Hej!
Har en contura 820T täljstenskamin som fått en spricka i det yttre täljstenslagret. Dessa stenar går ju att häkta av, men då måste man först ta bort toppstenen eftersom den låser sidostyckena så man inte kan lyfta av dom..
Problemet är att jag har skorstensröret som ovanpå toppstenen... Hur i helsike gör jag för att lossa toppstenen då? Det kan väl inte vara så att man måste demontera skorstenen?
Någon som har erfarenhet?
Har en contura 820T täljstenskamin som fått en spricka i det yttre täljstenslagret. Dessa stenar går ju att häkta av, men då måste man först ta bort toppstenen eftersom den låser sidostyckena så man inte kan lyfta av dom..
Problemet är att jag har skorstensröret som ovanpå toppstenen... Hur i helsike gör jag för att lossa toppstenen då? Det kan väl inte vara så att man måste demontera skorstenen?
Någon som har erfarenhet?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skorstenen går ju ut över toppstenen...
Ja precis. Gallret ligger bara på toppstenen vad jag förstår. Men går min skorsten liksom ut över gallret, så den låser liksom mig från att lyfta stenen med gallret...fremax skrev:
Ja den kanske är isolerad?
Har inte vågat dra för mycket i den.. på instruktionen här ovan ser det nästan ut så.. men gallret vilar ju på stenen i en liten nedsänkning... De vetitusan alltsåKretikos skrev:
Ok! Får testa då! Men metallgallret kommer ju ligga kvar, och frågan blir ju om man får tillbaka den sen. Gallret glider ju i skåror i toppstenen.. jaja får testa helt enkelt!exerg skrev:
Klicka här för att svara