Hej!

Har en contura 820T täljstenskamin som fått en spricka i det yttre täljstenslagret. Dessa stenar går ju att häkta av, men då måste man först ta bort toppstenen eftersom den låser sidostyckena så man inte kan lyfta av dom..
Problemet är att jag har skorstensröret som ovanpå toppstenen... Hur i helsike gör jag för att lossa toppstenen då? Det kan väl inte vara så att man måste demontera skorstenen?

Någon som har erfarenhet?
Spricka i det yttre täljstenslagret på en Contura 820T kamin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Contura 820T täljstenskamin med synlig spricka i yttre lagret och skorstensrör på toppen.
Skapa konto

Lyft tillräckligt högt upp och lås med en regel, alt ha hjälp av ett par vänner.

Med vänlig hälsning, fremax

fremax skrev:
Lyft tillräckligt högt upp och lås med en regel, alt ha hjälp av ett par vänner.

Hur menar du? Vad skall jag lyfta?

Går det inte att lyfta toppstenen ?

Illustrationer som visar installationen av en kamin, inklusive öppning av toppsten och slutbesiktning.
Skapa konto

fremax skrev:
Går det inte att lyfta toppstenen ?

[bild]

Tror inte det.. den verkar vara låst av skorstenen..

Skorstenen går ju ut över toppstenen...

Rör fastnat över ett låst galler på en stensockel där stenen inte går att lyfta.
Skapa konto

Eller snarare gallret som tar i.. går inte lyfta stenen eftersom gallret är låst under röret

Hm.. går skorstenen ut över för att den är isolerad kanske? Har i sådana fall inget tips. Kanske skulle funkat om det inte var ett oisolerat rör, då det ser ut att funka så på bilden.

Närbild på en Contura 820T vedkamin med fokus på det isolerade röret och toppen.
Skapa konto

Jag fixk ta ut hela insatsen o byta sten. Men min är inte alls samma model som din.
Contura brukar vara hjälpsamma och berätta hur du ska göra. Ring dem.

• Gilla
fremax
  • Laddar…
Går det inte att dra stenen framåt? Vi har en likadan men med halvisolerat rör upp till tak. Har dock inte behövt plocka isär.

• Gilla
exerg
  • Laddar…
fremax skrev:
Hm.. går skorstenen ut över för att den är isolerad kanske? Har i sådana fall inget tips. Kanske skulle funkat om det inte var ett oisolerat rör, då det ser ut att funka så på bilden.

[bild]

Ja precis. Gallret ligger bara på toppstenen vad jag förstår. Men går min skorsten liksom ut över gallret, så den låser liksom mig från att lyfta stenen med gallret...

Ja den kanske är isolerad?

Kretikos skrev:
Går det inte att dra stenen framåt? Vi har en likadan men med halvisolerat rör upp till tak. Har dock inte behövt plocka isär.
Har inte vågat dra för mycket i den.. på instruktionen här ovan ser det nästan ut så.. men gallret vilar ju på stenen i en liten nedsänkning... De vetitusan alltså

Det går att dra framåt. Har man "klistrat" med silikon kan det ta emot ordentligt men det är bara att dra framåt.

exerg skrev:
Det går att dra framåt. Har man "klistrat" med silikon kan det ta emot ordentligt men det är bara att dra framåt.
Ok! Får testa då! Men metallgallret kommer ju ligga kvar, och frågan blir ju om man får tillbaka den sen. Gallret glider ju i skåror i toppstenen.. jaja får testa helt enkelt!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.