB då det inte läcker "bakvägen" (dvs om jag har högre tryck i radiatorsystemet än i vvb). Jag har nu på experimentell väg lyckats få ner läckaget till nästan 0 genom att skruva lite, lite i taget på just 49. Det är ju inte en sådan man skruvat i botten, utan den har ett markerat läge mitt i som skall vara stopp (men som läcker). Väldigt nära det markerade läget är det nu bara lite läckage.
Här : http://iframe.nibe.se/epi/reservdelar/default.asp kan man söka fram reservdelar.
Jag väntar just nu på att få ett samtal tillbaka från några som nog har en.

kulle skrev:
Ventil 46 borde vara avstängning/påfyllning vvb
Den är för "allt", dvs både radiatorsystemet och VVB (jag till och med testade det).

Intressant är att det verkar som trycket ökar långsammare och långsammare. Nu är det på nivån att jag tömmer det max 1 ggr per dygn. Från början var det 1-2 timme mellan det var dags.

Jag är tyvärr osäker på om den nya ventilen jag har kommer fungera. Så här ser den gamla ut:
DSC_0768.jpg
Den nya ser ut såhär:
DSC_0769.jpg
Det jag inte förstår är hur fästet till höger i första bilden funkar, dvs hur man skruvar dit något. Det är ju inte en vanlig klämkopplikng direkt....

kulle
Tyvärr har du fått fel anslutning på den nya, du har fått klämkoppling istället för vanlig rörgänga :(

Vad dammigt du har det bland rören.

;)

Skoja bara. Tråkigt att du verkar fått fel del. (vad ovanligt att man får fel delar:|) Går det inte att sätta en ny ventil på röret någonstans före ventilen som du vill byta? Men det kanske inte finns plats för nåt sånt?

Konstigt att inte den gamla tätar. Har du provat motionera den? Prova öppna och stäng den ordentligt tio gånger eller nåt sånt för att se hur den beter sig efter det.

Redigerat:
kulle skrev:
Tyvärr har du fått fel anslutning på den nya, du har fått klämkoppling istället för vanlig rörgänga :(
Misstänkte att det var fel. Tack för bekräftelsen! Hur skall det funka? Om jag snurrar på sexkanten, snurrar det "löst" i den stora "kopplingen" till höger då eller?

roke skrev:
Vad dammigt du har det bland rören.
;)
Nänä, det där är ett dammfilter jag lagt på i photoshop innan jag la upp bilden.

roke skrev:
Skoja bara. Tråkigt att du verkar fått fel del. (vad ovanligt att man får fel delar:|) Går det inte att sätta en ny ventil på röret någonstans före ventilen som du vill byta? Men det kanske inte finns plats för nåt sånt?

Konstigt att inte den gamla tätar. Har du provat motionera den? Prova öppna och stäng den ordentligt tio gånger eller nåt sånt för att se hur den beter sig efter det.
Motiuonerat den lite, men tänkte att det är svårt då man fyller upp då. Men nu när jag skrev det så insåg jag ju att "doh" bara stänga av inkommande vatten så nu är den välmotionerad. Den kan ju snurra hur många varv som helst. Finns inget "skruva i botten" läge så att säga.

Bra ide med en ventil "innan". Det kan ju gå, Faktum är att det är två 90 vinklar innan och en av dem kan man ju ersätta med den koppling jag har fått. Kan bli lite trångt, men borde vara klart görbart. Skall fundera mer på det (om det nu inte visar sig att det magiskt inte löste sig med motion).

Motioneringen var inte enbart bra. Efter det så började trycket stiga snabbare igen (dvs man fick "tömma" med typ 2-3timmar mellan). Efter ett par dagar så hade det löst till sig så det räckte med 1 gång per 2 dygn.

Jag ringde till Nibe och fick dem att skicka reservdelen (mycket vänliga och hjälpsamma, men de kunde inte se om delen hade rörgänga på ena sidan eller om det var kläm på bägge). När den kom ner i brevlådan så var det rätt.
Ganska enkel procedur. Stängde av vattnet in till pannan, lossade klämkopplingarna (man måste ta bort ett helt "U" koppar rör för att kunna skruva runt ventilen sedan), skruvade ur ventilen och satte dit den nya.
Den gamla såg inte fräsch ut ut var full med "klägg". Förstår att det kan vara svårt för den att hålla tätt.

Nu sitter jag och håller tummarna att trycket inte stiger med den nya....

• Gilla
kulle
  • Laddar…
Kalasbra, ett dygn senare och trycket har inte ökar. Case closed!

• Gilla
mrdoff och 2 till
  • Laddar…
Skönt! Påfyllningsventilen är ju lite billigare än varmvattenberedaren. Hade ett liknande scenario i somras och åkte på den dyrare varianten....

Vill bara tacka för detta inlägget!

Upplevde precis samma problem som du, googlade och hamnade här.

Testade att stänga inkommande vatten och mycket riktigt så låg då trycket stabilt. Beställde en ny påfyllningsventil som kom och byttes igår. Nu ligger tycket stabilt igen. Tack igen! 369 kr istället för ny panna :)

• Gilla
nombz och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.