Jag tycker att du ska börja enkelt och inte krångla till eller fördyra i onödan. Sätt in en elpatron i ackumulatortanken och testa att köra den som underhållsvärme under något år. Patronen kostar bara någon tusenlapp och den är ändå bra att ha som backup om du i framtiden t ex väljer ett värmepumpssystem eller för att ha värme under de dagar det tar när pannan måste bytas i framtiden. Det borde också ge lägre elräkning än med en mängd små elradiatorer då du kan hålla en jämnare och lägre temperatur utan att öka risken för frysning. Dessutom kan den också stå påkopplad med hela tiden även när du eldar ved eftersom termostaten kommer vara så lågt ställd att den inte värmer när ni är i huset. Då finns det inte heller någon risk att ni glömmer att slå på elradiatorerna när ni åker därifrån.

• Gilla
roke
  • Laddar…
Oldboy skrev:
Ja, du kan använda vilket annat vattenburet system som helst och koppla in på det befintliga systemet.

Är nog gränsfall om VP blir en lönsam investering gentemot att köra 5-10C underhållsvärme med el.
Har du några elräkningar från i vinter så kan du ju göra en grov estimering.
Sedan kan ju en VP vara bekvämt på sommaren när det mestadels är varmvatten att elda för.
Kollade elräkningarna som varit på 1800kr i december och lika mycket i januari. Men då har vi haft hjälp att elda lite med jämna mellanrum.

Låter som en väldigt bra idé tycker jag. Dock undrar jag om det finns så man kan ställa upp temperaturen innan man kommer dit? Det tar ju ett dygn innan golv och väggar blir varma när man kommer dit och sätter igång att elda

mapa3925 skrev:
Låter som en väldigt bra idé tycker jag. Dock undrar jag om det finns så man kan ställa upp temperaturen innan man kommer dit? Det tar ju ett dygn innan golv och väggar blir varma när man kommer dit och sätter igång att elda
Till luftvärmepump kan man köpa tillbehör så att det går att öka värme på distans. Den blir då ett hjälpmedel att höja värmen i huset. Men den kommer inte att lösa så att du direkt får önskad värme i huset. Men fläkten gör även att värmen cirkulerar bättre i huset. Får du även så kallt som -30 grader eller mer kan du då stänga av värmepumpen på distans. Det du tjänar är att pumpen kan hålla önskad 10 grader till en lägre kostnad. Men din lösning med den eller betydligt dyrare jordvärme har svårt att bli ekonomiskt lönsamt då du behöver främst ha dem som underhållsvärme. Så elpatron 5 grader och möjligen en större luftvärmepump med sänkningsmöjlighet 8/10 grader för att höja komforten. Sedan elda resterande tid skulle jag prova som lösning en tid. Det finns säkert någon lösning att även höja vanliga eluppvärmningen också.

Redigerat:
En mkt grov estimering ger:
2000 kWh x 12 mån = 24 000 kWh.
Antag elpris 1 kr/kWh => 24 000 kr/år i uppvärmningskostnad med el (+ 10 C). Och när jag nu ser underhållsvärme/temp 10 C så kan 6 mån uppvärmning elimineras då dygnsmedeltemperaturen grovt håller 10 C.
=> 12 000 kr/år i uppvärmningskostnad.

Om man vidare antar att en VP sparar 75% av elen så blir besparingen 12 000 x 3/4 = 9 000 kr/år.
Om man antar att en komplett installation av VP (berg) kostar 135 000 kr och att livslängden på VPn är 15 år och att en ny VP kostar 90 000 kr så tar det 25 år innan ngn besparing infinner sig. (Och efter ytterligare 5 år är det dags att hosta upp ytterligare 90 000 kr för en ny VP.)

Ingen hänsyn tagen till elprisets fluktuation över denna tid.
Inte heller till alternativa investeringar av dessa pengar, el lånekostnader.
Inte heller till en ev värdestegring av bostaden.

Jag tror det sätter punkt för denna tråd. Jag sätter in en elpatron i accumulatortanken och tar fram bankdosan och förbereder mig på en ström av elräkningar.
Tack för allt engagemang!

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.