3 034 läst ·
5 svar
3k läst
5 svar
Komplettera gaspanna
Som nya ägare till ett hus med gaspanna och vattenburen värme funderar vi på hur vi skall minska förbrukningen som nu är på 30000 kWh för ett 100 kvm enplanshus från 30-talet. Vad som gör oss lite tveksamma är att gaspannan är en två år gammal Veissmann som känns fel att skrota redan. Är det ett bra förslag att komplettera med luft/luft värmepump och låta gasen ta vinterns köldknäppar?
Huset ligger i Skåne och vi har tilläggsisolering av vinden som första åtgärdspunkt. Planlösningen är relativt öppen.
Huset ligger i Skåne och vi har tilläggsisolering av vinden som första åtgärdspunkt. Planlösningen är relativt öppen.
Redigerat:
30.000 kWh i ett sånt hus känns mycket.
Jag förutsätter att det finns nån form av shunt-automatik??
Allmänna saker,
-drag / kallras ifrån fönster eller ytterdörrar
-isolering på vind
-ventilation / springventiler / köksventilation
Jag förutsätter att det finns nån form av shunt-automatik??
Allmänna saker,
-drag / kallras ifrån fönster eller ytterdörrar
-isolering på vind
-ventilation / springventiler / köksventilation
Då vi inte tillträtt huset än har vi inte alla detaljer. I förbrukningen ingår dock även hushållsel så värmeförbrukningen är givetvis lägre. Tilläggsisolering av vinden beräknas ge - 3000kWh.
Kostnaden för gas, har jag fått uppfattningen, ligger i närheten av den för el.
Första tanken var att byta till luft/vatten VP men känns som sagt som kapitalförstörelse att då kassera en nästan ny gaspanna.
Kostnaden för gas, har jag fått uppfattningen, ligger i närheten av den för el.
Första tanken var att byta till luft/vatten VP men känns som sagt som kapitalförstörelse att då kassera en nästan ny gaspanna.
Och sedan vet ni kanske inte ännu om radiatorsystemet är av typ högtemp eller lågtemp. En värmepump som LVVP kräver lågtemp för att det ska bli bra och hög energibesparing. Viktigt att framöver ta reda på vilken framledningstemperatur från pannan som krävs för att få önskad innetemp när det är som kallast ute på vinter. DVUT för Malmö tror jag är -16 grader.
Klicka här för att svara