Har problem med en pelletspanna Ariterm BeQuem 50D.
När pannan startar upp efter uppstartfasen fungerar fläktarna normalt i ca 5min för att sedan minska i hastigheten. Har mätt upp matningsspänningen till fläktarna vid 99% kapacitet inställd. Spänningen är då ca 210 volt för att sedan minska till ca 130 volt.Ställer jag ned kapaciteten till 60% blir spänningen ca 130 volt utan att minska efter 5 min. Någon som har erfarenhet av detta? Är det fel på fläktarna eller ligger felet i styrningen från kretskortet? Vill ju kunna köra pannan på full effekt.
 
Det är inte så att den börjar gå på hög effekt i början och går sen ner till låg effekt och minskar därmed?
Har du ställt in både hög och låg effekt i menyn?
 
Har ställt in i "Effektmenyn": Hög fläkt 100%, hög skruv 60%, låg fläkt 70% låg skruv 50%. Är det inte så att låg fläkt och låg skruv endast används i uppstartfasen ? Styr pannan med en Laddomat 630.02 som slår till pannan när laddomaten kallar på värme, dvs pannans strömtillförsel är bruten däremellan.
 
knutte2 skrev:
Har ställt in i "Effektmenyn": Hög fläkt 100%, hög skruv 60%, låg fläkt 70% låg skruv 50%. Är det inte så att låg fläkt och låg skruv endast används i uppstartfasen ? Styr pannan med en Laddomat 630.02 som slår till pannan när laddomaten kallar på värme, dvs pannans strömtillförsel är bruten däremellan.
Det verkar vara så att fläktarna går ned till låg effekt 5 gr innan pannan kommit upp i sin inställda temp (80 gr). Pannan startar igen vid 76 gr och slår ifrån när den nått sin inställda temperatur (80gr) dvs pannan använder inte hög effektläget om den går "normalt". Är detta rätt funktion?
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.