D
Daniel__s: så för att ha någon apparat med öppen låga så bör jag göra det lilla utrymmet till ett pannrum, vad innebär det? brandsäkra väggar och tak ? måste googla på det :) vill ju inte dra ut på kostnaderna
9 svar · 7,6k läst
·
B
BerraBrus: Ja säg det. Efter nåt år kom vi även på att hen pluggat igen ventilationsröret som tidigare gick till köksfläkten, och en kolfilterfläkt sattes dit istället. Detta upptäckte vid en OVK. Allt kan se så fint ut när man är på visning och ska börja buda, men ibland kan det vara som en gammal bil som fått typ rosten övermålad tillfälligt. Men hålen upptill är väldigt många så
3 svar · 3,1k läst
·
kulle
kulle: Har du nära till byggmax finns den där oxå https://www.byggmax.se/ventilation/ventilationsr%C3%B6r/takhuv-p315026
4 svar · 1,5k läst
C
corre: Nä, stäng ventilerna och montera pluggar på fördelarna för säkehetsskull. Slingan tömms i en hink mha tryckluft.
7 svar · 10,1k läst
·
M
mrdoff: Vill bara tacka för detta inlägget! Upplevde precis samma problem som du, googlade och hamnade här. Testade att stänga inkommande vatten och mycket riktigt så låg då trycket stabilt. Beställde en ny påfyllningsventil som kom och byttes igår. Nu ligger tycket stabilt igen. Tack igen! 369 kr istället för ny panna :)
43 svar · 8,0k läst
K
Keld: Det går utmärkt att göra så, jag har själv 5 element monterade på det viset, fick trixa lite vid första fyllningen, men inga stora problem.
2 svar · 757 läst
michfris
michfris: jag får krypa till korset och svara min egna fråga. Gå tillbaka och börja på steg 1 och arbeta er fram. Det gjorde jag och insåg att en ventil var inskruvad.. när den ska vara i utskruvat läge. Så nu börjar golven bli varma :thumbup: trevlig kväll !!!
1 svar · 1,6k läst
C
corre: Finns demo, har inte läst ingom allt om begränsningar än... http://w3.siemens.com/mcms/programmable-logic-controller/en/logic-module-logo/demo-software/Pages/Default.aspx
13 svar · 2,4k läst
·
michfris
michfris: Hej Iaad, ni har ett mycket vackert hus. Dels för att vi själva har ett ganska så lika 20 tals hus som er. Detta har vi gjort; Bytt tak - lejde bort till firma, putsat om - lejde bort även det. Bilat ur 26 kvm i källaren, burit ut och lagt in 200 mm cellplast, armering och 16 mm golvvärme rör, ny betong på väg. Även putsat upp samtliga väggar i källare 60-70 cm från golv. Runt hela
8 svar · 1,7k läst
·
C
corre: Hur mycket pellets gör du av med om året? Har du en ide om hur mycket du gör av kallaste vinterveckan? Har ni tilläggsisolerat något? Fönster och tätningar? Det kanske är vettigare att börja med isolering och drag än att byta system.
2 svar · 1,4k läst
S
smurfen72: Om man tänker elda för att spara pengar är det bättre att satsa på en riktig vedpanna inte så kul att dra in en massa ved i huset blir rätt så mycket skräp av det.
17 svar · 38,8k läst
·
M
mroing: Det är ganska stor prisskillnad på EPS16 och Spårad spån... det. Blir också lite fler slingor om du kör 12 mm (EPS16) vilket kan vara besvärligt vid installation. Du "slösar" ju också 16 mm på höjden om du lägger EPS ovanpå befintligt. (Förutsatt att du tänker riva ur befintlig spån innan du lägger spårad spån). Jag rekommenderar att beräkna materialpriser själv via offert
6 svar · 4,7k läst
leby
leby: Jag kanske var lite otydlig i beskrivningen i början. Tidigare var uppvärmningen en oljepanna som jag sen byggde om till pellets. När jag använde pellets installerades den första golvvärmen. Stora delar av huset hade då radiator som uppvärmning och golvvärmen är alltså en maxtemperaturs lösning som kan "späda" utgående vatten för att begränsa temperaturen i slingorna. CirkPump
18 svar · 3,8k läst
·
M
mroing: Du bör sätta en fördelade för vardera plan. Fördelarna kopplas parallellt. Helst via en gruppfördelare så du kan reglera flödet till vardera fördelade. Förser värmepump systemet övervåningen med värme redan idag via tex radiator så vet du att systemet räcker. Då det är LK fördelade du har och med 7 slingor så gissar jag att det är en LK fördelarshunt VS du har och då duger
2 svar · 1,7k läst
·
M
mroing: Denna och ett vanligt ställdon för 230V kan funka. http://golvvarmebutiken.se/Elektrisk-golvvaerme/Termostater/Devireg-Smart.htm
3 svar · 1,9k läst
M
mroing: Jag ser ingen större skillnad i denna metod och en där man istället för gjutningen använder bjälklagsplåt mellan reglarna med rör i och sedan 22 mm golvspån på det. Det är en ganska vanlig metod och fungerar bra. Du kommer behöva en något högre framledningstemp. Men energiförbrukning och komfort bör inte påverkas nämnvärt.
7 svar · 1,4k läst
·
T
ThomasEcke: Om jag ska få cirkulation så behöver jag köpa en cirkulationspump och dra lite nya rör, undviker helst det eftersom allt ska göras om sen iaf när värmepumpen installeras. Vid pumpinstallationen kommer jag även att byta ut järnrören mot PEX-rör, så det enda jag vill garantera är att radiatorerna håller sig fräscha och att rören inte spricker och läcker ut vatten på vinden. Så
2 svar · 1,6k läst
J
Josth: Min mor flyttade till en nybyggd bostadsrättsförening för ett par år sedan. Golvvärmetermostaten fungerade inte hos henne, knapparna fungerande inte som de skulle och golvet blev inte varmt. Den modellen med rund liten display. Byggentreprenören som hade garantin fick skicka folk att byta många av termostaterna i föreningens lägenheter.
4 svar · 1,3k läst
Maxwells demon
Maxwells demon: Det du gör är att du stryper flödet när du stänger av radiatorerna. Följden blir att du får för varm retur till VP som just larmar för det. Den "riktiga" vägen att gå är att installera en arbetstank + en cirkulationspump. Då jobbar VP mot arbetstanken och har konstant flöde oavsett hur mycket du fipplar med slingorna efter tanken. Den extra cirkulationspumpen tar vatten från
1 svar · 5,5k läst
C
cattisask: Puffar inlägget ihopp om att få lite tips om vad det kan vara som skramlar från reglercentralen... (Inga lösa delar på panelen som vibrerar)
21 svar · 6,3k läst
·
pelpet
pelpet: Golvvärme, särskilt med tanke på samordningsfördelarna. Du ska väl ändå dit med en grävare för att gräva ur golvet? Då borde det inte vara jättemycket extrajobb att lägga ner en kulvert. I kulverten så kan man samtidigt lägga rör för el, fiber och tappvatten och kanske avlopp också. Och den befintliga bergvärmeanläggningen har ju kapaciteten som krävs och bergvärme passar
11 svar · 3,1k läst
martin43
martin43: Alla mina slingor är injusterade, men de längsta slingorna är också strypta. Jag har rätt mycket temperaturgivare som synes, men i övrigt har jag inga uppgifter om slingornas längd (eller kan jag räkna ut det utifrån aktuell injustering om jag antar att man gjort rätt?). Av sju slingor är det bara till tre jag kan stänga dörrar så det är lite svårt att säga hur jämnt fördelad
0 svar · 3,3k läst
·
Oldboy
Oldboy: Ni kan ju pröva med en liten fläkt bara först. Är förmodligen inte ens nödvändigt att den blåser neråt mot golvet. Bara den sätter luften i rummet i rotation så borde värmen fördela sig jämnare, även på golven. Som fläkt duger i stort sett vad som helst till att börja med. Blir lite "trial & terror".
2 svar · 2,3k läst
B
Bob234: [bild] [bild] Har gjort bort mig lite, avståndet mellan rör och elementets in/utlopp är ca 50mm (då det satt en gammal enkelpanel innan) vad finns för lösningar? Vill väl helst inte sätta 2st excenterkopplingar på båda rören om det finns bättre alternativ?
0 svar · 891 läst
·
K
Korvmedbröd: Hej. Såg just att det fanns två uttag på ledningar vid värmepumpen som går till elementerna. Är det möjligt att bara dra rör därifrån till ett till element? Och hur går man tillväga? Mvh
0 svar · 1,9k läst
P
Peter_K: Jo det blev lite varmare. Har dock ej pillat på den ev. strypringen. Känns som att hela den slingan är lite kallare jämfört med övriga huset.
6 svar · 2,0k läst
·
L
lordi: Är den justerad för 1-rörssystem? Den levereras inställd för 2-rörssystem nämligen? Om du nu har 1-rörs vill säga. Ta en bild på en radiator så kanske det går att klura ut
4 svar · 2,4k läst
·
andhul
andhul: Tack för tipsen..!
4 svar · 1,0k läst
R
RobbanA: Ok nu är jag lite mer med i matchen över hur saker och ting ska fungera (tror jag). Kablarna är iaf vanlig telelina och jag förstår att det kan vara problem med att temperaturen blir fel. Men nedan beskrivna scenario tycker inte riktigt jag förklaras av det. Jag har ställt in kurvan så att framledningsvattnet ska vara 50 grader C vid utetemperatur 0 grader C, ingen kompensering inställd
3 svar · 1,2k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.