M
God kväll kamrater!.
I samband med den plötsliga kylan spanade jag in mina element.
Det verkar finnas två reglage. Ett inre och ett yttre. Är det någon som vet hur detta fungerar. Jag har alltid trott att det blir fullt flöde om man tar bort det yttre vredet så sprinten ligger fritt. Har jag möjligen gått i falsk vetskap.
Känner någon här igen denna modell och hur det fungerar.

Hur går det att få maximalt flöde. Har kollat runt lite men hittar ingen info om vad det inre "hjulet" är. Går vrida på fjädrar ut. Närbild av ett elementventil med två reglage, yttervred avlägsnat, exponerar en fjäder och innerreglage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild på ett radiatorventil med två reglage, ett yttre avtagbart vred och ett inre hjul.
Skapa konto
Värmeelement med synligt rör och ett regleringsventil med två reglage, det yttre avlägsnat så att den inre fjädern syns.
Skapa konto
Radiator med termostatventil visande ett yttre och inre reglage.
Skapa konto

Den inre ringen är för att justera in Kv-värdet. Alltså i enkla drag så är det vilket flöde du kan få igenom ventilen. Du ser en skala med siffror och ett N på ringen och ett litet tunt streck på själva ventilhuset. Om du ställer N:et mot strecket är ventilen fullt öppen. Du måste dra ut ringen för att kunna justera.
Märk väl, att om ditt system är flödesinjusterat så bör du inte ändra detta värde, för då kanske du kan bli utan värme i någon annan radiator.

M
Verkar gå att snurra lite hur som.
Kan det slå läck?
Jag jar 0 koll på sånt här. Känns lite olustigt att inte ha koll på sina element.......hehe!

Den ska inte gå att snurra utan att dra ut den först. Den är fjäderbelastad. Man drar ut vrider och släpper i det läge man vill ha den.
Det händer ibland att folk vrider sönder dem med en tång eller liknande pga att de inte har koll på funktionen.

Bor du i eget hus eller lägenhet?

Har du problem med just den radiatorn?

M
Lite halvtaskig värme på övervåningen. Testade faktiskt precis att snurra den så jag uppfattade att den snurrade utåt. Drog så n ligger mot -. Blev ganska direkt värme i hela elementet. Var mest nojjig för att det skulle kunna börja läcka ut vatten.
Men som någon sa. Det sitter en fjäder ...drog ut vred i läge och släppte.

Det läcker inte om man ändrar inställningen. Du bör notera vad den stod på innan, för minnets skull. För nu har du ändrat flödesförhållandet gentemot dina andra radiatorer.
Du ska normalt ha ca 10 graders temperaturdiff mellan topp och botten på radiatorn, annars är flödet för högt. Har du värmepump bör differensen vara något lägre (7-8 grader). Vid fjärrvärme är det ofta en fördel med större diff, kanske 15 grader.

M
Ok. Hade inte en aning om det. Är det något dåligt med för högt flöde...eller bara dyrt?

Tanken är att flödet ska vara lagom för att vattnet ska hinna avge sin värme i radiatorn till rummet. Skickar man in 50-gradigt vatten och får tillbaks 40-gradigt, har 10 grader använts till att värma rummet.

Har du däremot 50 grader in och 48 grader ut (högt flöde), så har bara 2 grader använts för att värma rummet, alltså rummet blir kallare. Får man så låg differens som 0-2 grader så är det ett tecken på att radiatorn är för liten

Kostnaden kan stiga om du har fjärrvärme med flödestaxa, för då vill man ha så lågt flöde, och stor temperaturdiff, som
möjligt. I övrigt så har det i regel ingen större påverkan i en vanlig villa.

Redigerat:
mendelsohn skrev:
Ok. Hade inte en aning om det. Är det något dåligt med för högt flöde...eller bara dyrt?
Det beror lite på vad du värmer vattnet med.
Har du oljepanna eller elpatroner spelar det ingen större roll.
Har du acktankar ska temperaturskillanden vara så stor som möjligt.
Har du värmepump eller fjärrvärme ska temperaturskillnaden vara "lagom".

Om jag förstått det hela rätt så ska temperaturdifferansen vara anpassad till värmekällan, radiatorer väljes efter tempdiff och rummets värmebehov och det totala flödet blir vad det blir utifrån anläggningens effektbehov.

• Gilla
lordi
  • Laddar…
lordi skrev:
Tanken är att flödet ska vara lagom för att vattnet ska hinna avge sin värme i radiatorn till rummet. Skickar man in 50-gradigt vatten och får tillbaks 40-gradigt, har 10 grader använts till att värma rummet.

Har du däremot 50 grader in och 48 grader ut (högt flöde), så har bara 2 grader använts för att värma rummet, alltså rummet blir kallare. Får man så låg differens som 0-2 grader så är det ett tecken på att radiatorn är för liten

Kostnaden kan stiga om du har fjärrvärme med flödestaxa, för då vill man ha så lågt flöde, och stor temperaturdiff, som
möjligt. I övrigt så har det i regel ingen större påverkan i en vanlig villa.
Det blir varmare med 50/48 än 50/40

TotalControl skrev:
Det blir varmare med 50/48 än 50/40
Den avgivna effekten blir ju större. Det har du rätt i. Jag gjorde en tankevurpa. Jag behöver nog lite sömn

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.