861 läst ·
3 svar
861 läst
3 svar
Ariterm BeQuem 50D fläkt
Har problem med en pelletspanna Ariterm BeQuem 50D.
När pannan startar upp efter uppstartfasen fungerar fläktarna normalt i ca 5min för att sedan minska i hastigheten. Har mätt upp matningsspänningen till fläktarna vid 99% kapacitet inställd. Spänningen är då ca 210 volt för att sedan minska till ca 130 volt.Ställer jag ned kapaciteten till 60% blir spänningen ca 130 volt utan att minska efter 5 min. Någon som har erfarenhet av detta? Är det fel på fläktarna eller ligger felet i styrningen från kretskortet? Vill ju kunna köra pannan på full effekt.
När pannan startar upp efter uppstartfasen fungerar fläktarna normalt i ca 5min för att sedan minska i hastigheten. Har mätt upp matningsspänningen till fläktarna vid 99% kapacitet inställd. Spänningen är då ca 210 volt för att sedan minska till ca 130 volt.Ställer jag ned kapaciteten till 60% blir spänningen ca 130 volt utan att minska efter 5 min. Någon som har erfarenhet av detta? Är det fel på fläktarna eller ligger felet i styrningen från kretskortet? Vill ju kunna köra pannan på full effekt.
Har ställt in i "Effektmenyn": Hög fläkt 100%, hög skruv 60%, låg fläkt 70% låg skruv 50%. Är det inte så att låg fläkt och låg skruv endast används i uppstartfasen ? Styr pannan med en Laddomat 630.02 som slår till pannan när laddomaten kallar på värme, dvs pannans strömtillförsel är bruten däremellan.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Det verkar vara så att fläktarna går ned till låg effekt 5 gr innan pannan kommit upp i sin inställda temp (80 gr). Pannan startar igen vid 76 gr och slår ifrån när den nått sin inställda temperatur (80gr) dvs pannan använder inte hög effektläget om den går "normalt". Är detta rätt funktion?knutte2 skrev:Har ställt in i "Effektmenyn": Hög fläkt 100%, hög skruv 60%, låg fläkt 70% låg skruv 50%. Är det inte så att låg fläkt och låg skruv endast används i uppstartfasen ? Styr pannan med en Laddomat 630.02 som slår till pannan när laddomaten kallar på värme, dvs pannans strömtillförsel är bruten däremellan.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden