8 052 läst ·
43 svar
8k läst
43 svar
Nytillagd golvvärme till existerande Nibe Fighter 310P - trycket ökar hela tiden
Sida 1 av 3
Jag har en Nibe Fighter 310P som kör radiatorvärme på 155kvm villa.
Nu har jag kopplat in 65kvm golvvärme (vattenburen alltså) eftersom jag byggt till en källare. Plattan var "kall" innan eftersom utrymmet var ouppvärmt och det är såklart rätt mycket slang i den (minns inte, men 150m 20mm slang kanske). Golvet sitter på en fördelare med shunt och pump (Uponor Push 23A).
Jag kopplade in det hela i söndags och det är definitivt värme i plattan och jag ser att fördelaren har 20 gradigt vatten och kan känna att det kommer varmt vatten i ledningen till shunten (dvs från värmepumpen) så det verkar fungera fint.
Det jag tycker är lite konstigt är att trycket hela tiden ökar i pannan. Jag försöker ha runt 1-1,5bar men nu får jag gissningsvis 10gånger per dygn släppa ut lite vatten (med säkerhetsventilen) för att hålla trycket nere.
Från början var alla golvvärmeslangar fyllda med vatten (som var kanske 10 grader eller liknande) och jag har såklart fått använda påfyllningsventilen för att toppa upp med det vatten som skall fylla slangen mellan värmepump och shunten. En viss ökning har jag såklart förväntat mig då det ju är MASSOR med vatten som ökar i temp dvs expanderar, men nu har det hållit på i tre dagar och det känns ju som golvet är varmt, dvs man tycker det skall ha stabiliserat sig.
Gjorde en snabbtest idag att stänga av huvudkranen till huset (för att se om påfyllningsventilen håller tätt) men det verkar öka ändå (skall göra en mer vetenskaplig test under natten idag tror jag).
Låter det som jag bara behöver vänta tills det hela stabiliserat sig eller kan det vara något annat som är tokigt tro?
Nu har jag kopplat in 65kvm golvvärme (vattenburen alltså) eftersom jag byggt till en källare. Plattan var "kall" innan eftersom utrymmet var ouppvärmt och det är såklart rätt mycket slang i den (minns inte, men 150m 20mm slang kanske). Golvet sitter på en fördelare med shunt och pump (Uponor Push 23A).
Jag kopplade in det hela i söndags och det är definitivt värme i plattan och jag ser att fördelaren har 20 gradigt vatten och kan känna att det kommer varmt vatten i ledningen till shunten (dvs från värmepumpen) så det verkar fungera fint.
Det jag tycker är lite konstigt är att trycket hela tiden ökar i pannan. Jag försöker ha runt 1-1,5bar men nu får jag gissningsvis 10gånger per dygn släppa ut lite vatten (med säkerhetsventilen) för att hålla trycket nere.
Från början var alla golvvärmeslangar fyllda med vatten (som var kanske 10 grader eller liknande) och jag har såklart fått använda påfyllningsventilen för att toppa upp med det vatten som skall fylla slangen mellan värmepump och shunten. En viss ökning har jag såklart förväntat mig då det ju är MASSOR med vatten som ökar i temp dvs expanderar, men nu har det hållit på i tre dagar och det känns ju som golvet är varmt, dvs man tycker det skall ha stabiliserat sig.
Gjorde en snabbtest idag att stänga av huvudkranen till huset (för att se om påfyllningsventilen håller tätt) men det verkar öka ändå (skall göra en mer vetenskaplig test under natten idag tror jag).
Låter det som jag bara behöver vänta tills det hela stabiliserat sig eller kan det vara något annat som är tokigt tro?
Nja, jag vill ju inte att det skall vara så här jämnt eftersom det betyder ett utbyte av radiatorvatten (dvs tillsättning av nytt med nytt syre). Men visst behöver jag inte tömma nu utan kan låta det vara för att sedan kolla kanske i helgen om det fortfarande är samma sak.
Men du tömmer väl enbart ut vatten, då tillför du inget syre?nombz skrev:
För om du fyller på med nytt vatten så är det självklart att trycket ökar...
MVH
Alltså, om det är en kontinuerligt flöde in på något sätt (dvs något som är fel) så att trycket ökar så kommer det ju in syre med det vattnet. Men nej, jag tillför inget med flit såklartTiger79 skrev:
yes, den är helt stängd. Men den kan ju såklart läcka. Men det märker jag nog i natt då jag stänger av huvudkranen i huset så även om den ventilen läcker så kan ju inte trycket öka då...D09 skrev:
Jo, precis som jag skriver i första posten så är det så.Noseone skrev:
Men frågan är hur lång tid tar det (ja, jag vet att det är väldigt nära "hur långt är ett snöre"). Det var i söndags jag kopplade in slingan och det verkar expandera fortfarande.
Under natten har jag haft huvudkranen avslagen i huset och trycket steg i alla fall under natten. Jag kan då inte riktigt tänka mig någon annan anledning än just att det fortfarande blir varmare och expanderar. Eller?
Det borde ju som du säger ha stabiliserat sig nu efter tre dygn?
Kan det vara så att systemet är stumt?
Alltså att expansionskärlet inte har någon luft och därför inte fungerar. Eller är kärlet för litet?
Jag skulle nog sätta en balja under säkerhetsventilen för att se om den släpper ut nåt vatten och hålla lite koll på tryckmätaren och avvakta en vecka.
Kan det vara så att systemet är stumt?
Alltså att expansionskärlet inte har någon luft och därför inte fungerar. Eller är kärlet för litet?
Jag skulle nog sätta en balja under säkerhetsventilen för att se om den släpper ut nåt vatten och hålla lite koll på tryckmätaren och avvakta en vecka.
Balja under säkerhetsventil finns (som mynnar ut med slang i avloppet). Man kan ganska enkelt se det, vid ungefär 2.2 bar på mätaren så öppnar den så om det "stannar" på 2.2 så har den nått "top". När jag ser det så släpper jag ut till ca 1 bar för att se om det går upp eller inte igen.
Jag kan ju ganska enkelt testa om det är luft i expansionskärlet. Sitter ju vad som ser ut att vara en bilventil där. Vad skall det vara för tryck där tro.
Jag kan ju ganska enkelt testa om det är luft i expansionskärlet. Sitter ju vad som ser ut att vara en bilventil där. Vad skall det vara för tryck där tro.
Står att kärlet är förtryckt med 0,5 bar.
http://www.google.se/url?sa=t&rct=j...-tvEepkwN99u-jhPo6_Yr5A&bvm=bv.82001339,d.bGQ
Kolla om det kommer luft ur ventilen på kärlet. (förmodligen gör det inte det, om jag skulle gissa, och då har du kanske hittat felet?)
Klippt från instruktionen:Tryckexpansionskärlets (85) volym är 12 liter och har
som standard ett förtryck på 0,5 bar (5 mvp). Detta
medför att maximalt tillåten höjd H mellan kärlet och
den högst belägna radiatorn är 5 m, se figur.
Är förtrycket ej tillräckligt kan detta ökas genom påfyllning
av luft genom ventilen i expansionskärlet. Expansionskärlets
förtryck skall vara infört i besiktningshandlingen.
Förändring av förtrycket påverkar kärlets möjlighet att
ta upp vattnets expansion.
Max systemvolym exklusive panna är vid ovanstående
förtryck 285 liter.
http://www.google.se/url?sa=t&rct=j...-tvEepkwN99u-jhPo6_Yr5A&bvm=bv.82001339,d.bGQ
Kolla om det kommer luft ur ventilen på kärlet. (förmodligen gör det inte det, om jag skulle gissa, och då har du kanske hittat felet?)
Redigerat:
Tackar!roke skrev:
Faktum är att jag faktiskt kom på att jag skulle prova och nog kommer det luft ut kärlet. Det är trycksatt helt klart (kan ju mäta trycket också, men jag var nöjd med att märka att det i alla fall är "åt rätt håll").. Ventilen sitter dessutom nästan nederst så hade membranet i den varit paj så hade jag garanterat fått vatten istället.
Intressant nog så är det VÄLDIGT lite vatten man släpper ut för att sänka trycket från 2 ->1 bar. Det handlar om kanske 2 dl. Låter inte det lite konstigt?